بهترین غذا برای افطار که باید در ماه رمضان امسال بدانید

 بهترین غذا برای افطار که باید در ماه رمضان امسال بدانید

افطاری

 

روزه‌داری در ماه رمضان یکی از رویه‌های بسیار اثربخش برای تضمین سلامتی بدن است، به شرط آنکه با تغذیه‌ای مناسب همراه شده باشد. در همین راستا یکی از وعده‌های مهم در کنار خوردن سحری، افطاری است. بهترین غذا برای افطار ماده‌ای سبک است، به این معنی که زود هضم و حکم پیش‌غذا را داشته باشد و معده را برای خوردن شام شب، آماده کند. غذاهای افطار سبک معمولاً آبکی هستند و کمتر از گوشت و حبوبات در آن‌ها استفاده‌ شده است. اما خوردن بهترین غذاها برای افطاری و انتخاب مواد غذایی مناسب و کافی برای این وعده با نکات مهمی همراه است که در این مقاله به شکل کامل به آن می‌پردازیم.
در ادامه می‌خوانید:

بهترین وعده غذایی برای افطار در ماه رمضان
انواع غذای افطاری برای مهمان بدون برنج
افطاری چی بخوریم؟
آشنایی با نوشیدنی‌های مناسب برای افطار
افطار چی بخوریم، چاق نشویم!
بهترین وعده غذایی برای افطار در ماه رمضان

به طور کلی زندگی امروز بشر با مشغله‌های بسیاری همراه است، به همین دلیل هم اغلب افراد تمایل به خرید و آماده‌سازی افطاری‌ای سریع و مختصر دارند. با توجه به همین شرایط هم لازم است بدانید که آماده‌سازی غذا برای افطاری از همین اصل پیروی می‌کند و در اغلب موارد بهترین غذاها برای افطاری شامل خوراکی‌های سبک و مغزی است. در همین راستا مهم‌ترین توصیه برای افطاری در ماه مبارک رمضان، استفاده از مواد نشاسته‌ای همچون گندم، جو و انواع مختلفی از نان‌ها است. همچنین انواع فرنی، شله زرد، حلیم، انواع سوپ و انواع آش‌ هم می‌تواند شروع خوبی برای باز کردن روضه باشد.

به یاد داشته باشید که افطاری باید گرم باشد و تهیه‌ی بشقاب‌های سرد مواد غذایی همچون ژامبون یا سالاد الویه به عنوان پیش‌غذا برای افطاری مناسب نیستند؛ چراکه معده در لحظات اول بعد از ساعت‌ها خالی بودن دمای بالایی دارد و با ورود غذاهای سرد ممکن است دچار اسپاسم می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که پیش‌غذاهای وعده‌ی افطاری شامل انواع سوپ‌ها و غذاهای گرم و سبک مانند شیربرنج و فرنی باشد. همچنین بعد از چند ساعت بدون غذا سر کردن معمولا قند خون کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل هم بهتر است که در سفره افطاری حتماً از مواد غذایی شیرین مانند کشمش و خرما استفاده کنید.

توصیه می‌شود که در ابتدا وعده‌ی افطاری خود را با حجم کمی از نان، گردو، پنیر، سبزی و سوپ‌های نرم شروع کنید و همراه با چای یا آب ولرم دو عدد خرما میل کنید.

در حالت کلی توصیه می‌شود که در ابتدا وعده‌ی افطاری خود را با حجم کمی از نان، گردو، پنیر، سبزی و سوپ‌های نرم شروع کنید و همراه با چای یا آب ولرم دو عدد خرما میل کنید. استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه همچون سیب، کاهو، گوجه، خیار، کلم بروکلی و غیره در برنامه‌ی افطاری می‌تواند به منظور رفع تشنگی در ماه رمضان مفید است.
انواع غذای افطاری برای مهمان بدون برنج

بهترین غذا برای افطار در ماه رمضان به همراه نکاتی برای انتخاب آن

اگرچه غلات یکی از مهم‌ترین گروه‌های اصلی در هرم غذایی است اما مصرف بیش از حد آن باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. به طور کلی کالری دریافتی شما از یک فنجان برنج پخته سفید حدودا ۲۰۵ کالری است، بنابراین با توجه به این حجم از انرژی می‌توان گفت که برنج چیزی نیست که بتواند تمامی کالری مصرفی روزانه شما را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل هم برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در وعده‌های افطاری خود یا از برنج استفاده نکنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند. اما بهترین موادغذایی بدون برنج برای افطاری شامل چه گزینه‌هایی می‌شود؟

انواع فینگر فود، انواع املت، نان، پنیر و سبزی
انواع آش‌ها از جمله آش شله، شله قلم کار، آش رشته، آش جو و انواع آش‌های محلی
انواع کوکوها از جمله کوکو گردو، کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی و…
انواع سوپ‌ها از جمله سوپ جو، سوپ قارچ، سوپ مرغ و…
انواع خوراک حبوبات از جمله خوراک لوبیا، عدسی و نخودفرنگی
انواع حلوا (حلوا هویج، حلوا خرمایی، حلوا با سرلاک، حلوا ترکی، حلوا زعفرانی) و شله زرد
انواع حلیم، انواع فرنی و شیر برنج (فرنی زعفرانی، فرنی کاکائویی و غیره)، کشک بادمجان، حلیم بادمجان و رنگینک

افطاری چی بخوریم؟

افطاری اولین وعده‌ای است که پس از چند ساعت روزه‌داری وارد بدن شما می‌شود به همین علت هم اولین چیزهایی که می‌خورید باید شامل موادغذایی ملایم و نوشیدنی‌های ساده و گرم باشد. استفاده از سبزیجات در وعده‌ی افطاری هم به اندازه‌ی غلات و نوشیدنی‌های گرم مهم است. چراکه سبزیجات منبع قوی فیبر است و مصرف آن‌ها به بهبود دستگاه گوارش بسیار کمک می‌کند. در همین راستا توصیه می‌شود که دو وعده سبزی و دو وعده میوه را برای تامین سلامتی بدن طی سحری و افطار مصرف کنید.

کربوهیدرات‌‌ها هم از جمله دیگر موادغذایی بسیار مهم به منظور گنجاندن در وعده‌ی افطار هستند. استفاده از کربوهیدرات‌ها از طریق مصرف برنج، نان، سیب‌زمینی و غیره می‌تواند انرژی لازم به‌منظور سوخت‌وساز بدن را تامین و به افزایش مدت زمان لازم برای سیر ماندن، کمک کند. ترکیبات پروتئینی از جمله گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، تخم‌مرغ و یا ترکیبات لبنی هم از دیگر موارد مورد نیاز برای استفاده در افطاری است. علاوه‌ بر پروتئین، ترکیبات حامل کلسیم در لبنیات هم بسیار مهم است. استفاده از آجیل و مغزهای خام مثل پسته، بادام، فندق و غیره در افطار می‌تواند انرژی از دست رفته‌ی فرد را تامین کند و با وجود چربی‌های مفید نیاز بدن شما را به بهترین شکل رفع کند.

طرز تهیه‌ بامیه مخصوص به روش قنادی
طرز تهیه زولبیای ترد و خوشمزه به روش قنادی

آشنایی با نوشیدنی‌های مناسب برای افطار

هیچ گاه روزه‌ی خود را با نوشیدنی‌های بسیار سرد افطار نکنید زیرا دمای چنین مایعاتی پس از روزه‌داری بلند مدت، دستگاه گوارش و اندام‌های داخلی بدن را دچار مشکلات گوناگون می‌کند.

پس از ساعت‌های طولانی روزه‌داری، بدن علاوه بر نیاز به انواع موادغذایی به شدت به مایعات هم نیاز پیدا می‌کند. در همین راستا آب ولرم و نه خیلی خنک می‌تواند یکی از ایدئال‌ترین موارد برای باز کردن روزه باشد. در کنار آن چای، شیر گرم و آب جوش هم جزو مایعاتی هستند که سریعا قوای بدن را باز می‌گردانند و دستگاه گوارش را آماده دریافت مواد غذایی می‌کنند. سعی کنید بعد از وعده‌ی افطار از آب‌میوه‌های طبیعی یا در حالتی بهتر خود میوه‌ها، استفاده کنید تا ویتامین‌های لازم به شما برسد. همچنین در صورتی که دائما با عطش درگیر هستید، بهتر است از شربت خاکشیر و سکنجبین که از محصولات سنتی‌ است، استفاده کنید.
افطار چی بخوریم، چاق نشویم!

بهترین غذا برای افطار

حال که با بهترین غذاها برای مهمانی افطاری آشنا شدید وقت آن است که شما را با یکسری مواد غذایی که می‌توانند عامل چاقی شما در ماه رمضان باشند به خوبی آشنا کنیم. اولین دسته از مواد ممنوعه شامل انواع شکلات، فست‌فودها و شیرینی است. اگرچه دوری از چنین محصولاتی می‌تواند برای هر فردی در هر رده‌ی سنی‌ای سخت باشد، اما باید در نظر داشته باشید که ماه رمضان می‌تواند فرصت خوبی برای اصلاح رژیم غذایی تلقی شود، بنابراین خوب است که با شروع این ماه پر برکت به فکر سالم‌خواری و رساندن وضعیت بدنی خود به شاخص‌های استاندارد باشید. از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کردنی برای افطار یا سحر دوری کنید زیرا این نوع موادغذایی علاوه‌ بر پر کردن معده و بالا بودن میزان کالری به زمان زیادی برای هضم نیاز دارند و همین مساله هم می‌تواند عاملی برای سنگینی معده و عدم تمایل به وعده‌ی مهم سحری باشد.

از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کردنی برای افطار یا سحر دوری کنید زیرا این نوع موادغذایی علاوه‌ بر پر کردن معده و بالا بودن میزان کالری به زمان زیادی برای هضم نیاز دارند و همین مساله هم می‌تواند عاملی برای سنگینی معده و عدم تمایل به وعده‌ی مهم سحری باشد.

پیشنهاد می‌شود که به منظور رسیدن به وزن ایدئال به جای غذاهای چرب و سرخ‌کردنی غذاهای بخارپز، آب‌پز و کبابی (که مزه‌ی خوبی هم دارند)، را جایگزین کنید. مصرف قند، شکر، انواع شیرینی و قندهای مصنوعی در افطار را حذف یا به حداقل برسانید و از قندهای طبیعی مثل خرما و عسل استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

در پایان جای تاکید دارد که خرما همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها به عنوان بهترین غذا برای افطار برشمرده می‌شود و علاوه بر اینکه انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، منبع مناسبی از پتاسیم هم هست و به عملکرد بهتر عضلات و اعصاب و تنظیم قند خون پس از ساعت‌ها گرسنگی کمک می‌کند. بنابراین در پایان این مقاله به شدت بر مصرف این نوع ماده‌ی غذایی تاکید می‌کنیم و توصیه می‌کنیم افطار خود را با چند دانه خرما و مقداری آب ولرم باز کنید تا تجربه‌ای بی‌نظیر به منظور ارتقا سلامت خود داشته باشید، البته همچون هر ماده‌غذایی‌ای باید از زیاده‌روی دوری کنید.
پاسخ به سوالات متدوال
سه نکته‌ی مهم در انتخاب بهترین غذا برای افطار چیست؟
به طور کلی وعده‌ی افطاری باید سبک، گرم و تا حدی شیرین باشد تا بتواند انرژی از دست رفته‌ی شما را به بدن‌تان برگرداند.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید