اگر در آمد از پخش جام جهانی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیست، چرا پاسخ درستی نمی‌دهید؟

 اگر در آمد از پخش جام جهانی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیست، چرا پاسخ درستی نمی‌دهید؟

جام جهانی

صداوسیما در پاسخ به گزارش درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی جوابیه‌ای منتشر کرد که در آن هیچ موضوعی را روشن نکرده بود.

مهسا بهادری: هفته پیش در همین زمان سازمان صداوسیما تعرفه‌ای را از پخش تبلیغات در زمان پخش رقابت‌های جام جهانی منتشر کرد. تعرفه‌ای که عددها موجود در آن گویای همه چیز بود و با یک ضرب و تقسیم ساده می‌شد به تمام جزییات رسید.

در گام اول ما، کمترین میزان تبلیغات برای یک بازی را در نظر گرفتیم یعنی فقط ۵ دقیقه میانه دو نیمه که کمترین میزان تبلیغات است و فرض را هم بر این گذاشتیم که قبل و بعد از بازی هیچ تبلیغاتی انجام نمی‌شود که اگر آن را در نظر می‌گرفتیم، قطعا به رقم بیشتری می‌رسیدیم.

در گام بعد هم رسیدن به رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در کمترین حالت؛ کار چندان پیچیده و دشواری نبود. ۶۴ بازی جام جهانی داریم، طبق جدولی که خود سازمان صداو سیما به عنوان تعرفه تبلیغاتی منتشر کرد، در کمترین قیمت برای هرثانیه ۳۶۴ میلیون تومان و در بیش‌ترین حالت ۶۸۵ میلیون تومان شبکه سه درآمد به دست می‌آورد.

ما این دو عدد را با هم جمع کردیم و نتیجه را تقسیم بر دو کردیم تا میانگین به دست بیاید، در نهایت هم آن را برای کمترین زمان تبلیغات یعنی ۳۰۰ ثانیه(۵ دقیقه) ضرب کردیم و نتیجه را مجدد ضرب در ۶۴ بازی کردیم.

با اینکه رسیدن به این یک نکته کار چندان سختی هم نبود و با چند ضرب و تقسیم ساده به دست می‌امد، اما بازهم صداو سیما یک جوابیه برای این گزارش نوشت. که در ادامه می‌خوانید: «باسمه تعالی

مدیر مسئول محترم خبرگزاری “خبرآنلاین”

سلام علیکم با احترام ، پیرو درج مطلبی با عنوان “درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی شبکه سه از پخش جام جهانی” ضمن تکذیب این خبر، مقتضی است برابر قانون، نسبت به درج پاسخ ذیل در آن خبرگزاری اقدام فرمائید؛

۱) برابر قانون، درآمدهای حاصل از تبلیغات بازرگانی در شبکه های تلویزیونی، مستقیما به حساب خزانه کل واریز شده و -هیچگونه وجهی به حساب شبکه های سیما واریز نمی گردد. لذا بدیهی است که شبکه سه سیما،وجهی بابت پخش تبلیغات بازرگانی در جام جهانی دریافت نکرده است .

۲) در خصوص اعداد و ارقام اعلام شده در خبر مذکور نیز، برابر پیگیری های انجام شده، ادعای درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی تبلیغات در برنامه های جام جهانی، اساسا کذب است و در ساختار بودجه سازمان صدا و سیما، تحقق چنین ارقامی که بیشتر از بودجه یک سال رسانه ملی است، آن هم فقط در ایام جام جهانی، امکان پذیر نیست و ادعای آن در قالب تیتر یک خبر، دور از انصاف است.

در پایان ضمن گلایه از همکاران رسانه ای با تیتر شائبه آفرین “درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی” شبکه سه سیما،امیدواریم همه ما به عنوان اصحاب رسانه، پایبندی مان به اخلاق حرفه ای را در عمل ثابت کرده و همکاران زحمت کش خود در بخش های مختلف رسانه ای را با درج اخبار و مطالب غیر مستند، مورد بی مهری قرار ندهیم .
روابط عمومی معاونت سیما»
جوابیه یا گله گذاری؟

جوابیه‌ای که انتظار می‌رفت که چیزی بیشتر از یک گله ساده باشد و دست‌کم یک رقم از آمار مخاطبان تلویزیون در آن ارائه شده باشد، یا اگر در آمد ۱۰ هزار میلیاردتومانی را تکذیب می‌کنند، یک رقم حدودی بدهند. یا بگویند چند دقیقه تبلیغات پخش کرده‌اند این موارد را در جوابیه نیاودند و فقط گله کردند. اگر گله‌ای در این زمینه وجود دارد، مسئولین سازمان صداوسیما اول از همه باید نگاهی به خود بیندازند، به عملکردشان، نوع پاسخگوییشان و اینکه اساسا تلویزیون را با نگاه فرهنگی نمی‌بینند، بلکه نگاهشان کاملا مالی است. نکته ما در گزارش پیش‌تر هم همین بود که اگر

تمام تلویزیون‌های دنیا آمار مخاطبانشان را اعلام کردند، اصلا چرا راه دوری برویم؟ بازی ایران_انگلیس، یکی از پر بیننده‌ترین بازی‌های مرحله مقدماتی بود که دست کم سایت بین اسپرت و شبکه بی‌بی‌سی تعداد بینندگان این بازی را اعلام کردند چرا سازمان صداوسیما این کار را انجام نداد. چرا هیچ‌گاه این کار را انجام نمی‌دهد؟ ماجرا این است که عدم توجه به مخاطب و پاسخگویی یکی از موارد انتقادی است که همیشه درباره این سازمان مطرح شده است.

ایراد دیگر این است که؛ موقع نوشتن گزارش اول، سعی کردیم با مسئولین تماس بگیریم تا به جزییات بیشتری برسیم اما یا قادر به برقراری ارتباط نبودیم، یا از پاسخ دادن به ما سرباز زدند، وقتی این جوابیه گُنگ، مبهم و بدون هیچ شفاف‌سازی را برای خبرآنلاین ارسال کردند که هیچ مسئله‌ای را آشکار نمی‌کرد، بازهم تلاش کردیم تا با روابط عمومی و دیگر بخش‌هاتماس بگیریم تا به ما توضیح دهند که اوضاع از چه قرار است و اگر در حال اشتباه کردن هستیم ما را از اشتباه در بیاورند اما بازهم هیچ کس پاسخگو نبود.
ضد و نقیض نظرها

در بخش اول این بیانیه آمده که «درآمدهای حاصل از تبلیغات بازرگانی در شبکه های تلویزیونی، مستقیما به حساب خزانه کل واریز می‌شود»، در بخش دوم آمده«برابر پیگیری های انجام شده، ادعای درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی تبلیغات در برنامه های جام جهانی، اساسا کذب است و در ساختار بودجه سازمان صدا و سیما، تحقق چنین ارقامی که بیشتر از بودجه یک سال رسانه ملی است، آن هم فقط در ایام جام جهانی، امکان پذیر نیست» مگر اعلام نشده که بودجه به خزانه دولت واریز می‌شود؟ پس چرا در بخش دوم آن را با بودجه سازمان مقایسه کرده و گفته شده که به دست آوردن پول دو برابر رقم بودجه سازمان امکان‌پذیر نیست. اگر قرار است به خزانه دولت واریز شود دیگر چه اهمیتی دراد که نصف بودجه صداوسیما باشد، یا دوبرابر آن؟

این ماجرایی که پیش آمده یک مشکل دارد آن هم عدم شفاف‌سازی است، ما بر اساس تعرفه‌هایی که شما اعلام کرده‌اید پیش می‌رویم به دروغگویی متهم می‌شویم دست کم خودتان شفاف‌سازی کنید. صداوسیما حتی ساده‌ترین مسئله یعنی تعداد تماشاگران بازی‌های ایران را مطرح نمی‌کند، چرا همه چیز باید تا این اندازه پنهانی باشد؟

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید