بهترین زمان روز برای تمرین یوگا چه ساعتی است؟

 بهترین زمان روز برای تمرین یوگا چه ساعتی است؟

یوگا

یوگا، ورزشی که روز‌به‌روز طرفداران بیشتری در دنیا پیدا می‌کند و برای کسب آرامش و تناسب اندام گزینه خوبی محسوب می‌شود. تا به حال مطالب زیادی درباره‌ی یوگا نوشته و گفته شده است اما شاید کمتر مطلبی به این موضوع پرداخته باشد که بهترین زمان برای یوگا چه موقعی است. با دیجی‌کالا مگ باشید تا به شما بگوییم چه زمانی از روز برای تمرین یوگا بهتر است؟ یا اینکه آیا اصلا فرمولی یکسان در این‌باره برای همه وجود دارد یا خیر؟

صفر تا صد یوگا در خانه

تمرین یوگا در صبح

دیدگاه سنتی این است که یوگا را باید قبل از انجام هر کاری، در ابتدای روز تمرین کنید. در حالت ایدئال، این زمان همراه با طلوع خورشید و قبل از صرف صبحانه است. انتخاب این زمان از روز خوبی‌های خودش را دارد چرا که می‌تواند بهترین شیوه برای شروع روزتان باشد و ذهنتان را آگاه و هوشیار کند؛ همچنین باعث می‌شود لحظات ارزشمند ابتدایی صبحتان را به جای اینکه صرف بررسی تلفن، ایمیل و پیام‌هایتان بکنید، به یوگا بپردازید و پیش از هرچیز با خودتان ارتباط برقرار کنید. این ارتباط ابتدای روز با خودتان، شما را از نظر ذهنی بسیار قدرتمند می‌کند و در تمام طول روز در بدن و روحتان باقی می‌ماند.

از نظر جسمی هم تمرین یوگا در صبح به بدنتان کمک می‌کند تا از خوب به‌طور کامل بیدار شود و تنش و سکون ناشی از خواب را کنار بگذارد. بسته به اینکه کدام یک از تمرین‌های یوگا را انتخاب می‌کنید، می‌توانید بعد از یوگا حس‌وحالی از یک فرد پرانرژی و پرجنب‌وجوش را داشته باشید یا اینکه به آرامی یک خدا یا الهه‌ی یوگا به نظر برسید.
نمی‌توانید صبح‌ها یوگا انجام بدهید؟ هیچ مشکلی نیست

با این حال بعضی از افراد این امکان را ندارند تا صبح‌های زود یوگا انجام دهند یا اینکه بدنشان به‌طور کلی برای تمرین و ورزش در ابتدای روز آمادگی لازم را ندارد. به‌ویژه افرادی که از دردهای کمر رنج می‌برند بیشتر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دیسک‌های بین ستون فقرات به‌طور طبیعی شب‌ها متورم می‌شوند و به همین دلیل، هنگام بیدار شدن معمولا حسی از خشکی و سفتی را در کمر ایجاد می‌کنند.

با وجود اینکه زیراندازهای یوگایی که استفاده می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند تا حس بهتری داشته باشید، اما اگر برای تمرین مجبورید خود را به‌سختی بیندازید توصیه می‌شود این کار را نکنید. انجام این کار در این زمان از روز ممکن است به‌طور کلی شما را از یوگا دور کند.

در کنار این‌ها، دلایل منطقی دیگری هم وجود دارد که چرا تمرین صبحگاهی ممکن است برای برخی از افراد مفید نباشد. به‌عنوان مثال افرادی که در خانواده سحرخیزی زندگی می‌کنند یا کارشان صبح زود شروع می‌شود به احتمال زیاد نمی‌توانند صبح‌ها تمرین یوگا کنند. اگر هم راه‌حلتان برای حل این مشکل این است که صبح‌ها یک ساعت زودتر بیدار شوید باید به شما بگوییم این کار تا زمانی که شب‌ها یک ساعت زودتر به خواب نروید، فایده‌ای ندارد.

با تمام این صحبت‌ها اصلا لازم نیست به دلیل اینکه نمی‌توانید صبح‌ها یوگا انجام دهید ناراحت باشید، بیایید بایدها رو کنار گذاریم و به سراغ برنامه‌ی‌ تمرینی برویم که بهترین نتیجه را برای شما دارد و با سبک زندگی‌ شما سازگار است. باید بهترین زمان برای یوگا را متناسب با بدن خودمان پیدا کنیم.

ورزش یوگا چیست؟

گزینه‌های بیشتر برای برنامه‌ریزی

بهترین زمان تمرین یوگا
صبح

اگر می‌توانید صبح‌ها یوگا انجام دهید حتما این کار را بکنید چرا که شروع آگاهانه روز کمک بزرگی به شما در ادامه خواهد بود. این شروع آگاهانه می‌تواند شامل یک مدیتیشن پنج دقیقه‌ای یا حتی چند نفس عمیق قبل از خارج شدن از رختخواب باشد. این بهتر از هیچ کاری نکردن است و از این طریق هنوز می‌توانید ارتباطی خوب با خودتان بگیرید.

باقی زمان‌های روز هم مزیت‌های خاص خودش را برای تمرین یوگا دارد. بعد از چند ساعت کار پشت لب‌تاپ، یوگا بهترین گزینه برای کش‌وقوس دادن به بدن و بازگرداندن خودمان به بدنمان است. این کار باعث می‌شود دوباره پر از انرژی شویم و برای بقیه‌ی روز توان لازم را داشته باشیم.
بعدازظهر

بعدازظهر، نزدیک غروب و پیش از صرف شام هم وقتی عالی برای تمرین یوگاست. تمرین در این زمان که معمولا بعد از زمان کارمان می‌شود، می‌تواند به ما کمک کند تا هر آنچه در طول روز برایمان اتفاق افتاده را رها کنیم و سبک شویم. حتی تمرین در این زمان (در صورت تداوم) می‌تواند تبدیل به مراسمی برای پایان روز کاری و شروع زمان آرامش در خانه شود.

به‌علاوه، تمرین یوگا در این وقت می‌تواند اشتهایتان را برای وعده‌ی شام افزایش بدهد. همچنین بسیاری فکر می‌کنند که تمرین یوگا در انتهای روز بهترین گزینه برای بدن‌شان است. بعد از گذران یک روز و انجام کارهای مختلف، بدن‌مان نسبت به ابتدای روز انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و نرم‌تر شده است.
انتهای شب

در نهایت انتهای شب، قبل از اینکه به خواب برویم هم می‌تواند در بین گزینه‌های زمانی برای یک تمرین یوگای ساده باشد. تمرین‌های سنگین یوگا را در این زمان انجام ندهید، شما که نمی‌خواهید بدنتان دوباره بیدار و هوشیار شود. البته انجام چند پیچش ساده، خم شدن به سمت مچ پاها و انجام تمرین‌های پا روی دیوار می‌تواند ذهن و بدنتان را برای یک خواب عالی آماده کند.
چه زمانی تمرین نکنیم؟

تنها زمانی که باید به‌طور کلی از تمرین یوگا خودداری کنید بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی است. اجازه بدهید دو ساعت از زمان صرف غذایتان بگذرد سپس یوگا را شروع کنید. ایستادن روی سر با شکم پر، اصلا تجربه خوشایندی نیست و بدنتان به انرژی خودش برای هضم غذا در این مدت نیاز دارد.
از زمان‌ تمرین یوگا نهایت لذت را ببرید

بهترین زمان تمرین یوگا

هر زمانی را که برای تمرین یوگا انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید به آن به چشم زمانی مقدس نگاه می‌کنید که در طول آن به بدنتان احترام می‌گذارید. نسبت به انرژی بدنتان و وضعیتی که می‌خواهید در انتهای تمرین به آن برسید فکر کنید و بر اساس آن، بهترین زمان برای یوگا را انتخاب کنید. بیشتر از همه اینکه از انجام این کار لذت ببرید. هر کسی می‌تواند شیوه‌ی خاص خودش را برای تمرین یوگا داشته باشد و بخش بزرگی از لذت این ورزش در امتحان کردن آن است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید