۲۹ روش عالی برای افزایش هورمون عشق

 ۲۹ روش عالی برای افزایش هورمون عشق

هورمون عشق

اکسی‌توکسین یک هورمون قوی و انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که معمولا به آن هورمون عشق گفته می‌شود. علت این موضوع این است که هورمون ذکر شده نقش مهمی در رابطه‌ی عاطفی بین مادر و فرزند دارد. علاوه بر این در مغز مردان و زنان عاشق هم تولید می‌شود، اما با این حال مختص روابط عاشقانه نیست. هورمون اکسی‌توکسین روی عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد و احساسات روزمره‌ی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید عاشقی و احساسات خوب را تجربه کنید، مقاله‌ی درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. در مقاله‌‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان گردآوری کرده‌ایم، قرار است شما را با ۲۹ روش برای افزایش طبیعی سطح هورمون اکسی‌توکسین یا هورمون عشق در مغز آشنا کنیم. این روش‌ها در دو دسته‌ی رژیم غذایی و سبک زندگی قرار می‌گیرند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تأثیرات هورمون اکسی‌‌توکسین روی بدن

پایین بودن سطح هورمون اکسی‌توکسین در مغز منجر به مشکلات مختلف می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به افسردگی، اضطراب، هراس اجتماعی‌، اوتیسم، اسکیزوفرنی، اختلال استرس پس از سانحه، بی‌اشتهایی عصبی و… شود. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بالا بردن سطح هورمون اکسی‌توکسین می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد.

  • کاهش استرس و اضطراب و افزایش احساس آرامش و امنیت. این موضوع از طریق جلوگیری از فعالیت آمیگدالا رخ می‌دهد که مرکز ترس در مغز است.
  • بهبود خلق‌وخو و افزایش احساس رضایت
  • تحریک عصب واگ و افزایش تغییرپذیری ضربان قلب
  • کاهش ترشح هورمون کوتیزول یا هورمون اصلی استرس در بدن
  • کاهش التهاب و افزایش سرعت فرآیند بهبودی
  • افزایش خلاقیت
  • بالا بردن آستانه‌ی تحمل درد
  • کاهش علائم محرومیت و تحمل داروهای اعتیادآور
  • بهبود درک از خود در موقعیت‌های اجتماعی و افزایش لذت از تعاملات اجتماعی از طریق تحریک تولید اندوکانابینوئیدها
  • افزایش ویژگی‌های شخصیتی مثبت از جمله همدردی، اعتماد و خون‌گرمی

توصیه‌های غذایی برای افزایش سطح اکسی‌توکسین در بدن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اکسی‌توکسین نقش بسیار مهمی در بدن دارد؛ به همین دلیل بسیاری از پزشکان برای کاهش علائم بیماران خود اسپری بینی اکسی‌توکسین تجویز می‌کنند.

لازم نیست برای بالا بردن سطح این هورمون مفید در بدن خود به پزشک مراجعه کنید، بلکه می‌توانید برای این کار از روش‌های طبیعی کمک بگیرید. در ادامه چند توصیه‌ی غذایی عالی برای افزایش اکسی‌توکسین در مغز را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که پوست هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را سنتز می‌کند. می‌توانید برای دریافت ویتامین D مواد غذایی حاوی آن را در رژیم غذایی خود جای دهید یا مکمل‌‌های آن را مصرف کنید. تمامی بافت‌های بدن از جمله مغز حاوی گیرنده‌های ویتامین D هستند؛ بنابراین کمبود این ویتامین روی سلامت جسم و روح اثرات منفی می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهند که هورمون عشق به‌طور مستقیم توسط ویتامین D فعال و کنترل می‌شود. بعضی از محققان باور دارند که مغز کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل اینکه دچار کمبود ویتامین D هستند، سطح پایینی از اکسی‌توکسین را دارد. بهترین کار این است که ویتامین D را به‌طور طبیعی و از طریق مواجهه با  نور خورشید دریافت کنید.

صبح‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا ریتم شبانه‌روزی بدنتان تنظیم شود. بسیاری از افراد به اندازه‌ی کافی از نور خورشید ویتامین D دریافت نمی‌کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، مکمل ویتامین D یا مواد غذایی حاوی آن را مصرف کنید. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که ۵۰ درصد از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند.

باید قبل از مصرف مکمل ویتامین D آزمایش خون دهید تا متوجه سطح ویتامین D بدنتان شوید. ویتامین D به‌طور طبیعی سطح دوپامین در مغز را افزایش می‌دهد و به همین دلیل کمبود آن می‌تواند منجر به افزایش اضطراب و استرس شود.

 

۲. ویتامین C

مصرف ویتامین C هم یک روش مفید دیگر برای افزایش سطح هورمون اکسی‌توکسین به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C منجر به ترشح اکسی‌توکسین می‌شود. علاوه بر این سنتز اکسی‌توکسین به ویتامین C وابسته است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین C ترشح هورمون اکسی‌توکسین را تحریک می‌کند و باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس می‌شود.

همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید، ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات مختلف مثل فلفل دلمه‌ای، مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، کلم‌بروکلی، گل‌کلم و کلم‌بروکسل یافت می‌شود.

علاوه بر خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین C می‌توانید هر روز مکمل این ویتامین را در دوز ۲۵۰ میلی‌گرم مصرف کنید. این کار منجر به کاهش استرس و اضطراب، همچنین بهبود خلق‌وخو می‌شود.

۳. منیزیم

 

منیزیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش زیست‌شیمیایی بدن نقش دارد. متأسفانه بسیاری از افراد دچار کمبود این ماده‌ی معدنی هستند. منیزیم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی ضروری محسوب می‌شود. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که گیرنده‌‌ی اکسی‌توکسین برای درست عمل کردن به منیزیم نیاز دارد.

منیزیم فعالیت اکسی‌توکسین را در گیرنده‌‌ها افزایش می‌دهد. برای افزایش سطح منیزیم در بدن خود می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید؛ برای مثال می‌توانید منابع غذایی سرشار از منیزیم را به‌صورت روزانه مصرف کنید. از جمله مواد غذایی حاوی منیزیم می‌توانیم اسفناج، تخم‌ کدوحلوایی، بادام، آووکادو، شکلات تلخ و موز را نام ببریم.

دراز کشیدن در وانی که آب آن حاوی نمک اپسوم است، یک روش عالی دیگر برای دریافت بیشتر منیزیم به شمار می‌رود. مکمل‌های منیزیم هم گزینه‌های خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند سطح منیزیم را در بدنشان افزایش دهند.

منیزیم به غیر از اینکه به حفظ سطح اکسی‌توکسین در مغز کمک می‌کند، می‌تواند به‌طور طبیعی میزان دوپامین را هم افزایش دهد، استرس و اضطراب را کم کرده و به غلبه بر آسیب‌های روانی (تروما) کمک کند.

 

۴. تائورین

تائورین یک ترکیب ارگانیک است که در مواد غذایی، به‌ویژه محصولات حیوانی یافت می‌شود. این ترکیب خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم بهبود خلق‌وخو و مبارزه با اضطراب را نام ببریم. محققان باور دارند که افزایش ترشح اکسی‌توکسین در مغز یک ترفند طبیعی برای بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس به شمار می‌رود.

۵‌. کافئین

اسم کافئین که می‌آید، همه‌ی ما به یاد آن نوشیدنی محبوب و معجزه‌آسا یعنی قهوه میفتیم؛ هرچند قهوه تنها منبع کافئین نیست. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کافئین به‌طرز قابل‌توجهی ترشح اکسی‌توکسین را افزایش می‌دهد. شاید به همین دلیل است که افراد تمایل دارند قهوه را به همراه دوستان خود صرف کنند.

بیشتر افراد بدون اینکه عارضه‌ی جانبی خاصی را تجربه کنند می‌توانند قهوه بنوشند، اما اگر بعد از قهوه حالتان بد شد، سایر منابع کافئین مثل چای را مصرف کنید. دقت داشته باشید که قهوه و کافئین می‌توانند منجر به مختل شدن خواب شوند، بنابراین نزدیک زمان خواب آن را مصرف نکنید. بهترین زمان برای مصرف قهوه ساعت ۱۰ صبح و سر ظهراست

۶. استروژن

استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که مسؤولیت رشد و تنظیم سیستم تولید مثل در زنان را به عهده دارد. نشان داده شده که استروژن سنتز و ترشح اکسی‌توکسین را افزایش می‌دهد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که حتی یک دوز استرادیول می‌تواند گردش سطح اکسی‌توکسین را افزایش و اضطراب را کاهش دهد.

توصیه می‌کنیم زنان و مردان با انجام آزمایش‌های مربوطه به‌طور مرتب سطح هورمون‌های بدنشان را چک کنند تا در صورت نیاز درمان جایگزینی هورمون را شروع کنند. این کار نه تنها افزایش سطح هورمون اکسی‌توکسین را به دنبال دارد، بلکه می‌تواند کیفیت کلی زندگی را هم بهبود ببخشد.

۷. لاکتوباسیلوس روتری

لاکتوباسیلوس روتری نوعی باکتری است که خواص ضدالتهابی دارد. این نوع باکتری برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۸۰ کشف شد. لاکتوباسیلوس روتری یکی از بهترین سایکوبیوتیک‌ها برای کاهش اضطراب به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهند که باکتری ذکر شده به‌طرز چشمگیری سطح اکسی‌توکسین در مغز را افزایش می‌دهد.

این باکتری معمولا در روده‌ی انسان‌ها یافت می‌شود. هرچند بدن تمام انسان‌ها حاوی آن نیست و بدن بعضی از افراد فقط مقدار کمی از آن را در بدنشان دارند. این افراد باید برای بالا بردن و حفظ سطح این باکتری مکمل مصرف کنند؛ به‌ویژه اگر می‌خواهند سطح اکسی‌توکسین را در بدنشان بالا ببرند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که نبود این باکتری در بدن حیوانات منجر به مشکلات رفتاری در آن‌ها شد. محققان متوجه شدند که با اضافه کردن این باکتری به روده‌ی حیوانات، بعضی از نقص‌های رفتاری آن‌ها که شبیه به علائم اضطراب اجتماعی و اوتیسم در انسان‌ها بودند، بهبود پیدا کردند. لاکتوباسیلوس روتری در شیر مادر، بعضی از انواع گوشت‌ها و محصولات لبنی وجود دارد.

۸. بابونه

 

می‌توانید سطح اوکسی‌توکسین مغز را با مصرف بعضی از گیاهان مثل بابونه افزایش دهید. بابونه یک گیاه دارویی است که خواص آرام‌بخش و ضدالتهابی دارد. علاوه بر این می‌تواند به تولید اکسی‌توکسین بیشتر کمک کند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهند که بابونه حاوی ترکیباتی است که در همان قسمت‌هایی از مغز و سیستم عصبی که داروهای ضداضطراب تحت تأثیر قرار می‌دهند عمل می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که بابونه به‌طور طبیعی میزان اکسی‌توکسین را افزایش و سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را کاهش می‌دهد.

۹. اولئیل اتانول آمید

اولئیل اتانول آمید (OEA) مولکولی است که در بدن تولید می‌شود. این مولکول مسؤولیت احساس سیری بعد از غذا خوردن را به عهده دارد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند. چند مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که مولکول ذکر شده به‌طور طبیعی ترشح اکسی‌توکسین را تحریک می‌کند و میزان این هورمون را در مغز افزایش می‌دهد.

۱۰. ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط غده‌ی پینه‌آل (یک غده‌ی کوچک در مغز) ترشح می‌شود. این هورمون به کنترل سیکل خواب و بیداری (ریتم شبانه‌روزی بدن) کمک می‌کند. برای اینکه سریع به خواب بروید و شب‌ها خواب عمیقی داشته باشید، باید سطح هورمون ملاتونین در بدنتان کافی باشد.

چند مطالعه نشان داده‌اند که ۵۰۰ میکروگرم ملاتونین به‌طرز چشمگیری ترشح اکسی‌توکسین را افزایش داد. به غیر از مصرف مکمل ملاتونین می‌توانید از روش‌های طبیعی زیر برای تولید ملاتونین بیشتر در بدن کمک بگیرید.

  • صبح‌ها چشم‌هایتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.
  • نور آبی یا همان بلولایت به‌طرز قابل‌توجهی مانع از تولید ملاتونین در بدن می‌شود و اختلال در الگوی خواب و عملکرد غیرطبیعی سیستم عصبی را به دنبال دارد. زمانی ‌که هوا تاریک می‌شود، باید از منابع نور آبی دوری کنید. در منزل از لامپ‌های آفتابی که نور قرمز دارند استفاده کنید و هنگام استفاده از کامپیوتر عینکی بزنید که قابلیت فیلتر کردن نور آبی را دارد. در فضای تاریک بخوابید. پرده‌ها را بکشید تا اتاق تاریک شود و یک چشم‌بند روی چشمتان بگذارید. خوابیدن با نور عملکرد شناختی را مختل می‌کند. اگر لازم است که هنگام خواب در اتاقتان نور داشته باشید، بهتر است نور قرمز یا نارنجی باشد.

۱۱. شنبلیله

شنبلیله یکی از سبزیجات معروف است که به‌طور سنتی از آن برای افزایش میل جنسی استفاده می‌شود. این سبزی حاوی خواص ضدافسردگی و ضداضطراب است و به‌طور طبیعی باعث تولید اکسی‌توکسین بیشتر می‌شود.

می‌توانید از تخم شنبلیله برای برخورداری از خواص ذکر شده استفاده کنید. با تخم شنبلیله دمنوش درست کنید یا آن را پودر کرده و از آن به‌عنوان آرد در درست کردن نان خانگی استفاده کنید.

۱۲‌. روغن گل یاس

روغن گل یاس یک روغن اسانسی معروف است که از گل یاس استخراج می‌شود. صدها سال‌ است که آسیایی‌ها از این روغن اسانسی مفید برای بهبود خلق‌وخو، مدیریت استرس هیجانی و اضطراب، همچنین بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند‌.

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند روغن گل یاس اثرات مثبتی روی سیستم عصبی می‌گذارد. یک مطالعه‌ی سیستماتیک به این نتیجه رسید که رایحه‌درمانی با روغن گل یاس می‌تواند منجر به افزایش سطح اکسی‌توکسین در مغز شود. می‌توانید این روغن را استنشاق کنید یا آن را روی پوست خود بمالید.

۱۳. روغن مریم‌‌گلی

روغن مریم‌گلی یک روغن اسانسی آرام‌بخش است که نشان داده شده از طریق کم کردن سطح هورمون کورتیزول در بدن و بهبود سطح هورمون تیروئید، به‌طور طبیعی اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استنشاق روغن مریم‌گلی سطح هورمون عشق را در بدن زنان باردار افزایش می‌دهد. روغن مریم‌گلی را می‌توانید مانند روغن گل یاس استنشاق کنید یا به‌طور مستقیم روی پوست خود بمالید.

۱۴. تخم بادیان

 

بادیان گیاهی از خانواده‌ی هویج، کرفس و جعفری است. این گیاه سرشار از مواد مغذی است و می‌توان از آن به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که تخم بادیان می‌تواند میزان هورمون عشق را در بدن زنان باردار افزایش دهد.

در یک مطالعه نشان داده شد این ماده‌ی غذایی در کاهش علائم افسردگی بعد از زایمان اثرگذار است. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف روغن بادیان می‌تواند علائم افسردگی را در زنان و مردان مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط کاهش دهد.

یک روش ساده برای استفاده از تخم بادیان، اضافه کردن آن به دسرها و نوشیدنی‌های مختلف است. همچنین می‌توانید روغن بادیان را استنشاق کرده یا از آن استفاده‌ی موضعی کنید.

۱۵. غذا خورد با دوستان و اعضای خانواده

مطالعات روی این موضوع تأکید می‌کنند که غذا خوردن با دیگران، به‌ویژه کسانی که دوستشان دارید، می‌تواند سطح هورمون عشق را در مغز افزایش دهد. علاوه بر این غذا درست کردن با دوستان و اعضای خانواده هم یک فعالیت لذت‌بخش است‌. فراموش نکنید که غذا خوردن خود به‌تنهایی می‌تواند باعث ایجاد لذت و تحریک هورمون اکسی‌توکسین شود.

تغییر در سبک زندگی برای افزایش سطح هورمون اکسی‌توکسین

در ادامه به معرفی بهترین ترفند‌های مربوط به سبک زندگی برای بالا بردن میزان هورمون عشق در مغز می‌پردازیم.

۱۶‌. لمس کردن

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که لمس بین‌فردی به‌سرعت میزان اکسی‌توکسین را در مغز زیاد می‌کند. لمس کردن شامل بوسیدن، بغل کردن، نوازش و دست دادن می‌شود.

جالب است بدانید که ۱۰ ثانیه بغل کردن در روز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سطح هورمون دوپامین را افزایش دهد، با عفونت‌ها مبارزه کند و خستگی را کاهش دهد. اگر می‌خواهید اکسی‌توکسین بیشتری در مغزتان ترشح شود، شروع به بغل کردن عزیزانتان کنید.

۱۷. مدیتیشن عشق و مهربانی

مدیتیشن عشق و مهربانی یا متا نوعی تمرین مدیتیشن است که احساس مهربانی و دلسوزی را نسبت به خود و دیگران افزایش می‌دهد. هنگام مدیتیشن کردن، شما عبارت‌های مثبت را با خودتان تکرار می‌کنید، درباره‌ی دیگران مثبت فکر کرده و عشق و آرزوهای خوب را به سمت دیگران روانه می‌کنید.

برای مثال می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید، به یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان فکر کنید و مدام با خودتان جملاتی مثل «او عالی است.» را تکرار کنید. این جمله را چند بار در ذهنتان مرور کرده و افکار منفی را از خودتان دور کنید.

محققان باور دارند که این نوع مدیتیشن سطح هورمون عشق را در مغز افزایش می‌دهد و حتی گیرنده‌های اکسی‌توکسین را تنظیم می‌کند. علاوه بر این مدیتیشن عشق و مهربانی به شما در غلبه بر ضربات روحی کمک می‌کند.

۱۸. طب‌سوزنی

طب‌سوزنی یک روش درمانی است که نشان داده شده سطح هورمون اکسی‌توکسین را بالا می‌برد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که طب‌سوزنی می‌تواند روی سنتز، ترشح و عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله اکسی‌توکسین اثر بگذارد.

مطالعات انجام شده روی حیوانات به این نتیجه رسیده‌اند که طب‌سوزنی منجر به افزایش میزان اکسی‌توکسین در بعضی از نواحی مغز شد‌‌. این روش درمانی همچنین سطح هورمون دوپامین را به‌طور طبیعی افرایش می‌دهد، جریان خون به مغز را زیاد کرده و عصب واگ را تحریک می‌کند.

۱۹. حیوانات خانگی

حیوانات می‌توانند شما را آرام کنند، چون سطح هورمون عشق را در بدن زیاد می‌کنند. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نوازش کردن حیوانات خانگی فشار خون را کاهش می‌دهد و هورمون اکسی‌توکسین را زیاد می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که فقط پنج دقیقه بعد از نوازش سگ‌ها، میزان اکسی‌توکسین هم در انسان‌ها و هم در سگ‌ها بالا رفت. این موضوع می‌تواند علت رابطه‌ی عاطفی بین انسان‌ها و سگ‌ها باشد.

جالب است بدانید که حتی خیره شدن به چشم‌های سگ خانگیتان هم می‌تواند ترشح اکسی‌توکسین را در مغز شما تحریک کرده و سطح آن را زیاد کند. بنابراین اگر می‌خواهید میزان هورمون عشق را در بدن خود بالا ببرید، باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد با حیوانات وقت بگذارانید و در صورتی که شرایطش را دارید، یک حیوان خانگی بگیرید.

۲۰. ماساژ دادن

 

تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ دادن می‌تواند به‌طرز قابل توجهی سطح هورمون عشق را زیاد و میزان هورمون استرس یا همان کورتیزول را کم کند. یک مطالعه نشان داد که ماساژ آرام در افزایش میزان اکسی‌توکسین مؤثرتر از ماساژ بافت عمیق مانند ماساژ سوئدی است.

۲۱. گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن

موسیقی از طریق افزایش میزان اکسی‌توکسین، اثرات آرام‌بخشی روی مغز دارد. در یک مطالعه محققان یک روز بعد از عمل قلب باز به مدت ۳۰ دقیقه برای بیماران موسیقی آرام‌بخش گذاشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران بررسی شده در این مطالعه در مقایسه با بیمارانی که بعد از عمل جراحی فقط در تخت خود استراحت کردند، افزایش قابل‌توجه سطح اکسی‌توکسین را تجربه کردند.

نشان داده شده که موسیقی‌‌های آرام‌بخش سطح اکسی‌توکسین و همچنین تغییرپذیری ضربان قلب را افزایش می‌دهند. چیزی که حتی از گوش دادن به موسیقی بهتر است، آواز خواندن یا همان خوانندگی است.

یک تحقیق به این نتیجه رسیده‌ که خوانندگی به مدت ۳۰ دقیقه صرف نظر از اینکه فرد از خوانندگی لذت ببرد یا نه، میزان اکسی‌توکسین را به‌طرز قابل‌توجهی در بدن خوانندگان آماتور و حرفه‌ای افزایش می‌دهد.

شاید به همین دلیل است که مادران برای نوزادان خود لالایی می‌خوانند، چون این کار از طریق افزایش ترشح سطح اکسی‌‌توکسین منجر به تقویت رابطه‌ی عاطفی بین مادر و فرزند می‌شود. ساخت موسیقی گروهی هم به‌طرز قابل‌توجهی میزان اکسی‌توکسین را افزایش و استرس را کاهش می‌دهد.

۲۲. یوگا

از فواید یوگا برای سلامت جسم و روح هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. یوگا یک نوع تکنیک ریلکسیشن برای ذهن و جسم است که فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک‌ها را افزایش می‌دهد. محققان باور دارند که یوگا از طریق تحریک عصب واگ، اکسی‌توکسین را در مغز زیاد می‌کند.

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که یوگا به‌طرز قابل‌توجهی میزان اکسی توکسین را افزایش داد و عملکرد اجتماعی و شغلی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را بهبود بخشید. محققان باور دارند که باید از یوگا برای مدیریت اسکیزوفرنی استفاده شود، چون منجر به بهبود میزان اکسی‌توکسین می‌شود.

 

۲۳. ارتباط با دیگران

گفتیم که معاشرت اجتماعی می‌تواند در کاهش سطح هورمون استرس و تحریک عصب واگ مفید باشد. علاوه بر این برقراری ارتباط مثبت با دیگران می‌تواند میزان اکسی‌توکسین را در مغز زیاد کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز طی روابط اجتماعی اکسی‌توکسین بیشتری تولید می‌کند که این موضوع می‌تواند سرعت فرآیند بهبودی از بیماری را زیاد کند.

اگر می‌خواهید میزان اکسی‌توکسین را در بدنتان زیاد کنید، توصیه می‌کنیم هر زمان که فرصتش فراهم شد، با دیگران صحبت کنید و تا جایی که می‌توانید با اعضای خانواده و دوستان خود ارتباط کنید. خوب است بدانید که ارتباط با دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام یا فیس‌بوک هم می‌تواند بالا رفتن اکسی‌توکسین را به همراه داشته باشد.

۲۴. نوشیدن آب به‌صورت متناوب

به احتمال زیاد درباره‌ی روزه‌ی متناوب شنیده‌اید، اما شاید درباره‌ی نوشیدن آب به‌صورت متناوب اطلاعات زیادی نداشته باشید. همیشه و همه جا شنیده‌ایم که باید هر روز دست‌کم هشت لیوان آب بنوشیم، اما بعضی از افراد به صدای بدنشان گوش می‌دهند و فقط هر زمان که تشنه شدند آب می‌نوشند. به نظر می‌رسد وقفه ایجاد کردن در نوشیدن آب می‌تواند میزان هورمون عشق را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که خشکی و اختلالات هومئواستاتیکی که منجر به احساس تشنگی می‌شوند، بخش‌های خاصی از مغز را که اکسی‌توکسین تولید می‌کند فعال می‌کنند. محققان باور دارند که نوشیدن آب به مقدار زیاد اما به‌صورت متناوب می‌تواند سیگنال‌دهی اکسی‌توکسین را زیاد کند و از طریق کاهش استرس و التهاب، سلامت قلب را افزایش دهد.

نوشیدن آب به‌صورت منقطع مانند روزه‌ی متناوب ضرورتا به معنای این نیست که آب کمتری در طول روز بنوشید؛ تنها کاری که باید بکنید این است ‌که هر زمان که تشنه شدید آب بخورید.

۲۵. دمای گرم و سرد

قرار گرفتن در معرض دمای گرم و سرد می‌تواند در افزایش سطح اکسی‌توکسین اثرگذار باشد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که محیط‌ خیلی گرم، دمای گرم و افزایش تعریق در فعال کردن بخش‌هایی از مغز که اکسی‌توکسین تولید می‌کنند مفید است. فقط آب گرم در این زمینه مفید نیست.

یک تحقیق که به‌تازگی انجام شده به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در معرض آب سرد میزان هورمون اکسی‌توکسین را به‌طرز چشمگیری افزایش داد. برای بهینه‌سازی سطح اکسی‌توکسین سعی کنید از منطقه‌ی امن خود خارج شوید و بدنتان را در معرض فشار حاد دماهای شدید قرار دهید.

زمانی که در حمام هستید، ابتدا با آب گرم و بعد به مدت یک تا دو دقیقه با آب سرد دوش بگیرید. خوب است بدانید که دوش گرفتن با آب سرد عصب واگ را تحریک می‌کند.

۲۶. غذاهای سالم بخورید

خوردن غذاهای سالم هم از جمله روش‌های اثربخش برای بالا بردن میزان اکسی‌توکسین در مغز به شمار می‌رود. غذا گیرنده‌های لمسی را در دهان فعال می‌کند که این موضوع در تحریک ترشح اکسی‌توکسین اثرگذار است. زمانی که غذا به دستگاه گوارش می‌رسد، هورمونی از روده‌ها ترشح می‌شود که عصب واگ را فعال می‌کند.

این موضوع ترشح بیشتر هورمون عشق را در مغز به دنبال دارد. به همین دلیل است که غذا خوردن باعث می‌شود احساس سیری و رضایت کنید. دقت کنید که خوردن غذاهای سالم باعث بالا رفتن اکسی‌توکسین در مغز نمی‌شود. بنابراین روی خوردن غذاهای سالم تمرکز کنید.

۲۷. فیلم دیدن

بیشتر افراد از فیلم دیدن لذت می‌برند. احتمالا علت این موضوع این است که فیلم دیدن منجر به افزایش میزان اکسی‌توکسین در مغز می‌شود.

۲۸. هدیه دادن

همه‌ی ما هدیه گرفتن را دوست داریم، اما جالب است بدانید که هدیه دادن به دیگران فواید زیادی برای فرد هدیه‌دهنده دارند. مطالعات نشان می‌دهند که هدیه دادن و هدیه گرفتن هر دو منجر به افزایش سطح اکسی‌‌توکسین در مغز می‌‌شوند.

۲۹. داوطلب شدن

داوطلب شدن یک روش عالی برای بالا بردن سطح هورمون عشق در بدن به شمار می‌رود. مطالعه‌ی منتشر شده به این نتیجه رسید که رفتارهای خیرخواهانه استرس را کاهش می‌دهد و از طریق افزایش سطح اکسی‌توکسین در مغز سلامتی را بهبود می‌بخشد. تا جایی که برایتان مقدور است، کارهای داوطلبانه انجام دهید.

کلام آخر

هورمون عشق که به آن اکسی‌توکسین هم گفته می‌شود، اثرات زیادی روی سلامتی دارد. از جمله نقش‌های هورمون اکسی‌توکسین در بدن می‌توانیم به کاهش ترشح هورمون کورتیزول، بهبود خلق‌وخو، افزایش آستانه‌ی تحمل درد و بالا بردن ضربان تغییرپذیری قلب اشاره کنیم.

می‌توانید با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود سطح هورمون اکسی‌توکسین را در مغز خود زیاد کنید. از جمله ترفند‌های مفید برای افزایش اکسی‌توکسین می‌توانیم مصرف ویتامین D، منیزیم، ویتامین C، استفاده از بعضی روغن‌ها مثل روغن مریم‌‌گلی و روغن گل یاس، طب‌سوزنی، ماساژ، گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن را نام ببریم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید