اختلال در خواب رم و درمان آن

 اختلال در خواب رم و درمان آن

اختلال خواب رم

آیا تا به حال به اختلال در خواب خوب خود توجه کرده اید؟ خواب رم به چه معناست وخواب دیدن ما چه دلیلی دارد؟ اگر هفت تا نه ساعت در شب نمیخوابید، منتظر عواقب جبران ناپذیر و اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن خود باشید. اگرچه ممکن است زمان زیادی به نظر برسد، اما ذهن و بدن شما در این مدت بسیار آرام است، به طوری که می توانید در هنگام بیداری به شدت پرانرژی و فعال باشید.
مراحل خواب
مرحله ی اول

در این مرحله، شما از بیداری به حالت خواب می روید. این یک خواب سبک و NREM است که خیلی دوام نمی آورد. ممکن است شروع به ریلکس شدن و رویاپردازی کنید. در این مرحله شما در محیط هشیار هستید.
مرحله دوم

این مرحله از چرخه خواب هنوز یک خواب سبک است، اما شما در حال حرکت به سمت خواب پایدارتر هستید. تنفس و ضربان قلب شما کند می شود و عضلات شما شل می شوند. دمای بدن شما کاهش می یابد و امواج مغزی شما کمتر فعال هستند.
مراحله سوم

در مرحله سوم، وارد خواب عمیق می شوید. در طول خواب عمیق، تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و امواج مغزی شما به پایین ترین سطح خود می رسد. ماهیچه های شما به شدت ریلکس هستند و بیدار شدن و پریدن از خواب سخت تر است.
مرحله چهارم

این مرحله به عنوان مرحله بهبودی شناخته می شود، زمانی که به خوابی عمیق فرو رفته اید که رشد و ترمیم بافت اتفاق می افتد، هورمون های مهمی برای انجام وظایف خود آزاد می شوند و انرژی سلولی بازیابی می شود.
خواب REM یا خواب روشن چیست؟

اولین چرخه خواب REM شما در شب حدود ۹۰ دقیقه پس از به خواب رفتن شروع می شود و هر ۹۰ دقیقه تکرار می شود. چشمان شما به سرعت در پشت پلک هایتان حرکت می کنند و امواج مغزی شما شبیه امواج مغزی کسی است که بیدار است. تنفس، ضربان قلب و فشار خون شما به سطوح نزدیک به بیداری افزایش می یابد. خواب REM که اغلب به عنوان مرحله ۵ از آن یاد می شود، زمانی است که به احتمال زیاد رویا می بینید.

چرا بدن در خواب می پرد و حرکت دارد؟

برخی افراد در خواب دست و پای خود را تکان می‌دهند و یا لگد می‌زنند و از رختخواب بیرون می‌پرند، رویا دیدن برای همه انسان‌ها رخ می‌دهد اما در این مرحله از خواب حرکات بدنی متعاقبا با محتوای رویا رخ نمی‌دهد و عضلات بدن به نوعی فلج می‌شوند. اما در کسانی که به اختلال رفتار خواب رم مبتلا هستند شرایط کمی متفاوت بوده و بدن فرد همسان با رویایی که در خواب می‌بیند، به فعالیت در می‌آید. این فعالیت‌ها و حرکات در خواب گاه باعث آسیب به خود فرد و یا دیگری می‌شود بنابراین آگاهی از نشانه‌ها و نحوه‌ی درمان ضرورت می‌یابد.
دارو درمانی برای اختلال خواب رم

کلونازپام از جمله داروهای مؤثر برای درمان اختلال خواب رم است اما مصرف خودسرانه‌ی آن عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. داروی دیگر ملاتونین است که نسبت به داروی قبلی عوارض کمتری دارد. مصرف برخی دیگر از داروها همچون داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و داروهای تحریک کننده خواب رم را مختل می‌کنند.
در طول خواب چه عملکردهایی در ذهن و بدن انجام می شود؟

فرآیند یادگیری و احساسات
بهبود فیزیکی رخ می دهد
سطح قند خون و متابولیسم متعادل می شود
سیستم ایمنی بدن انرژی می گیرد
مغز سم زدایی می کند
بدون خواب عمیق، این عملکردها نمی توانند انجام شوند و علائم کمبود خواب شروع می شود.

برای بیشتر بزرگسالان، خواب REM حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد خواب را به خود اختصاص می دهد، و به نظر می رسد که این خواب در طول چرخه های خواب متوسط ​​سالم باشد. خواب REM ممکن است با افسردگی مرتبط باشد.
میزان خواب کودکان چقدر است؟

نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند. نوزادان بیشترین نیاز را دارند و از هر ۲۴ ساعت حدود ۱۶ ساعت را در خواب می گذرانند. تقریباً ۵۰ درصد از خواب آنها در مرحله REM سپری می شود، در حالی که ۵۰ درصد دیگر بین مراحل ۱ تا ۴ و خواب NREM که بین نور و عمیق چرخه می شود تقسیم می شود.

با بزرگتر شدن کودکان، میزان خواب مورد نیاز آن ها متفاوت است:

کودکان نوپا: ۱۱ تا ۱۴ ساعت
پیش دبستانی: ۱۰ تا ۱۳ ساعت
کودکان در سن مدرسه: ۹ تا ۱۲ ساعت
نوجوانان: ۸ تا ۱۰ ساعت
چگونه خواب عمیق را افزایش دهیم؟

غیرممکن است که مغز خود را مجبور به خواب عمیق کنید، اما تعدادی استراتژی وجود دارد که از نظر افزایش درصد خواب عمیق شما امیدوار کننده است. این شامل:

کاهش استرس
ایجاد آداب و روال خواب
استفاده از ماسک چشم برای جلوگیری از نور
خوابیدن در یک اتاق خنک منبع مورد اعتماد
ورزش کردن
خوردن یک رژیم غذایی سالم
گوش دادن به منبع مطمئن سفید یا نویز صورتی
حباب امواج مغزی
مراقبه
چرا خسته از خواب بیدار می شویم؟

وقتی از خواب بیدار می شوید باید احساس شادابی و هوشیاری داشته باشید، اما بسیاری از مردم اینطور نیستند. اگر هر شب ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابید، اما تنها ۱۰ درصد آن خواب عمیق است، ۹۰ دقیقه‌ای که نیاز دارید را دریافت نمی‌کنید و ممکن است همچنان هر روز خسته باشید. تعدادی از دلایل احتمالی وجود دارد که باید با درمانگر خود در میان بگذارید، از جمله:

اختلال خواب عمومی
آپنه انسدادی خواب
نخوابیدن کافی
خواب زیاد
سایر شرایط سلامتی که باعث خستگی می شوند
تاثیر کم خوابی بر بدن
عوارض کم خوابی

مشکلات حافظه
تغییرات خلق و خوی
ضعف ایمنی
مشکل در تمرکز
زمان پاسخگویی ضعیف و افزایش خطر تصادف
فشار خون بالا
افزایش وزن
خطر ابتلا به دیابت
میل جنسی کم
خطر بیماری قلبی
تعادل ضعیف
پیری زودرس
بی خوابی پارادوکس یا متناقض چیست؟

بی خوابی پارادوکس یا متناقض نوعی اختلال خواب است که دلیل اصلی آن پاره ای از مشکلات و مسائل روانشناختی است که حتی خود فرد هم ممکن است از آن بی خبر باشد. افرادی که مبتلا به این نوع اختلال هستند، معتقدند که کوچک ترین صدایی می تواند آن ها را از خواب بیدار کند، اما با این وجود در طول روز خواب آلودگی چندانی را حس نمی کنند. بیماران مبتلا به بی خوابی متناقض در تمام طول شب نسبت به اتفاقات اطراف خود آگاهی بالایی دارند. گویی که بیدار هستند. این نوع از بی خوابی ممکن است در طولانی مدت بر روی زندگی افراد تاثیر بگذارد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید