خواب کافی برای هر گروه سنی چقدر است؟

 خواب کافی برای هر گروه سنی چقدر است؟

خواب

جمله‌ی تکراری «هر شب ۸ ساعت بخوابید» چیزی بیش از یک کلیشه نیست. برای تشخیص میزان خواب کافی باید نیاز شخص خودتان را در نظر بگیرید و یک الگوی خواب صحیح برای خودتان پیدا کنید.

بخشی از فرایند خواب شامل از بین رفتن آن دسته از فعالیت‌های شیمیایی در مغز ما است که باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند. مضنون اصلی این فرایند شیمیایی هورمون آدنوزین (Adenosine) است.

خوابیدن مغز شما را از آدنوزین خالی می‌کند و زیاد بیدار ماندن و عدم تنظیم خواب، میزان آدنوزین را افزایش می‌دهد. هر چقدر که شما بیشتر بیدار بمانید و بی‌خوابی بکشید، میزان آدنوزین تولید شده در بدن شما بیشتر می‌شود و در نتیجه بیشتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید.

تحقیقات نشان داده است خستگی مفرط، عدم تمرکز، ضعف در حافظه کوتاه مدت، نوسانات خلق و خو، افسردگی، زودرنجی و حساسیت بیش از اندازه، می‌تواند از تاثیرات کم‌خوابی روی بدن باشد.

خبر خوب این است که جبران کم‌خوابی در کوتاه‌مدت با همان میزان ساعت خوابیدن ممکن است؛ اما خبر بد این است که شما نمی‌توانید تاثیر منفی کم‌خوابی ماه‌ها و سال‌های گذشته را جبران کنید.

در ادامه می‌توانید میانگین نیاز به خواب در گروه‌های سنی مختلف را ببینید.

دوران نوزادی (سن ۳ الی ۱۱ ماه) ۱۴ الی ۱۵ ساعت
کودک نوپا (سن ۱۲ الی ۳۵ ماه) ۱۲ الی ۱۴ ساعت
سن پیش از مدرسه (سن ۳ الی ۶ سال) ۱۱ الی ۱۳ ساعت
سن مدرسه (سن ۶ الی ۱۰ سال) ۱۰ تا ۱۱ ساعت
نوجوانی (سن ۱۱ الی ۱۸ سال) ۹٫۵ ساعت
بزرگسالی میانگین ۸ ساعت
سالمندان احتمالا به خواب کمتری احتیاج دارند اما نسبت به بیماری‌ها و داروهایی که این افراد مصرف می‌کنند ممکن است این میزان متغیر باشد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید