روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی

 روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی

روابط عاطفی

روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی متفاوت است. تیپ شخصیتی افراد با روابط عاطفی بلند مدت و زندگی زناشویی موفق ارتباط مستقیم دارد. هر تیپ شخصیتی روحیات و علایق و صفات خاصی دارد که با فرد هماهنگ با خودش رابطه موثر تر و بهتری می تواند برقرار کند. شناخت روابط عاطفی هر تیپ برای ادامه روابط عاطفی و ازدواج لازم است.

انواع تیپ های شخصیتی از نگاه عاطفی
روابط عاطفی افراد با یکدیگر تا حد زیادی بستگی به تیپ های شخصیتی یا ندارد. برای بالا بردن کیفیت زندگی و سلامت روان افراد می توان شناختی از ویژگی‌های شخصیتی آنان پیدا کرد و از نظر سازگاری آن را بررسی کرد. علاوه بر این مطالعه و شناخت ارتباط تیپ های شخصیتی در کنار هم می تواند باعث انتخاب بهتر برای یک زندگی مشترک شود. انواع آزمون های مختلف برای شناخت شخصیت افراد وجود دارد که شامل تست نئو تست شخصیت چند وجهی مینه سوتا و تست شخصیت شناسیMBTI هستند. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که شناخت بیشتری از یکدیگر دارند روابط رضایت بخشی هم خواهند داشت.
تیپ های شخصیتی MBTI مختلف هرکدام دنیا را به شکل خاص خودش می بینند و برابری ذهنیت ها و دیدگاه های متفاوتی دارند. اگر شما هم تاکنون با فردی رابطه عاطفی داشته اید این تفاوت نگرش ها را متوجه شده‌اید. گاهی بعضی از افراد عشقشان را کلامی ابراز نمی کنند بلکه با رفتار خود را نشان می‌دهند و برخی ها برعکس رفتار می کنند.

انواع تیپ های شخصیتی از نگاه عاطفی به ۴ دسته مختلف تقسیم می شوند.

۱-تیپ های ENFJ -INFJ -ESFJ -ISFJ
این افراد معمولاً برطرف کردن نیازهای شرایط عاطفی شان برایشان اهمیت زیادی دارد. آنها اهل تحسین و قدردانی از از شریک زندگی شان هستند و معمولاً به همان شیوه ای که او می پسندد از او تشکر می‌کنند. این افراد در طی روز اگر حضور این توانند ارتباط برقرار کنند معمولاً اثر هایی همچون ارتباط تلفنی و پیامکی غافل نمی شوند. آنها روحیه مثبت و بانشاطی دارند و مایل اند که هر طور شده شریک عاطفی شان را خوشحال کنند.

۲-تیپ های ENFP -INFP -ESFP -ISFP
این افراد تعهد و وفاداری زیادی برای زندگی شان دارند. آنها به دیگران زمان می دهند تا بتوانند در تنهایی و خلوت خود به آرامش برسند غالبا افراد با این تیپ شخصیتی برای فردیت و متفاوت بودن همسرشان از خودشان ارزش قائل هستند. آنها برای اطرافیان صبور و پذیرا هستند و به راحتی با او کنار می‌آیند.

۳-تیپ های ENTJ -INTJ -ESTJ -ISTJ
افراد با این دسته تیپ های شخصیتی در ابراز علاقه و عشق ثابت و متعهد هستند این افراد پذیری و پشتکار زیادی دارند و برای شناخت شریک عاطفی شان وقت می‌گذارند. آنها معمولاً به داشتن همسرشان افتخار می‌کنند.

۴-تیپ هایENTP- INTP- ESTP- ISTP
آنها صادقانه با شریک عاطفی شان برخورد میکنند. این افراد از دیگران حمایت و پشتیبانی می کند و رفتارهای بقیه را قضاوت نمی‌کنند و اهل برچسب زدن نیستند. آنها تحمل و صبر بالایی در موقعیت ها و شرایط مختلف از خود نشان می دهند.

روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی
یکی از رایج ترین تست های شخصیتی آزمون MBTI می باشد. این تست علاوه بر نقاط ضعف و قوت هر شخصیتی سازگاری با دیگر افراد و توانایی های شغلی را هم نشان می دهد. هدف این آزمون شناخت خود سعی در بهبود توانایی های فردی و ایجاد ارتباط موثر و موفق با دیگران است.

۱-برونگرایی و درونگرایی
افراد برونگرا انسانهای اجتماعی هستند که انرژی خود را از جمع و گروه‌های مختلف با دیگران کسب می‌کند و در مقابل افراد درونگرا نه‌تنها از جمع لذت نمی برند که انرژی زیادی هم مصرف می کنند. ارتباطات این گونه افراد معمولاً محدود است و به تعدادی از آشنایان و چند دوست صمیمی محدود می شود. افرادی که از لحاظ تیپ های شخصیتی برونگرا و درونگرا هستند معمولاً نمی توانند احساسات همدیگر را درک کنند و اوقات فراغت و تفریح مشترکی هم نخواهند داشت.
طبق گفته برخی روانشناسان تفاوت درونگرایی و برونگرایی یکی از اصلی ترین دلایل اختلاف بین افراد میباشد. یک مرد یا زن برونگرا با شریک درون‌گرا اختلافات زیادی پیدا می‌کند که این عوامل روابط عاطفی را هم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد.

۲-حسی بودن و شهودی بودن
برای افراد حسی درک واقعیت اهمیت زیادی دارد. این افراد بسیار جزئی نگر و دقیق هستند و تجربه های علمی برایشان جالب است. افراد شهودی بیشتر به آینده نگاه می‌اندازند و معمولاً به تئوری های انتزاعی و الگوها اهمیت می دهند. این گروه افراد هم صفات و حالات هر دو وجه را در زندگی دارند ولی یکی از این ویژگی ها در فرد بیشتر دیده می‌شود و تیپ شخصیتی او را تشکیل می دهد. موقعی که افراد از شخصیتی حسی یا شهودی همانندی برخوردار هستند دنیا را از منظر یکسان می‌بیند.
افرادی که هر دو تیپ شخصیتی شهودی و یا تیپ شخصیتی حسی را دارد بهتر می توانند نیازهای یکدیگر را متوجه شوند و زبان مشترک بهتری هم برای ارتباط موفق و روابط عاطفی با هم دارند. در حالیکه شباهت در تیپ شخصیتی حسی شهودی احتمال دارد در جذب افراد به یکدیگر نقش تعیین کننده ای دارد اما داشتن تفاهم در بلند مدت اهمیت دو چندانی دارد.

۳-روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی | تفکر و احساس
این افراد در تصمیم گیری های خود به صورت منطقی و احساسی رفتار می‌کنند. افراد احساسی با تاکید بیشتری بر احساسات خود اطلاعات را جمع آوری کرده و تصمیم می‌گیرند اما افراد فکری با کسب اطلاعات و نظر غیر شخصی خود بر اساس عدالت منطقی تصمیم می‌گیرند. این افراد در انتخاب‌های خود قاطع هستند و احساسات در تغییر نظر آنها تاثیری نخواهد داشت. در روابط عاطفی توجه به این عامل سبب ایجاد رابطه بلندمدت می شود.
اگر دو نفر احساس و تفکر یکسانی داشته باشند تصمیم گرفتن به عنوان یک زوج برایشان راحت تر است. هرچند حتی در صورت تشابه ترجیحات هم ممکن است نقطه کوری در این رابطه به چشم بخورد. با این حال دو شخصیتی که تفکری و احساسی متفاوتی هستند احتمال دارد که دچار تعارضات بیشتری شوند. چراکه بر اساس معیارها و فرایندهای گوناگونی تصمیم می گیرند. این موضوع شاید زمانی که فقط روابط عاطفی باشد اهمیت نداشته باشد اما هنگامی که رابطه ‌جدی تر می‌شود و اخذ تصمیمات یکسان اهمیت پیدا می کند ترجیح تفکر و احساس نقش بزرگی در درک فرد مقابل بازی می کند.

۴-روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی | قضاوت و ادراک
این گروه از افراد از نظر برنامه‌ریزی مطلوب و انعطاف داشتن با هم بررسی می شوند. کسانی که در زندگی سازگاری بیشتری دارند و خارج از برنامه ریزی های همیشگی عمل می کنند معمولاً ادراکی نامیده می شوند. در مقابل کسانی که برنامه ریزی برای شان مهمترین الگوی رفتاری محسوب می‌شود و همه ابعاد مسئله را بررسی می‌کنند قضاوتی می‌گویند. روابط عاطفی افراد با دو بعد گوناگون می تواند چالش ایجاد کند.

نکاتی در مورد سازگاری بین تیپ های شخصیتی
بعضی از تیپ های شخصیتی هنگامی که با تیپ های شخصیتی همانند جفت میشوند به احتمال زیاد رابطه خوب و با دوامی را تجربه می‌کنند. بر اساس مطالعات انجام شده کسانی که دارای تیپ شخصیتی قضاوت گر و حتی می باشند یعنی ISTJ ,ISFJ ,ESTJ وESFJ هنگامی که با تیپ های شخصیتی که SJ دارند رابطه برقرار می کنند در بیشتر موارد احساس رضایت از زندگی و خشنودی دارند.
این موضوع در مورد کسانی که دارای تیپ شخصیتی احساسی و شهودی همچونINFJ، INFP، ENFP وENFJ هستند نیز صادق است یعنی اگر این افراد با هم ارتباط داشته باشند نرخ رضایت آنان بسیار بالا است. این افراد به صورت طبیعی انسان های احساساتی هستند و زمان خود را برای رشد روابطشان صرف میکنند. برعکس بعضی از تیپ های شخصیتی هنگامی که با تیپ همانند خود ارتباط دارند معمولا سازگاری نشان نمی دهند.
این تیپ های شخصیتی بر اساس ویژگی های فکری ادراکی و احساسی هنگام برقراری رابطه با افراد ویژگی‌های همانند خودشان سطح رضایت را تنها ۳۳ درصد اعلام کردند و با این حال این تیپ های شخصیتی معمولا دنبال روابط سالم هستند و در صورت عدم سازگاری با هم ممکن است از یکدیگر جدا شوند. زوج هایی که گرایش احساسی یکسانی دارند معمولاً سازگاری بیشتری هم با همدیگر دارند.

عاشق شدن تیپ های شخصیتی
بر اساس مدل شخصیت شناسی آزمون مایرز بریگز ارتباط با هر کدام از افراد دارای تیپ های شخصیتی مختلف و شناخت آن ها مزایای زیادی برای رابطه بلندمدت دارد.

۱-تجربه گرا ها
افراد تجربه گرا هیچ وقت حوصله شان سر نمی رود یعنی شاید لحظاتی پیش نیاید که رابطه شان حالت تکراری و خسته کننده به خود بگیرد. این افراد دنبال خوشی و لذت هستند و از خشکی و یکنواختی بدشان می‌آید. آنها دوست دارد تجربه های لذت بخشی داشته باشند و همیشه آماده خوشگذرانی باشند. این افراد معمولاً بازی گوش و غافلگیر کننده هستند و دنبال رابطه های پر انرژی و سرگرم کننده هستند و همیشه از هیجان ها و چالش‌ها استقبال می کنند و هوش هیجانی زیادی دارند. این تیپ از افراد تجربیات حسی و جسمانی برایشان جذاب است و دوست دارند هر کاری که انجام می دهند با تمام حواس پنجگانه خود آن را احساس کنند.

۲-روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی | پشتیبان ها
آنها در برنامه ریزی و انجام دادن به فعالیت ها توانمند هستند. این افراد هر کاری که بخواهند انجام دهند از قبل مشخص می‌کنند تا به مشکلی بر نخورند. آنها دوست دارند که خیال شان برای هر کاری راحت باشد و از اطرافیان هم همین انتظار را دارند. اگر شما برای کاری به مشکل بر بخورید می توانید روی کمک آنها حساب کنید. پشتیبان ها انسان های وفادار و متعهد هستند و از بازی درآوردن و گول زدن بقیه خوششان نمی‌آید. وقت شناسی و رابطه متعهدانه برای آنها در اولویت است.

۳-روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی | آرمان گراها
افراد آرمان گرا عاشق و رمانتیک هستند و دوست دارند رابطه ای داشته باشند که فردی با تمام وجود عاشقشان شود. این افراد فوق العاده مهربان مراقب و دلسوز هستند و دوست دارند که علایق خودشان را به دیگران نشان دهند. این ابرازهای احساسات برایشان اهمیت دارد. آنها به دنبال کسانی میگردند که بتوانند رابطه صادقانه داشته باشند و در هر اتفاق خوشایند یا ناخوشایند در کنارشان باشند.

۴-خرد گرا ها
افراد خردگرا جذاب و باهوش هستند و وارد هر جمعی که می شوند اطلاعات بالایی دارند و این نکته را اطرافیان متوجه می شوند. افراد معمولاً آرام و خونسرد هستند و در هر بحرانی سعی می‌کند آرامش خود را حفظ کنند. به این معنا که با هر اتفاقی یا هر گونه چالشی هر چقدر دردناک و بحرانی دست و پای خود را گم نمی کنند و تمرکزشان به هم نمی‌ریزد. افراد خردگرا نظرات خود را بر اساس نظر جمع تغییر نمی دهند به نوعی از دیگران تاثیر نمی‌پذیرند چرا که ایده های خاص خودشان را دارند.

سازگاری بین تیپ های شخصیتی از نظر کاری
تیپ های شخصیتی ISTJ وESTP می توانند کنار هم بدون هیچ مشکلی کار کنند این مسئله به این علت است که ISTJ یک فرد سازمان یافته واقع گرا و توانا در حل مسائل مختلف می باشد و در کنارESTP که افرادی تحلیلگر پر انرژی و اجتماعی هستند زوج کاری و علمی مناسبی را ایجاد می‌کنند. به طور کلی افراد دارای تیپ شخصیتیISTJ معمولاً در پس زمینه کارها را به انجام می رساند تا پایه و اساس امور را شکل دهند و افراد دارای تیپ شخصیتیESTP در جهت توسعه بازار و فروش محصولات کار می‌نمایند.

افراد دارای تیپ شخصیتیINTP و INTJ از امور مفهومی و انتزاعی لذت می‌برند. آنها در زمینه های فنی همچون مهندسی و معماری بهترین عملکرد را دارد و ممکن است این شخصیت ها را در بین همکاران تان دیده باشید. افراد دارای این دو تیپ شخصیتی بسیار منطقی رفتار می‌کنند اما کنجکاوی ذاتی و نوآوری زیادی دارند وINTJ ها ایده ها را با قدرت اجرایی خود به منصه ظهور می رسانند.
افراد دارای تیپ های شخصیتیENFP وINFJ معمولاً تیم کاری خوبی را با هم دارند. از آنجایی کهENFP انسانهای هر خلاق هستند توانایی برقراری ارتباط با دیگران دارند در حالی که افراد دارای تیپ شخصیتیINFJ توانایی درک نیازها و احساسات دیگران را دارند و نسبت به خواسته ها و احساسات آنها حساس هستند. آنها در کنار یکدیگر می توانند یک فضای کاری عالی و خلاقانه را ایجاد کنند.
افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ معمولاً رهبرانی با قدرت تفکر عقلانی و تفکر انتقادی و ماهر هستند که در علوم و فنون مختلف متخصص می باشد. این افراد به خوبی با تیپ شخصیتیESTP که در حل مسائل گوناگون تخصص دارند و به نظم و سازماندهی علاقه‌مند هستند می توانند همکاری عالی داشته باشند.

سازگاری سایر تیپ های شخصیتی در محیط شغلی
افراد دارای تیپ شخصیتیISFP انسان های دلسوز خونگرم و مهربان هستند که به راحتی با تیپ شخصیتیESFP که آنها هم افرادی هیجان انگیز و پر انرژی هستند و ذهن بازی دارند می توانند همکاری کنند و یک تیم کاری خوب را ایجاد کنند. آنها در کنار هم می توانند آثاری ایجاد کنند که توجه دیگران را به خود جذب کنند.
افراد دارای تیپ شخصیتیENTP رهبرانی توانا هستند که مهارت حل مسئله خوبی دارند. با افراد دارای تیپ شخصیتیENFJ که به امور عاطفی هر مسئله بها می‌دهند همکاری کنند. آنها در کنار هم می توانند یک همکاری عالی و پر انرژی داشته باشد که ایده های خود را به راحتی به بقیه منتقل کنند.
افراد دارای تیپ شخصیتیISFJ افرادی جزئی نگر هستند که در هر کاری سازمان یافته عمل می‌کند و حضورشان برای دیگران مفید است. آنها به خوبی می توانند با کسانی که دارای تیپ شخصیتی INFP هستند که مهارت های ارتباطی و خلاقیت بالایی دارند یک تیم گروهی و کاری عالی را تشکیل دهند.
افراد دارای تیپ شخصیتیESFJ انسان های اهل تعامل با دیگران هستند که به صورت غریزی به خواسته ها و احساسات بقیه توجه میکنند. آنها با افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ که دارای الگوهای فکری عقلانی هستند و رهبرانی عالی محسوب می‌شوند می توانند به خوبی یک تیم کاری ایده آل را تشکیل دهند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید