بیماری کلیوی و یکی از نشانه های اولیه آن

 بیماری کلیوی و یکی از نشانه های اولیه آن

گاه برخی افراد در اثر بیماری های مختلف یا به دلیل حالات فیزیولوژیکی دچار دفع پروتئین می شوند.

گاهی اوقات بدون وجود بیماری خاصی، سر پا ایستادن طولانی هم باعث پروتئینوری می‌شود که آن را پروتئینوری ارتواستاتیک می‌نامند. ممکن است پس از ورزش کردن شدید، تغییر در وضعیت بدن، تب یا نارسائی احتقانی قلب هم این عامل دیده شود. هرگاه میزان پروتئین در ادرار، بیش از حد مجاز خود شود به آن پروتئینوری یا دفع پروتئین از ادرار گفته می‌شود. این موضوع یکی از نشانه های بیماری کلیوی است که معمولا برای بیماران اتفاق خواهد افتاد.

پروتئین‌ها یکی از اجزاء اصلی تمامی اعضای بدن ما هستند، زیرا پروتئین در ماهیچه ها، استخوان ها، مو‌ها و ناخن‌ها وجود دارند. پروتئین‌هایی که در خون ما هستند هم کار‌های مهمی انجام می‌دهند. آن‌ها ما را از عفونت حفظ می‌کنند و به لخته شدن خون کمک خواهند کرد، بنابراین مهم است که سطح مناسبی از پروتئین را در بدن خود حفظ کنید. کلیه‌ها وقتی سالم هستند وظیفه انجام این کار را بر عهده دارند. اما کلیه‌های آسیب دیده، ممکن است پروتئین‌هایی مانند آلبومین را از خون به ادرار برسانند. البته دفع پروتئین از ادرار می تواند به دلیل تولید بیش از حد پروتئین در بدن باشد؛ بنابراین اگر در آزمایش ادرار پروتئین شما زیاد باشد، احتمال دارد که بیماری کلیوی داشته باشید.

پروتئین بالا در ادرار می تواند ادرار را کف آلود کند. همچنین کمبود پروتئین در بدن ممکن است باعث ورم دست، پا، شکم و یا صورت شود. البته این موارد نشانه‌های حتمی برای این مشکل نیستند و اکثرا دفع پروتئین از ادرار هیچ علامتی ندارد و فقط در آزمایش ادرار مشخص می‌شود. وجود یا نبود گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید در ادرار بیمارانی که پروتئین دفع می‌کنند، در تشخیص بیماری اهمیت دارد. در این شرایط بیماران برای اقدامات تکمیلی باید به نفرولوژیست (فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه) مراجعه کنند

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید