اهمیت ورزش در دوران رژیم چیست؟

 اهمیت ورزش در دوران رژیم چیست؟

اهمیت ورزش در دوران رژیم

حمل مقدار زیادی وزن اضافه با خود اصلا خوشایند نیست و حتی می تواند به سلامتتان آسیب برساند. آمارها در سالهای اخیر نشان می دهند نرخ افزایش چاقی در دنیا فوق العاده بالا بوده است. چاقی می تواند منجر به تعداد زیادی بیماری جدی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان شود. یکی از راه هایی که کمک می کند فرد وزن کم کند کم کردن مقدار کالری دریافتی در طول رژیم غذایی است. راه دیگر این است که به وسیله ورزش کالری بیشتری بسوزانید اما حقیقت اهمیت ورزش در دوران رژیم چیست؟

اهمیت ورزش در دوران رژیم ترکیب کردن ورزش با برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار تاثیر گذارتر از محدود کردن کالری دریافتی است. ورزش این قدرت را دارد تا از بروز برخی بیماری ها پیشگیری کند و یا حتی بعضی از آنها را التیام دهد. ورزش فشار و چربی خون را کاهش می دهد که سبب پیشگیری از حمله قلبی می شود. احتمال ابتلا به برخی از سرطان ها مانند سرطان روده و سینه را کاهش می دهد. ورزش با حس اعتماد به نفس و سلامت روانی در ارتباط است چون می تواند سطح اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. ورزش برای کاهش وزن مفید است و وزن کم شده را تثبیت می کند. ورزش می تواند سوخت و ساز را افزایش دهد یا موجب افزایش مقدار کالری که در روز می سوزانید شود. کمک تان می کند بافت عضلانی را افزایش دهید که این مورد نیز خود به خود سبب افزایش مقدار کالری سوزی در طول روز می شود.

– اهمیت ورزش در دوران رژیم ؛ به کاهش وزن کمک می کند برای بدست آوردن مزایای ورزش برای سلامت توصیه می شود حداقل سه مرتبه در هفته و هر سری به مدت ۲۰ دقیقه برخی از انواع ورزش های هوازی را انجام دهید. با این حال اگر می خواهید وزن کم کنید به بیش از ۲۰ دقیقه ورزش نیاز است. انجام دادن روزانه ۱۵ دقیقه ورزش با شدت متوسط بیش از ۱۰۰ کالری اضافی می سوزاند ( با فرض به اینکه در رژیم خود کالری اضافی دریافت نمی کنید). سوزاندن ۷۰ کالری در هفته می تواند در طول ی کسال موجب کاهش حدود ۵ کیلو شود.

۲- اهمیت ورزش در دوران رژیم ؛ از تحلیل عضلانی جلوگیری می کند معمولا ورزش برای کاهش وزن توصیه می شود اما افراد باید چربی سوزی را هدف بگیرند. اگر برای کاهش وزن تنها کالری دریافتی را کاهش دهید و ورزش نکنید مسلما در کنار چربی بافت عضلانی را نیز از دست خواهید داد. تخمین زده می شود که وقتی افراد وزن کم می کنند حدود یک چهارم از وزنی که کم کردند عضله است. وقتی کالری دریافتی را کاهش می دهید، بدن مجبور به پیدا کردن منبع دیگری از انرژی می شود. متاسفانه این یعنی سوزاندن پروتئین عضلات در کنار ذخایر چربی. اهمیت ورزش در دوران رژیم این است که می تواند مقدار عضله ای را که از دست می دهید کاهش دهد. جلوگیری از سوختن عضله می تواند با کاهش سرعت سوخت و ساز که هنگام کاهش وزن اتفاق می افتد مقابله کند. کاهش سرعت سوخت و ساز هنگام رژیم رژیم گرفتن کاهش وزن را دشوارتر می کند. بعلاوه بیشتر مزیت ورزش کردن مربوط به بهبود ترکیب بدنی، تناسب اندام و سلامت متابولیک است نه فقط کاهش وزن. حتی اگر وزن کم نکنید ممکن است همچنان چربی بسوزانید و به جای آن عضله بسازید. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یکبار اندازه میان تنه و درصد چربی بدن خود را اندازه گیری کنید. ترازو نمی تواند همه چیز را به شما بگوید.

۳- اهمیت ورزش در دوران رژیم ؛ کمکتان می کند کالری و چربی بدن را بسوزانید یکی از محبوب ترین انواع ورزش برای کاهش وزن، انجام ورزش هوازی است که با نام کاردیو نیز شناخته می شود. نمونه های این نوع ورزش عبارتند از پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن. ورزش های هوازی تاثیری روی بافت عضلانی ندارند و یا حداقل این تاثیر با وزنه زدن قابل مقایسه نیست. با این حال ورزش های هوازی برای سوزاندن کالری بسیار موثر هستند. به تازگی یک تحقیق ۱۰ ماهه روی چگونگی تاثیر ورزش هوازی بر کاهش وزن انجام شد که این تحقیق روی ۱۴۱ فرد چاق صورت گرفت. محققان این افراد را به سه گروه تقسیم کردند و به آنها گفته نشد کالری دریافتی شان را کم کنند. گروه یک: ۵ روز در هفته به کمک ورزش هوازی ۴۰۰ کالری سوزاند گروه دو: ۵ روز در هفته به کمک ورزش هوازی ۶۰۰ کالری سوزاند گروه سه: ورزش نداشتند شرکت کنندگان در گروه یک در پایان ۱۰ ماه ۴٫۳ درصد از وزن بدنشان را کم کرده بودند در صورتی که گروه دو کمی بیشتر و ۵٫۷ درصد از وزن بدنشان کم شده بود. اما گروهی که ورزش نداشت در واقع ۰٫۵ درصد نیز وزن اضافه کرده بود. آزمایشات دیگر نیز نشان داده اند که ورزش هوازی می تواند چربی سوزی کند مخصوصا چربی های قسمت شکم که خطر دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را افزایش می دهند. از این رو اضافه کردن ورزش های هوازی به سبک زندگی می تواند کمکتان کند وزنتان را مدیریت کنید و سلامت متابولیک خود را بهبود ببخشید. فقط باید مواظب باشید که با دریافت کالری اضافی سعی در جبران ورزش هوازی نکنید.

۴- اهمیت ورزش در دوران رژیم ؛ از کاهش سرعت سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند تمام فعالیت های فیزیکی کمکتان می کنند کالری بسوزانید. با این حال ورزش های قدرتی مانند وزنه زدن مزایایی بیشتر از کالری سوزی دارد. ورزش های قدرتی به افزایش قدرت، حجم و مقدار عضلاتی که دارید کمک می کنند. این ورزش ها برای سلامت در طولانی مدت بسیار مفید هستند چون افراد بالغی که فعالیت ورزشی ندارند بعد از گذشت هر دهه ۳ تا ۸ درصد از بافت عضلانی خود را از دست می دهند. همچنین مقدار بالای عضله سوخت و ساز را نیز افزایش می دهد و کمک می کند در طی روز کالری بیشتری بسوزانید. ورزش های قدرتی از کاهش سرعت سوخت و ساز که به واسطه رژیم غذایی اتفاق می افتد نیز جلوگیری می کند. در پژوهشی که روی ۴۸ خانم چاق با رژیم کم کالری انجام شد محققان دریافتند که افرادی که در کنار رژیم ورزش های قدرتی انجام می دادند توانستند بافت عضلانی، سرعت سوخت و ساز و قدرت خود را حتی با کاهش وزن ثابت نگه دارند. خانم هایی که ورزش قدرتی انجام نمی دادند نیز وزن کم کردند اما آنها با کاهش سرعت سوخت و ساز و از دست دادن بافت عضلانی روبرو شدند. ورزش های قدرتی حتی در تثبیت وزن نیز کمک بسیاری می کنند و جالب است بدانید مرحله تثبیت وزن از کم کردن آن نیز سخت تر است.
سخن پایانی ورزش و رژیم غذایی دو مکمل جدا نشدنی هستند و کسی که بتواند رژیم غذایی سالم به همراه ورزش مرتب را وارد سبک زندگی خود کند مسلما به اهداف خود در تناسب اندام و وزن دلخواه خواهد رسید. فراموش نکنید کاهش وزن نباید یک هدف گذرا باشد. بنابراین سعی نکنید با دل بستن به قرص ها و دمنوش ها آن را بدست بیاورید، برای رسیدن به تناسب اندام دلخواهتان و ثابت نگه داشتنش باید زحمت بکشید. این زحمت شاید در ابتدا به نظر دشوار بیاید اما با دیدن نتایج شگفت انگیز ورزش و رژیم غذایی انگیزه تان چند برابر خواهد شد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید