۱۹ چالش بسیار ساده برای کاهش وزن که واقعا اثربخش هستند

 ۱۹ چالش بسیار ساده برای کاهش وزن که واقعا اثربخش هستند

چاقی

لاغری و کاهش وزن آرزوی بسیاری از افراد هستند و خیلی از افراد هر کاری که از دستشان برمی‌آید را انجام می‌دهند تا وزن خود را کم کنند. همیشه لازم نیست سخت‌ترین کارها را انجام دهید تا وزنتان را پایین بیاورید. گاهی اوقات با انجام کارهای ساده هم می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، نیاز نیست به خود گرسنگی دهید. در حقیقت اگر این کار را انجام دهید، نتیجه‌ی معکوس می‌گیرید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
۱. در وعده‌ی صبحانه پروتئین بخورید

باید در نظر داشته باشید که پروتئین نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. معمولا افراد در وعده‌ی صبحانه بیگل، کروسانت و سریل می‌خورند که همگی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند. باید بدانید که پروتئین کلید سیری است و سطح قند خون را برای مدت زمان طولانی ثابت نگه می‌دارد. صبحانه‌ی حاوی پروتئین بالا در مقایسه با وعده‌ی غذایی حاوی کربوهیدرات بالا سطح قند خون را تا سه ساعت بعد از خوردن غذا متعادل نگه می‌دارد.
۲. خوردن احساسی را متوقف کنید

بعضی از افراد هنگامی که عصبانی و ناراحت می‌شوند یا استرس و اضطراب زیادی دارند، شروع به پرخوری می‌کنند و این‌طوری آرام می‌شوند. شما موقعی که ناراحت یا عصبانی هستید، متوجه نیستید که چقدر غذا دارید می‌خورید و بعدا پشیمان می‌شوید. زمان‌هایی که احساس ناراحتی، تنهایی و خستگی می‌کنید، باید به دنبال روش دیگری به غیر از پرخوری برای آرام کردن خود باشید. زمانی که چنین احساساتی را تجربه می‌کنید، کار دیگری انجام دهید تا حواستان پرت شود یا دست‌کم خوراکی‌های سالم بخورید‌.
۳. قانون ۱۰:۱ را دنبال کنید

این قانون بسیار ساده است، اما می‌تواند در روند کاهش وزن شما معجزه ‌کند. هنگامی که خرید می‌روید، باید این نکته را در نظر داشته باشید: به ازای هر ۱۰ گرم کربوهیدرات باید ۱ گرم فیبر مصرف شود. اگر می‌خواهید منابع کربوهیدرات مانند نان را مصرف کنید، اما چاق نشوید، حتما باید نکته‌ی ذکر شده در بالا را در نظر داشته باشید. از جمله منابع فیبر می‌توانیم گلابی، توت‌فرنگی، آووکادو، سیب، تمشک، موز، بلوبری، بلک‌بری، هویج، کلم‌بروکلی، چغندر، کلم‌بروکسل، عدس، لوبیا، نخود، کینوا، جودوسر، پاپ‌کورن و بادام را نام ببریم.
۴‌. میوه و سبزیجات بخورید

هر روز یک فنجان سبزیجات خام و نصف فنجان سبزیجات پخته شده میل کنید. علاوه بر این از مصرف تقریبا نصف فنجان میوه غفلت نکنید. برای اینکه به فرآیند کاهش وزن خود سرعت ببخشید، قبل از هر وعده‌ی غذایی سبزیجات بخورید. خلاق باشید؛ ساده میوه، سالاد سبزیجات رست شده، سالاد خرد شده یا سوپ سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهید.
۵. عوامل حواس‌پرت‌کن هنگام غذا خوردن ممنوع!

 

آگاهانه غذا خوردن هنگامی که حواستان پرت باشد، می‌تواند کار دشواری باشد. برای همین است که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند هنگام غذا خوردن وسایل الکترونیکی و هر چیزی دیگری که باعث می‌شود نتوانید روی غذا خوردن تمرکز ‌کنید را کنار بگذارید. ۳۰ دقیقه‌ی کامل را به ناهار یا شام خوردن اختصاص دهید و تلفن همراه یا لپتاپ خود را کنار بگذارید. از غذا خوردن لذت ببرید و به هیچ چیز دیگر توجه نکنید.
۶. مواد غذایی غنی از پروبیوتیک بخورید

بیشتر افراد از یبوست یا حرکات مرتب روده شکایت می‌کنند و از این موضوع رنج می‌برند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، یک راه‌حل ساده برای شما سراغ داریم؛ هر روز یک نوشیدنی یا ماده‌ی غذایی حاوی پروبیوتیک بخورید. از جمله منابع پروبیوتیک می‌توانیم ماست یونانی یا کمبوچا را نام ببریم. این پروبیوتیک‌ها باکتری‌ خوب به روده اضافه اضافه کرده و به فرآیند هضم کمک می‌کنند.
۷. چای بنوشید

به جای نوشیدنی‌های انرژی‌زا که کالری زیادی دارند و برای بدن مضر هستند، چای بنوشید. بهترین انواع چای برای لاغری چای سبز و چای ماچا هستند. این دو نوع چای به غیر از اینکه به کاهش وزن کمک می‌کنند، فواید فوق‌العاده‌ی دیگری هم برای سلامتی بدن دارند. نوشیدن چای گیاهی در شب‌ بهترین روش برای ریلکس کردن قبل از خواب و هیدراته کردن بدن به شمار می‌رود.
۸. حواستان به نمک مصرفی خود باشد

حواستان به میزان نمک و سدیم مصرفی خود باشد. بسیاری از محصولات غذایی حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. همان‌طور که می‌دانید، زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند به بدن به روش‌های مختلف آسیب برساند. بهترین کاری که می‌توانید برای آگاهی از سدیم پنهان موجود در مواد غذایی مختلف انجام دهید این است که برچسب ارزش غذایی روی محصولات را با دقت بخوانید تا متوجه شوید چقدر سدیم دارد. در نظر داشته باشید که هر روز باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنید.
۹. جلوی خودتان را بگیرید!

همه‌ی ما از خوردن پیتزا، همبرگر، نوشابه و سایر غذاهایی که ناسالم تلقی می‌شوند، لذت می‌بریم. باید تصمیم بگیرید؛ دلتان می‌خواهد از خوردن یک غذای خوشمزه و چرب لذت کوتاه‌مدت ببرید یا دوست دارید به وزن ایدئالتان دست پیدا کنید و از دیدن خود در آینه لذت ببرید؟
۱۰. هوس خوردن غذاهای مختلف را کنترل کنید

هوس خوردن غذاهای مختلف را کنترل کنید

برای اینکه در فرآیند کاهش وزن موفق باشید، باید هوس خوردن غذای مختلف را کنترل کنید. این کار خیلی سخت است، اما وقتی نتیجه را ببینید متوجه می‌شوید که این کار ارزش داشته است. اگر هوس خوردن خوراکی‌های شیرین کرده‌اید، به جای مصرف خوراکی‌های ناسالم مثل بیسکویت و شیرینی، میوه‌های شیرین میل کنید. از این طریق هم ویتامین و مواد معدنی مختلف دریافت می‌کنید و هم قند مصرفیتان زیاد بالا نمی‌رود.
۱۱. سه روز رژیم غذایی بدون قند را دنبال کنید

قند طبیعی موجود در میوه‌ها برای بدن ضرر ندارند؛ با این حال نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید. برچسب حاوی ارزش غذایی روی محصولات را بخوانید و از خرید محصولاتی که حاوی قند اضافه شده هستند اجتناب کنید. حواستان به قند پنهان موجود در شیک پروتئین و سایر خوراکی‌ها باشد. اگرچه ایرادی ندارد که هر از گاهی بیسکویت و شکلات بخورید، اما زیاده‌روی در مصرف این نوع خوراکی‌ها نه تنها جلوی کاهش وزن را می‌گیرد، بلکه مضرات بسیار زیاد دیگری را هم برای سلامتی بدن به دنبال دارد.
۱۲. غلات سبوس‌دار مصرف کنید

نان و پاستای سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود جای دهید. بیشتر افراد غلات مصرف می‌کنند، اما حواسشان به مصرف غلات سبوس‌دار نیست. غلات سبوس‌دار منبع خوبی از فیبر و ویتامین‌های B به شمار می‌روند و حتی ممکن است سطح قند خون را تنظیم کنند و منجر به کاهش چربی موجود در ناحیه‌ی شکم شوند.
۱۳. یک روز کامل گوشت مصرف کنید

اگر یک روز کامل گوشت مصرف نکنید، می‌توانید سلامتی بدن خود را افزایش دهید. یک محقق به این نتیجه رسید که دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات غنی شده، حبوبات، مغزها و دانه‌ها فواید زیادی دارد. مواد غذایی ذکر شده حاوی کالری کمی دارند. خوردن گوشت کمتر ممکن است به کنترل وزن کمک کند و از شما در برابر بعضی انواع سرطان‌ها، دیابت و بیماری قلبی محافظت کند.
۱۴. امگا ۳ بیشتری بخورید

یکی از بهترین منابع امگا ۳ ماهی است. هر روز سعی کنید مقداری از منابع امگا ۳ را مصرف کنید و از این طریق به فرآیند کاهش وزن خود سرعت ببخشید. تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ مغز و قلب را سالم نگه می‌دارند.
۱۵. مصرف نوشابه ممنوع!

نوشابه ممنوع

حتما زیاد شنیده‌اید که نوشابه مضرات زیادی برای سلامتی بدن دارد. اگر قصد کاهش وزن دارید، باید نوشابه را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. نوشابه حاوی مقدار زیادی قند است و به همین دلیل می‌تواند شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. به جای نوشابه می‌توانید آب یا آب گازدار بنوشید.
۱۶. سبزیجات و میوه‌های قرمز، سبز و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سبزیجات و میوه‌هایی که به رنگ قرمز، سبز و نارنجی هستند، حاوی مقدار خوبی از مواد غذایی هستند که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و فیبر زیاد و کالری کمی دارند. این موضوع برای کمک به حفظ وزن در محدوده‌ی طبیعی و مبارزه با پیری مفید است. با سبزیجات مختلف املت، ساندویچ‌ها، سوپ‌ها و غذاهای مختلفی درست ‌کنید. میوه‌هایی مثل سیب حاوی فیبر زیادی هستند و به همین دلیل شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارند و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کنند.
۱۷. از ساعت ۷:۳۰ شب به بعد چیزی نخورید

یک بار هم که شده این کار را امتحان ‌کنید؛ ساعت ۷:۳۰ شب دیگر هیچ خوراکی و نوشیدنی نخورید. مطمئن باشید صبح روز بعد احساس بسیار خوبی خواهید داشت. این کار کمک قابل‌توجهی به کاهش وزن می‌کند، چون غذا خوردن در آخر شب دشمن لاغری به شمار می‌رود.
۱۸. بعد از خواب آب و آب لیموترش بنوشید

سعی کنید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب و آب لیموترش تازه بنوشید. این کار در به دست آوردن شکم صاف معجزه می‌کند. علت این موضوع این است که لیموترش ادرارآور است و نفخ را کاهش می‌دهد.
۱۹. در هر وعده‌ی غذایی سبزیجات بخورید

اگر می‌خواهید به روش ساده وزن کم کنید، از خوردن سبزیجان غفلت نکنید. سبزیجات برگ‌دار از جمله کلم‌پیچ، اسفناج و سایر انواع سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از خواص معجزه‌آسای آن‌ها بهره‌مند شوید. اضافه کردن سبزیجات برگ‌دار به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کرده و کمتر هوس غذا خوردن کنید. در نظر داشته باشید که اگر داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین مصرف می‌کنید، باید قبل از اضافه کردن سبزیجات برگ‌دار به رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی‌کند. سبزیجات برگ‌دار حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند که ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل پیدا کنند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید