برقی شدن ۱۸۱ کیلومتر خطوط راه‌آهن ایران

 برقی شدن ۱۸۱ کیلومتر خطوط راه‌آهن ایران

راه اهن

یران در شاخص میزان بار حمل شده توسط ناوگان ریلی رتبه دهم را میان کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) طی سال ۲۰۲۰ کسب کرده است.

به گزارش ایسنا، مرور آمارهای منتشرشده از کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) نشان‌دهنده آن است که ایران طی سال ۲۰۲۰ میلادی با ۷.۶ درصد افزایش حمل بار توسط ناوگان ریلی نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۹) همراه شده است.

حمل بار توسط ناوگان ریلی ایران در سال ۲۰۲۰ به ۵۱ میلیون تن رسیده و در میان ۲۵ کشور منتخب عضو UIC رتبه دهم را کسب کرده است. میزان حمل ریلی بار ایران در سال ۲۰۱۹ معادل ۴۶.۹۸ میلیون تن بوده است.

میانگین کل بار حمل‌شده توسط ۲۵ کشور منتخب عضو UIC در این سال ۲۵۷ میلیون تن بوده است. این رقم برای مجموع کشورهای عضو ۸ هزار و ۷۱۴.۵۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.

کشورهای منتخب برای ارزیابی این شاخص شامل هلند، ‌ ایتالیا، لهستان، سوئد، ویتنام، کرواسی، مجارستان، بلغارستان، اسپانیا، صربستان، ترکیه، فرانسه، اتریش، سوئیس، آلمان، هند، ‌ روسیه، چین، فنلاند، قزاقستان و … می‌شود.

برقی شدن ۱۸۱ کیلومتر خطوط راه‌آهن در سال ۲۰۲۰

آمارهای منتشرشده در خصوص کشورهای عضو UIC حاکی از آن است که حمل و نقل ریلی ایران در سال ۲۰۲۰ موفق به برقی کردن ۱۸۱ کیلومتر و دو خطه کردن ۲ هزار و ۳۲۰ کیلومتر از مجموع ۹ هزار و ۴۰۸ کیلومتر خطوط ریلی در آن زمان شده است.

راه‌آهن اینچه‌برون‌-گرمسار یکی از پروژه‌های ریلی است که در مسیر برقی شدن قرار دارد و در انتظار همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. به گفته شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه قرار است تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچه برون – گرمسار اعلام کند که به این ترتیب عملیات اجرایی برقی کردن این خط‌آهن نیز تسریع می‌شود.

تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمین‌کننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشم‌انداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.

میزان خطوط اصلی و فرعی ریلی کشور در حال حاضر حدود ۱۵ هزار کیلومتر است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مدیر عامل شرکت راه‌آهن، تعداد واگن‌های باری موجود حدود ۳۰ هزار دستگاه، واگن‌های مسافری کمتر از ۲ هزار دستگاه و نیز ۹۶۰ دستگاه لکوموتیو است

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید