درمان اختلال پانیک

 درمان اختلال پانیک

پنیک

_ روان درمانی برای اختلال پنیک

اولین انتخابی که برای درمان پنیک دارید، روان درمانی یا همان گفتار درمانی است. طی این درمان شما به کمک متخصص ابتدا این حملات عصبی را درک کرده و سپس می‌آموزید که چطور باید با آنها کنار بیایید. همینطور نوعی از روان درمانی که با اسم درمان شناختی رفتاری یا CBT شناخته شده، به شما کمک می‌کند که متوجه شوید علائم “اختلال پنیک” خطرناک نیستند و ترس‌تان را از آن کاهش بدهید. به این ترتیب با کاهش احساس ترسی که از این علائم دارید، دیگر کمتر نگران‌شان شده و کمتر در چرخه اضطراب آن می‌افتید. منظور همان چرخه‌ای است که از طرفی شما را از علائم ترسانده و از طرفی این ترس باعث افزایش استرس و در نتیجه افزایش احتمال پانیک می‌شود. در ادامه طی این درمان به مرور می‌توانید حتی با موقعیت‌هایی که تا امروز به خاطر ترس پنیک از آنها اجتناب کرده بودید، روبرو شوید.
۲_ دارو درمانی برای اختلال پنیک

مسیر دیگری که ممکن است بر اساس نظر متخصص برای درمان اختلال هراس به سراغش بروید، دارودرمانی است. از جمله داروهایی که متخصص برای کاهش یا درمان مشکل شما تجویز می‌کند، اینها هستند:
_ مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

این داروها معمولا به عنوان اولین انتخاب‌های روانپزشک برای درمان اختلال پانیک در نظر گرفته می‌شوند. در حال حاضر داروهای SSRI که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA هم تایید شده و مناسب اختلال هراس هستند، به این شرح‌اند:

فلوکستین (پروزاک)
پاروکستین (پاکسیل، پکسوا)
و سرترالین (زولوفت)

_ مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)

اینها هم یک دسته دیگر از داروهای ضد افسردگی هستند. اصولا داروی ونلافاکسین (Effexor XR) از این دسته دارو برای اختلال پانیک در نظر گرفته می‌شود. این دارو مورد تایید FDA است.
_ بنزودیازپین‌ها

بنزودیازپین‌های داروهای آرامش‌بخش هستند. این داروها هم توسط FDA تایید شده و برای درمان اختلال پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور خاص داروهای آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین) که زیرسته بنزودیازپین‌ها هستند برای این موضوع تجویز می‌شوند. البته با توجه به اینکه این دسته داروها ممکن است باعث وابستگی ذهنی یا حتی فیزیکی شوند، متخصص در اغلب مواقع آنها را به شکل کوتاه‌مدت تجویز کرده و اجازه مصرف بلندمدتش را نمی‌دهد.

نکته مهم: اصولا اینطور نیست که به محض مصرف دارو، اثربخشی آن را مشاهده کنید. حتی ممکن است بعضی از داروها برای شما اثربخشی زیادی نداشته و متخصص بعد از مدتی اقدام به تغییرشان کند. علاوه بر این، اگر بعد از مصرف با عوارض خاصی روبرو شدید، از بی‌خوابی گرفته تا درد و… این موضوع را به متخصص بگویید تا اگر نیاز بود، دارو را تغییر بدهد.
درمان اختلال پانیک چقدر زمان می‌برد؟
عزیزان، اینکه درمان این اختلال چقدر زمان ببرد به موضوعات مختلفی بستگی دارد:

میزان وخامت شرایط شما،
عوامل استرس‌زایی که در زندگی دارید،
میزان توان شما در مدیریت استرس،
تلاش‌تان برای درمان،
اثربخشی روان درمانی یا دارودرمانی روی شما،
و… .

اما بر اساس گفته منابع معتبر، در اغلب مواقع بعد از چند هفته متوجه می‌شوید که علائم پنیک کاهش پیدا کرده و بعد از چند ماه به طور کامل از بین می‌روند. البته بهتر است برای جلوگیری از بازگشت‌شان، جلسات روان درمانی را ادامه بدهید.
دیگر درمان‌های پانیک

در منابع علمی به دارودرمانی و روان درمانی به عنوان ۲ روش درمانی اصلی پنیک اشاره می‌شود. اما علاوه بر اینها، یک‌سری تکنیک‌ها و راهکارها هم هستند که می‌توانند هم به کاهش علائم، هم به سرعت بهبودی و هم کاهش احتمال بازگشت آنها کمک کند. در ادامه آنها را به شما توضیح می‌دهم.
۱_ یادگیری تکنیک‌های تنفسی

نادیا انتخابی، روانشناس آرامیا، مدتی پیش در اینستاگرام لایوی با موضوع درمان اختلال پنیک داشت. در این لایو نادیا به این موضوع اشاره کرد که تکنیک‌های تنفسی را اگر زمانی که احساس می‌کنید نزدیک به تجربه کردن حملات عصبی پنیک هستید امتحان کنید، به احتمال زیاد به خاطر اثر سریعی که این تمرین‌ها روی درمان استرس دارند، حمله را دفع می‌کنید. با توجه به این موضوع از این به بعد هر موقع احساس کردید حمله پانیک نزدیک به رخ دادن است به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر به این شکل نفس بکشید:

۴ ثانیه دم،
ثانیه مکث،
۴ ثانیه بازدم،
ثانیه مکث،

شمردن ثانیه‌های نفس کشیدن در این تمرین اهمیت زیادی دارد. در ضمن در اپلیکیشن آرامیا تمرین‌های تنفسی زیادی برای شما قرار گرفته که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
۲_ مدیتیشن

مدیتیشن به عنوان یکی از بهترین راهکارهای کاهش اضطراب و استرس، می‌تواند به شما کمک زیادی در بهبود نشانه‌های پنیک کند. در واقع همانطور که در مقاله تاثیر مدیتیشن بر استرس و با استناد به مقالات علمی گفتم، مدیتیشن با کاهش ترشح هورمون کورتیزول، با کاهش نشانه‌های استرس مثل ضربان قلب و با کاهش نشخوار فکری به شما کمک خواهد کرد. اگر نمی‌دانید مدیتیشن چیست، کافی است از این صوت راهنمای فارسی کمک بگیرید:
این صوت مربوط به دوره مدیتیشن آرامش در اپلیکیشن آرامیاست. اگر می‌خواهید از راهکارهای علمی مثل مدیتیشن، یوگا، دوره ریلکسیشن، پیلاتس و… برای کاهش استرس و اضطراب کمک بگیرید، حتما آرامیا را دانلود کنید.
۳_ یوگا

در مقاله فواید یوگا به این موضوع اشاره کردم که تا الان تحقیقات مختلف، اثربخشی یوگا در افزایش آرامش و کاهش استرس را تایید کرده‌اند. بنابراین ثبت نام در یک کلاس یوگا انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.
۴_ ارتباطات

به طور کلی داشتن ارتباطات خوب به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای بهبود سلامت روان، افزایش تاب‌آوری و کاهش استرس و اضطراب در نظر گرفته شده. منظور از ارتباطات خوب، ارتباط با افرادی است که شما را تحقیر نمی‌کنند، حمایت‌گر بوده و می‌توانید با آنها گفتگو کنید. همینطور ارتباطاتی که شما را به انجام کارهای مثبت سوق بدهند.
۵_ دوری از عادات غذایی بد

در مقاله غذاهای استرس زا گفتم که روغن سرخ کردنی، غذاهای فرآوری‌شده و بسته‌بندی، غذاهایی که شکر افزوده دارند و… باعث افزایش استرس می‌شوند. علاوه بر اینها، مصرف الکل، مواد مخدر،کافئین زیاد و البته سیگار، باعث وخیم شدن شرایط اضطراب‌تان خواهند بود.
۶_ ورزش مداوم

فعالیت فیزیکی و ورزش
تا الان تحقیقات زیادی این موضوع را تایید کرده که ورزش مداوم می‌تواند به کاهش هورمون‌های استرس در بدن و به طور کلی کاهش اضطراب کمک کند. مخصوصا ورزش‌های هوازی و همینطور ورزش‌هایی که خاصیت ذهن آگاهی دارند، مثل یوگا و پیلاتس، در این مسیر اثربخشی زیادی خواهند داشت. به همین دلیل است که در آرامیا دوره پیلاتس و یوگا داریم.
۷_ خواب کافی

در مقاله عوارض بی خوابی گفتم که کم خوابیدن یا داشتن خواب بد، از مسیرهای مختلف باعث می‌شود استرس و اضطراب‌تان افزایش پیدا کند. پس حتما اگر مشکلات خواب دارید به فکر درمان آن باشید. وگرنه ممکن است از طرفی خواب نامناسب‌تان باعث افزایش استرس و استرس‌تان باعث کاهش کیفیت خواب‌تان شود! این یعنی یک چرخه باطل و دائمی… .
کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله تمامی چیزی که باید در مورد درمان اختلال پنیک یا همان اختلال پانیک می‌دانستیم را یاد گرفتیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید