اگر روزانه فقط سالاد بخورید چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد؟

 اگر روزانه فقط سالاد بخورید چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد؟

سالاد

هر زمان که بحث غذاهای سالم و مفید به میان بیاید احتمالا همه‌ی ما تنها به سالاد فکر می‌کنیم. سالادها انواع گوناگونی دارند و به‌عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاها شناخته می‌شوند. این هم جای تعجبی ندارد و میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و… که در سالادها پیدا می‌شوند به‌راستی مغذی و مقوی هستند و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارند. به همین دلیل است که سالادها به‌عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم‌های غذایی مناسب برای کاهش وزن و بهبود سلامت بدن شناخته می‌شوند.

شما با استفاده از سبزیجات تازه و اضافه کردن برخی منابع پروتئینی از جمله ماهی و مرغ می‌توانید یک وعده‌ی غذایی خوشمزه و بی‌نظیر آماده کنید. همچنین استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده و سالم مانند کینوآ به همراه یک سس و چاشنی که سرشار از چربی‌های ناسالم نیست، در کنار خوردنی‌هایی مانند آووکادو، نخود و تخمه‌ی آفتابگردان باعث می‌شود سالاد خود را مقوی‌تر و البته خوشمزه‌تر کنید.

با در نظر داشتن همه‌ی این‌ها پی می‌بریم سالادها به‌راستی انتخاب بسیار مناسبی هستند. این غذاها کم‌وبیش همه‌ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند و همچنین لذیذ و خوش‌طعم هستند. پس آیا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که با وجود سالادها در رژیم غذایی دیگر به سایر غذاها نیاز نخواهیم داشت؟ اگر هر روز چیزی جز سالاد نخوریم آیا می‌توانیم سلامت خود را بهبود ببخشیم؟

در نوشته‌ی امروز به بررسی همین موضوع می‌پردازیم و می‌بینیم مصرف روزانه‌ی سالاد چه تأثیری روی بدن می‌گذارد. در ادامه ۱۳ فایده‌ی سالاد را آورده‌ایم. در صورتی که رژیم غذایی شما تنها از انواع سالادها تشکیل شده باشد شما با این ۱۳ فایده‌ی جالب و باورنکردنی روبه‌رو خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا این فواید را بررسی کنیم.
چه می‌شود اگر هر روز چیزی جز سالاد نخورید؟

 

اکنون که در فصل بهار هستیم و کم کم برای گرمای تابستان آماده می‌شویم، سالادها می‌توانند تنوع خوبی به رژیم غذایی‌مان بدهند و یک وعده‌ی غذایی سبک و نشاط‌بخش به شمار بروند. تهیه‌ی سالاد در خانه بسیار آسان است و دردسر کمی دارد. اگر هم بخواهید بیرون از خانه غذا بخورید می‌توانید به‌آسانی آن‌ها را سفارش دهید و با طیف گسترده‌ای از سالادها روبه‌رو شوید. بنابراین، می‌توانید همیشه به این غذاهای سالم دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهید خودتان در خانه سالاد درست کنید انتخاب‌های بی‌شماری پیش رو خواهید داشت. ببینید از چه سبزیجات و میوه‌هایی خوشتان می‌آید سپس به سراغ طرز تهیه‌های گوناگون در اینترنت بروید و سالاد مورد علاقه‌ی خود را آماده کنید. در نوشته‌های زیر هم سالادهای گوناگونی را معرفی کرده‌ایم که با خواندن آن‌ها می‌توانید سالادهای خوشمزه و متنوعی درست کنید:

 

۱. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید چربی‌های سالمی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

 

خیلی‌ها بر این باورند که مصرف چربی ضرر دارد و بهتر است وعده‌های غذایی‌شان عاری از هر نوع چربی باشند. اگرچه این باور کاملا درست است و چربی‌ها می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند، ولی چیزی به‌عنوان «چربی سالم» هم وجود دارد که نه‌تنها مضر نبوده و حتی برای کارکرد درست بدن ضروری است، بلکه فواید بسیاری برای سلامتی دارد و به کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کند.

چربی‌های سالم شامل خوردنی‌هایی مانند روغن زیتون، آووکادو، تخم کدو، آفتابگردان، کتان، چیا، آجیل و ماهی قزل‌آلا می‌شوند. شما با اضافه کردن این خوردنی‌ها به سالاد خود می‌توانید حجم مناسبی از چربی‌های سالم را وارد بدنتان کرده و سلامتی‌تان را حفظ کنید.

به طور کلی، غذاهای شما باید حاوی چربی سالم باشند و تا جای ممکن شامل چربی‌های ترانس نشوند. شما می‌توانید با استفاده از پنیر، آووکادو، تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب، مغزها، نارگیل و روغن نارگیل، ماست یونانی و روغن زیتون سالادهای متنوعی درست کنید و مطمئن شوید چربی‌های سالم به اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی شما وجود دارند.

با مصرف روزانه‌ی این سالادها افزون بر لذت بردن از غذاهایتان می‌توانید انرژی زیادی دریافت کنید، جلوی پرخوری و افزایش وزن را بگیرید، ویتامین‌ها را بهتر جذب کنید، هورمون‌ها و آنزیم‌های گوناگون را در بدن تولید کنید و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک را کاهش دهید.

 

۲. اگر هر روز فقط سالاد بخورید فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد

فیبر یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که فواید گوناگونی برای بدن دارد. این ماده می‌تواند به هضم بهتر غذا و بهبود دستگاه گوارش کمک کند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت، سرطان روده‌ی بزرگ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر بسیار ضروری است. خوشبختانه، شما با مصرف سالادهای گوناگون می‌توانید فیبر کافی دریافت کنید و از فواید این ماده‌ی مغذی بهره‌مند شوید. خوردنی‌هایی مانند نخود سبز، کلم بروکلی، برگ شلغم، کینوآ، برنج قهوه‌ای، نخود فرنگی، عدس و لوبیا حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستند و حتما باید در سالادهای شما وجود داشته باشند. شما با این خوردنی‌ها افزون بر دریافت فیبر مورد نیاز بدن می‌توانید تنوع زیادی به سالاد خود بدهید و در درازای روز سالاد‌های گوناگون با طعم‌های مختلف را بخورید تا از این غذای بی‌نظیر خسته نشوید.

به طور کلی، پیشنهاد می‌شود زنان ۲۵ گرم و مردان ۳۸ گرم فیبر به طور روزانه دریافت کنند. شما باید به تدریج میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهید تا با ناراحتی‌های گوارشی مواجه نشوید و به آن عادت کنید. بنابراین، حتما به این موضوع دقت داشته باشید و ناگهانی به سراغ همه‌ی منابع غذایی سرشار از فیبر نروید.

 

۳. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید سطح فشار خون خود را کاهش دهید

فشار خون بالا یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان به خطر انداخته است. اگر شما هم به فشار خون بالا مبتلا هستید باید به فکر تغییر سبک زندگی خود بیفتید و از رژیم‌های غذایی و ورزش کمک بگیرید.

مصرف روزانه‌ی سالاد می‌تواند یک راهکار عالی برای مقابله با فشار خون بالا باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن سبزیجات گوناگون می‌تواند روی سطح فشار خون تأثیر بگذارد و خطرات آن را کاهش دهد. به طور کلی، مبتلایان به فشار خون بالا باید تا جای ممکن مصرف محصولات حیوانی را کنار بگذارند و به سراغ غذاهای گیاهی بروند. انواع سالادهایی هم که تنها از میوه‌ها، سبزیجات، روغن‌های گیاهی و دانه‌ها تهیه می‌شوند بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

بنابراین، باید این موضوع را در نظر داشته باشید و فکر نکنید همه‌ی سالادها برای شما مناسب هستند. اگر فشار خون بالا دارید باید دور خوردنی‌هایی مانند گوشت و نمک را خط بکشید. تلاش کنید سالادهایی درست کنید که شامل گوشت حیوانات، نمک و غذاهای فرآوری‌شده نیستند و در عوض از خوردنی‌هایی مانند سبزیجات برگ‌دار، چغندر، انواع توت‌ها، آجیل بدون نمک و دانه‌ها تهیه شده‌اند. این سالادها جدا از خوشمزه و مقوی بودن به کاهش فشار خون بالا هم کمک می‌کنند و سلامت شما را بهبود می‌بخشند.

شما با مصرف سالاد و این مواد خوراکی و همچنین انجام ورزش‌هایی مانند یوگا می‌توانید به طور قابل توجه‌ای فشار خون بالا را کنترل کنید و جلوی ابتلا به بیماری‌های خطرناک قلبی را بگیرید.

 

۴. اگر هر روز فقط سالاد بخورید کارکرد ماهیچه‌هایتان بهبود پیدا خواهد کرد

 

سبزیجات تیره‌رنگ و برگ‌دار برای بدن شما بسیار مفید هستند. شما با مصرف مرتب سالادهایی که سرشار از سبزیجات سبز و برگ‌دار هستند می‌توانید کارکرد ماهیچه‌های بدن را بهبود ببخشید و از این وعده‌های غذایی برای افزایش نیرو و توان ماهیچه‌های خود کمک بگیرید.

برای نمونه، سبزیجاتی مانند اسفناج منجر به تقویت استخوان‌ها، افزایش نیروی مفاصل و بالا رفتن سطح انرژی و توان ماهیچه‌ها می‌شوند. اگر یادتان باشد ملوان زبل هم همیشه با خوردن اسفناج می‌توانست نیروی زیادی به دست آورده و دشمنانش را از پا در بیاورد!

مصرف سالاد به‌ویژه برای ورزشکاران مناسب است. شما با مصرف سبزیجات تیره در درازای روز انرژی بیشتری به دست خواهید آورد و عملکرد بهتری از خودتان هنگام ورزش کردن نشان خواهید داد. این سبزیجات به افزایش نیرو و انرژی شما کمک می‌کنند تا بهتر وزنه بزنید و ماهیچه بسازید. بنابراین، جدا از تأثیر خود سالاد روی ماهیچه‌ها می‌توانید تأثیر تمرین‌های خود را هم افزایش دهید و نتیجه‌ی بسیار بهتری بگیرید.

خوبی سالاد این است که شما افزون بر اسفناج و سایر سبزیجات می‌توانید منابع پروتئینی هم به وعده‌ی خود اضافه کنید و مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسانید. برای نمونه، می‌توانید یک سالاد با استفاده تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا، مرغ، دانه‌ی سویا سبز، نخود، میگو، توفو، بادام، پنیر کاتیج، کینوآ و ماهی تن درست کنید و پروتئین و انرژی بیشتری به بدنتان برسانید.

این خوراکی‌ها برای کارکرد بدن و رشد ماهیچه‌ها بسیار عالی هستند. مصرف آن‌ها در کنار سبزیجات تیره‌رنگ و برگ‌دار باعث می‌شود یک رژیم غذایی مقوی و سالم داشته باشید و بهتر ورزش کنید. هرچه بهتر ورزش کنید و غذای سالم و مقوی‌تری بخورید هم می‌توانید رشد ماهیچه‌ها را افزایش دهید و بدنی نیرومند و ورزیده‌تر برای خودتان بسازید.

 

۵. اگر هر روز فقط سالاد بخورید سطح کلسترول بدنتان کاهش پیدا خواهد کرد

با توجه به اینکه سالاد سرشار از چربی‌های سالم است و معمولا چربی‌های اشباع‌شده، ترانس و قندهای افزودنی در آن وجود ندارند این غذا می‌تواند یک انتخاب عالی برای کنترل سطح کلسترول بدن باشد. البته باید به مواد خوراکی که در سالاد می‌ریزید دقت داشته باشید و با مصرف سس‌ها و روغن‌های ناسالم آسیبی به خودتان نرسانید.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می‌رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می‌کند. ولی کلسترول بد باعث می‌شود کلسترول به شریان‌ها و سرخرگ‌ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ‌ها شود.

متأسفانه، بسیاری از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه حاوی چربی‌ها و قندهای فراوانی هستند و سطح کلسترول بد را بسیار افزایش می‌دهند. خیلی از مردم با مصرف این غذاها سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازند و به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شوند.

ولی شما با مصرف روزانه‌ی سالاد می‌توانید سطح کلسترول خود را کنترل کنید و جلوی بسیاری از این بیماری‌ها را بگیرید. سالادها همانگونه که بالاتر اشاره کردیم سرشار از فیبر هستند. فیبر می‌تواند به دفع کلسترول بد از بدن کمک کند و به همین دلیل سالادها بهترین گزینه برای مقابله با کلسترول بالای بدن به شمار می‌روند.

شما با تهیه‌ی سالادهایی که شامل آووکادو، گلابی، توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری، نارگیل، انجیر، کنگر فرنگی، نخود فرنگی، بامیه، کدو، کلم، حبوبات و آجیل می‌شوند می‌توانید فیبر بالایی دریافت کنید و سطح کلسترول خود را کاهش دهید. جدا از این، تخم‌مرغ هم انتخاب خوبی برای مقابله با کلسترول بالا است.

پژوهش‌های متعددی نشان داده‌اند که تخم‌مرغ می‌تواند سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. جدا از این، پژوهش‌گران مشاهده کرده‌اند که این ماده‌ی غذایی تأثیری روی کلسترول بد و افزایش آن ندارد. بنابراین، با تخم‌مرغ و اضافه کردن آن به سالاد خود می‌توانید سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش دهید و جلوی ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات گوناگون را بگیرید.

 

۶. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید سلامت دستگاه گوارش خود را حفظ کنید

افزون بر دریافت مقدار فیبر توصیه‌شده‌ی روزانه، شما در صورتی که در درازای روز فقط سالاد بخورید می‌توانید به سلامت کلی دستگاه گوارش خود هم کمک کنید و فرآیند هضم و دفع غذا را بهبود ببخشید.

معده‌ی شما با مصرف روزانه‌ی سالاد بهتر می‌تواند غذاها را هضم کند به‌ویژه اگر در سالاد خود به سراغ خوردنی‌هایی مانند هویج، کلم بروکلی، تربچه، کرفس، گشنیز و سایر سبزیجات بروید. این خوردنی‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی هستند که سموم روده‌ها را دفع کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. بنابراین، شما با هضم بهتر غذاها و دفع بهتر سموم می‌توانید کارکرد دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشید و جلوی ناراحتی‌های گوارشی و سایر مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش را بگیرید.

افزون بر این، در صورتی که از سالادهای سالم و مقوی و سرشار از فیبر و ویتامین‌ها استفاده کنید می‌توانید سلامت روده‌ها را هم حفظ کرده و به کارکرد بهتر سلول‌های گوارشی کمک کنید. سالاد همچنین می‌تواند شامل خوردنی‌های پروبیوتیک مانند پنیر، سرکه یا ماست هم بشود که انتخاب بسیار خوبی برای حفظ سلامت شکم و روده به شمار می‌روند. پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای سلامت بدن به‌ویژه برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها با جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر و عامل شکل‌گیری عفونت و التهاب به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند.

بنابراین، شما افزون بر فوایدی که گفتیم، با دریافت مواد پروبیوتیک هم می‌توانید سلامت شکم و روده را بهبود ببخشید و از کارکرد مناسب دستگاه گوارش خود مطمئن شوید.

 

۷. مصرف روزانه‌ی سالاد به حفظ سلامت قلب و عروق هم کمک می‌کند

 

اگر نگران سلامت قلب خود هستید یا بیماری قلبی در خانواده‌ی شما رایج است باید سالادها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از حفظ سلامت قلب و عروق خود مطمئن شوید.

کاهو و انواع آن حاوی فیبر و فولات هستند. این دو ماده به محافظت از ماهیچه‌ی قلب کمک می‌کنند و کلید حفظ سلامت قلب و عروق به شمار می‌روند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف فولات که با نام‌های اسید فولیک و ویتامین B9 هم شناخته می‌شود به پیشگیری از سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی و همچنین پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از غذاهای سرشار از فیبر و فولات سالادهای متنوعی درست کنید و سلامت قلب و عروق خود را بهبود ببخشید. این ماده‌ها در غذاهایی از جمله جگر، عدس، سبوس برنج، آرد سویا، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو حلوایی، لوبیا سفید و مارچوبه پیدا می‌شوند.

جدا از فولات و فیبر، شما با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ هم می‌توانید سلامت قلب و عروق خود را حفظ کنید. انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون و ماهی تن و دانه‌هایی مانند کتان و چیا بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می‌روند. افزون بر این، خوردنی‌هایی مانند انواع توت‌ها و میوه‌ها هم انتخاب مناسبی برای قلب و عروق هستند که همچنین طعم خوبی به سالاد شما می‌دهند.

بنابراین، با کمک این مواد غذایی تلاش کنید سالادهای مختلفی آماده کرده و افزون بر جذاب نگه داشتن رژیم غذایی خود به سلامت و کارکرد بهتر قلب و عروق خود هم کمک کنید.

 

۸. اگر هر روز فقط سالاد بخورید انرژی و شادابی بیشتری خواهید داشت

غذاهای پرچرب و سرشار از کربوهیدرات‌های ناسالم که کالری بالایی دارند می‌توانند شما را خسته کنند و سطح انرژی‌تان را کاهش دهند. افزون بر این، غذاهای شیرین و پر از شکر، آرد فرآوری‌شده و تصفیه‌شده، کافئین و سایر غذاهای فرآوری‌شده هم می‌توانند سطح انرژی و شادابی شما را کاهش دهند. متأسفانه، این خوردنی‌ها در رژیم غذایی بسیاری از مردم پیدا می‌شوند.

رژیم غذایی تأثیر زیادی روی سطح انرژی بدن می‌گذارد. یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی، اختلال در خواب، زودرنجی و کاهش انگیزه شود و همه‌ی این‌ها هم احساس خستگی، بی‌حوصلگی و کمبود انرژی را در پی دارند.

به همین دلیل باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از غذاهای انرژی‌زا و نشاط‌بخش استفاده کنید. سالاد یکی از همین غذاها است که سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بهتر به انجام کارهای روزمره بپردازید.

سالادهایی که از سبزیجات غیرنشاسته‌ای، چربی‌های سالم و پروتئین تهیه می‌شوند دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند و می‌توانند سوخت کافی به بدن برسانند و سطح انرژی آن را افزایش دهند. با مصرف این سالادها می‌توانید جلوی احساس خستگی را بگیرید و همیشه پرانرژی و شاداب باشید.

شاخص گلیسمی به تأثیر مواد غذایی روی سطح قند خون اشاره دارد. شما با مصرف خوردنی‌هایی مانند سیب، هلو، انواع توت‌ها، لوبیا و ماهی می‌توانید تأثیر کمی روی سطح قند خون بگذارید و جلوی احساس خستگی و بی‌حالی را بگیرید. همچنین خوردنی‌هایی از جمله بادام، گردو و آووکادو هم سرشار از چربی‌های سالم هستند و انرژی شما را افزایش می‌دهند.

با خوردن این غذاهای مقوی که شاخص گلیسمی پایینی دارند و همچنین با کاهش مصرف کربوهیدرات‌های بی‌کیفیت و چربی‌های ترانس می‌توانید انرژی و شادابی بیشتری داشته باشید و به جنگ با خستگی و بی‌حوصلگی بروید!

 

۹. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید بهتر استرس خود را مدیریت کنید

زندگی نوین باعث شده بسیاری از مردم همواره درگیر استرس و اضطراب باشند. شغل، تحصیل، خانواده، روابط اجتماعی، درآمد و… همگی روی سلامت روان شما تأثیر می‌گذارند و مغزتان را پر از استرس و اندیشه‌های منفی می‌کنند. این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد و سلامت روان شما را به خطر بیندازد.

اگر به دنبال راهکاری برای کاهش و مدیریت بهتر استرس می‌گردید، مصرف حجم بالایی از سالادها می‌تواند کارآمد باشد. در صورتی که در درازای روز فقط سالاد بخورید می‌توانید تعادل پروتئین و مواد معدنی موجود در بدن را برقرار کنید و از این راه جلوی استرس و مشکلات آن را بگیرید.

اگر سالاد شما حاوی مقادیر کافی از پروتئین، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم باشد می‌تواند هورمون‌های بدن را تنظیم کند و استرس را کاهش دهد. این مواد معدنی به بهبود کارکرد سیستم عصبی و انتقال‌دهنده‌های عصبی هم کمک می‌کنند و روی آرامش و تمرکز ذهن تأثیر می‌گذارند.

از آنجایی که سالادها معمولا قند، چربی ناسالم، کافئین و چربی‌های ترانس کمی دارند می‌توانند منجر به برقراری تعادل هورمون کورتیزول شوند. کورتیزول که به‌عنوان هورمون استرس هم شناخته می‌شود کارهای مهمی را در بدن بر عهده دارد، ولی بالا رفتن سطح آن باعث شکل‌گیری استرس و فشار روی بدن خواهد شد.

شما با رژیم غذایی می‌توانید به طور قابل توجه‌ای ترشح هورمون کورتیزول را کنترل کنید و استرس و اضطراب را کاهش دهید. سالادها با وجود مواد معدنی و مغذی که بالاتر بررسی کردیم می‌توانند یک انتخاب عالی برای این کار باشند و اگر هر روز چیزی جز سالادهای سالم و مقوی نخورید می‌توانید به‌آسانی سطح استرس خود را پایین بیاورید و یک زندگی بهتر و پر از آرامش داشته باشید.
۱۰. مصرف روزانه‌‌ی سالاد به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید

 

بسیاری از مردم به اضافه وزن دچار هستند و می‌خواهند وزنشان را کاهش دهند. این کار ممکن است بسیار دشوار باشد و به زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد. شما برای کاهش وزن باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به طور منظم ورزش کنید. ولی اینکه دقیقا چه چیزی بخورید و چه ورزش‌هایی را انجام دهید بسیار پیچیده است و با یک اشتباه کوچک ممکن است همه‌ی تلاش‌هایتان را به باد بدهید.

جدا از این، بیشتر غذاهایی که مضر هستند و منجر به افزایش وزن می‌شوند مزه‌ی بسیار خوبی دارند و دل کندن از آن‌ها می‌تواند برای خیلی از مردم سخت باشد. این غذاها که چربی، شکر و کربوهیدرات‌های ناسالم فراوانی دارند امروزه طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده‌اند و سلامتی همه‌ی مردم را به خطر انداخته‌اند.

نکته‌ی کلیدی برای کاهش وزن این است که دور این غذاها را خط بکشید و به طور منظم ورزش‌های متوسط تا شدید انجام دهید. شما به جای این غذاها می‌توانید سالاد مصرف کنید تا افزون بر تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن به تجزیه‌ی چربی و کاهش وزن هم کمک کنید.

سالادها با وجود سبزیجات فراوان یک انتخاب عالی برای کاهش کالری دریافتی به شمار می‌روند. شما در صورتی که هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید کالری کمتری مصرف کنید و وزنتان را کاهش دهید. این کار در کنار انجام ورزش‌های مناسب و همچنین مصرف پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند به تقویت ماهیچه‌ها و آب کردن چربی‌ها منجر شود و شما را به اندام ایدئالتان نزدیک کند.

به طور کلی، برای کاهش وزن باید کالری دریافتی شما کمتر از کالری‌ای باشد که می‌سوزانید. این باعث می‌شود بدنتان برای تأمین انرژی چربی‌های خود را آب کرده و به انرژی تبدیل کند. البته شما همچنان باید پروتئین و ویتامین و سایر مواد مغذی را دریافت کنید تا جلوی ریزش ماهیچه‌ها را بگیرید و تنها چربی‌های خود را از دست بدهید. پس حتما از سالادهای متنوع استفاده کنید و یادتان باشد بخشی از رژیم غذایی‌تان را به منابع پروتئینی باکیفیت اختصاص دهید.
۱۱. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید سطح قند خون خود را پایین بیاورید

دیابت و پیش‌دیابت هم از دیگر بیماری‌هایی هستند که سلامت مردم زیادی را به خطر انداخته‌اند. در صورتی که به این بیماری دچار باشید یا بخواهید از ابتلا به آن پیشگیری کنید باید حواستان به سطح قند خون خود باشد و با دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم جلوی افزایش قند خون را بگیرید.

مصرف روزانه‌ی سالاد می‌تواند به طور قابل توجه‌ای به کاهش سطح قند خون کمک کند. شما با مصرف سالادهای مقوی و بدون قند، شکر، سس، خامه، یا سایر مواد شیرین و پرچرب می‌توانید به بهبود و کنترل سطح قند خون کمک کنید و جلوی ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های خطرناک را بگیرید.

تلاش کنید تا جای ممکن به سراغ سالادهای خانگی بروید که حاوی سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین هستند و کالری، قند و چربی پایینی دارند. شما باید دور سس‌های ناسالم را خط بکشید و در عوض از سس‌های خانگی، طبیعی و سالم برای مزه‌دار کردن سالادتان استفاده کنید. این کار به کنترل قند خون و سلامت بدن کمک می‌کند.

در صورتی که هر روز فقط همین سالادها را بخورید و کاری به کار سایر غذاها نداشته باشید خواهید توانست یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و جلوی افزایش سطح قند خون را بگیرید.
۱۲. مصرف روزانه‌ی سالاد باعث می‌شود حجم بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدنتان برسانید

 

رژیم غذایی شما باید حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم باشد. مصرف روزانه‌ی سالاد یک راه عالی برای مطمئن شدن از دریافت مواد مغذی کافی خواهد بود.

سالادها بسته به مواد غذایی که با آن‌ها تهیه می‌شوند می‌توانند طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. شما با مصرف میوه‌ها، سبزیجات و سایر منابع پروتئینی می‌توانید ویتامین، مواد معدنی، فیبر، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی را وارد بدنتان کنید و سلامتی‌تان را بهبود ببخشید. جدا از این، با انتخاب درست منابع پروتئینی هم می‌توانید اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن را تأمین کنید تا از سلامت بدن و رشد ماهیچه‌ها مطمئن شوید.

کسانی که غذای مناسب مصرف نمی‌کنند با مشکل تأمین پروتئین و اسید آمینه‌های ضروریِ کافی روبه‌رو هستند. به طور کلی، تأمین نشدن پروتئین و اسید آمینه‌های ضروری می‌تواند مشکلات را زیر را به بار بیاورد.

رشد ضعیف و آهسته
از دست دادن توده‌ی عضلانی
قلب ضعیف و ناکارآمد
ضعف سیستم تنفسی
کاهش ایمنی بدن
سوءتغذیه و کمبود شدید پروتئین همچنین می‌تواند منجر به مرگ شود!

شما برای تأمین اسید آمینه‌های ضروری می‌توانید به سراغ خوردنی‌هایی مانند تخم‌مرغ، لبنیات، چیا، کینوآ، پنیر سویا، آجیل، حبوبات، میوه و سبزیجات، مرغ، ماهی و سایر غذاهای دریایی بروید و با آن‌ها سالادهای متنوع و خوشمزه‌ای درست کنید.

ترکیب این مواد غذایی باعث می‌شود وعده‌های گوناگونی درست کنید و رژیم غذایی خود را متنوع نگه دارید تا مصرف روزانه‌ی سالاد دل شما را نزند و باعث شود بدون اینکه از خوردن سالاد خسته شوید سلامتی‌تان را حفظ کنید و حتی بهبود ببخشید.
۱۳. اگر هر روز فقط سالاد بخورید احساس سیری بیشتری در درازای روز خواهید داشت

شاید خیلی‌ها گمان کنند سالاد یک وعده‌ی غذایی سبک است که شما را سیر نمی‌کند و همچنان گرسنه نگه می‌دارد. این موضوع تا حدی می‌تواند درست باشد، ولی شما اگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی سالاد را متنوع و متعادل نگه دارید می‌توانید یک وعده‌ی غذایی سالم و مقوی آماده کنید که به سیر نگه داشتن شما و جلوگیری از پرخوری کمک خواهد کرد.

جدا از سبزیجات و میوه‌ها، سالاد شما باید دارای حجم مناسبی از پروتئین‌های باکیفیت و کربوهیدرات‌های پیچیده هم باشد. پروتئین می‌تواند احساس سیری بیشتری به شما دهد و همچنین برای مدت زمان بیشتری سیرتان نگه دارد. شما با استفاده از تخم‌مرغ، گوشت جانوران، حبوبات و سایر منابع پروتئینی می‌توانید سالاد مقوی‌تری آماده کنید که جلوی عادات غذایی ناسالم، پرخوری و افزایش وزن را می‌گیرد.

به طور کلی، پروتئین و چربی‌های سالم موجود در سالادها منجر می‌شوند احساس سیری بیشتری داشته باشید و انرژی و شادابی خود را افزایش دهید. این احساس سیری به شما کمک می‌کند غذای کمتری در درازای روز مصرف کنید و عادت‌‌های غذایی ناسالم را کنار بگذارید.

مصرف غذاهای سرشار از پروتئین همچنین در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب می‌تواند چربی‌های بدن شما را آب کند و وزنتان را کاهش دهد. پس با مصرف روزانه‌ی سالاد می‌توانید به‌آسانی کالری دریافتی و وزن خود را هم کاهش دهید و سلامتی‌تان را حفظ کنید.

تلاش کنید تا جای ممکن از خوردنی‌های سرشار از پروتئین، فیبر و چربی سالم از جمله حبوبات، غلات کامل، برنج قهوه‌ای، کینوآ و… استفاده کنید تا احساس سیری بیشتری در درازای روز داشته باشید و از پرخوری و خطرات افزایش وزن پیشگیری کنید.

۱۹ دلیل که چرا همیشه گرسنه هستید و پرخوری می‌کنید!

 

 

همانگونه که دیدید اگر هر روز چیزی جز سالاد نخورید می‌توانید با فواید فراوانی برای سلامت جسم و روان روبه‌رو شوید. با وجود این، سالادها نمی‌توانند همه‌ی مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کنند و به معنای دیگر شامل کمبودهایی هم هستند.

اگرچه می‌توانید سالادهای گوناگونی درست کنید و در طول روز وعده‌های متنوعی بخورید، ولی در هر صورت این‌ها همچنان سالاد هستند و به چیزی جز سالاد تبدیل نمی‌شوند. این عدم تنوع می‌تواند دردسرهایی را به دنبال داشته باشد. برای نمونه، ممکن است دلتان را بزند و اجازه ندهد به اندازه‌ی کافی و مناسب غذا بخورید. یا مثلا برای مدتی به این رژیم پایبند بمانید ولی سپس به سراغ غذاهای ناسالم بروید تا افزون بر تنوع دادن، میل شدیدتان را هم به غذاهای مضر ولی خوشمزه برطرف کنید.

اگر هر روز سالاد بخورید احتمالا با هوس و میل شدید به غذاهای سنگین و پرکالری روبه‌رو می‌شوید. این میل در افرادی که رژیم متعادلی دارند و به اندازه‌ی مناسب سالاد و سایر غذاها را مصرف می‌کنند بسیار کمتر است. همین تعادل نکته‌ی کلیدی به شمار می‌رود و شما باید تلاش کنید همیشه تعادل را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.

یعنی به جای آنکه کاملا به سالادها وابسته باشید و به خودتان حتی اجازه‌ی فکر کردن به سایر غذاها را ندهید، باید یک رژیم متعادل آماده کنید که افزون بر مفید و سالم بودن به شما کمک می‌کند از غذا خوردن خود لذت هم ببرید و این کار را به چشم یک کار آزاردهنده نبینید.

نکته‌ی دیگری که اهمیت دارد بحث گرم و سرد بودن غذا است. سالادها به طور کلی جزو غذاهای سرد به شمار می‌روند. اگر همیشه غذای سرد بخورید نه‌تنها از این رژیم خسته می‌شوید، بلکه ممکن است به سلامت گوارش خود هم آسیب بزنید. این به‌ویژه برای کسانی که در شهرهای سرد زندگی می‌کنند اهمیت دارد. در این شرایط مصرف کمی مرغ پخته‌شده‌ی گرم در کنار یک سوپ سبزیجات دل‌چسب می‌تواند انتخاب بسیار بهتری نسبت به سالاد باشد.

در هر صورت، شما باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که سلامت شما را حفظ می‌کند ولی همچنان خوشمزه، متنوع و لذت‌بخش است. با در نظر داشتن این موضوع تلاش کنید سالادها را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید و یادتان باشد همچنان غذاهای گرم و سایر مواد غذایی سالم و مقوی را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

سخن پایانی

سالادها در میان سالم‌ترین، بهترین و مغذی‌ترین غذاهایی قرار می‌گیرند که می‌توانند سلامتی شما را حفظ کنند و تنوع خوبی به رژیم غذایی‌تان بدهند. این غذاهای سبک و مقوی فواید فراوانی از جمله بهبود فرآیند هضم، محافظت در برابر بیماری‌ها و تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دارند و بهترین راهکار برای داشتن یک زندگی سالم و شاداب در نظر گرفته می‌شوند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید