۱۹ عادت غلط نظافت که به خانه و وسایل آن آسیب می‌زنند

 ۱۹ عادت غلط نظافت که به خانه و وسایل آن آسیب می‌زنند

نظافت منزل

در صورتی که می‌خواهید برای تمیز کردن و نظافت خانه وقت و انرژی صرف کنید، باید مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام می‌دهید و کار بیشتری برای خودتان درست نمی‌کنید. در فرآیند نظافت و تمیز کردن خانه کارهای اشتباه بسیاری وجود دارند که به جای مفید بودن مضر هستند و آسیب می‌رسانند. در این مطلب به بررسی این کارهای آسیب زننده و چگونگی اجتناب از آن‌ها می‌پردازیم.
۱. استفاده از پارچه‌های گردگیری مایکروفایبر یکبار مصرف

با وجود اینکه این دستمال‌ها ممکن است ارزان و راحت به نظر برسند اما در صورتی که نیاز به گردگیری داشتید بهتر است از دستمال‌های گردگیری مایکروفایبر استفاده کنید.

دلیل این مساله این است که این محصولات برای جمع‌آوری گردوغبار به شیوه‌ی ایستا عمل می‌کنند، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که در روش ایستا هرچیزی که تمیز می‌کنید روی سطح باقی می‌ماند و حتی گردوغبار بیشتری را هم نسبت به قبل جذب می‌کند. بنابراین در صورتی که از دستمال‌های یکبار مصرف استفاده کردید و فکر می‌کنید سطحی که تمیز کرده‌اید همچنان کثیف است درست فکر می‌کنید.
۲. روشن کردن ماشین ظرفشویی بدون توجه به پر بودن آن

در صورتی که ماشین ظرفشویی‌تان کاملا پر نباشد واقعا نیازی به روشن کردن آن نیست. با این کار نه تنها انرژی بسیار زیادی صرف شستن تعداد کمی ظرف صرف می‌شود بلکه با این کار ماشین ظرفشویی‌تان را در معرض خطر آسیب دیدن هم قرار می‌دهید. بر اساس گفته‌ی کارشناسان در صورتی که ظرف‌های کمی را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید و صبر نکنید تا پر شود احتمال آسیب دیدن آن بالاتر خواهد بود. باید صبر کنید تا ماشین ظرفشویی کاملا پر شود بعد آن را روشن کنید.
۳. استفاده از پدهای ساینده روی سطوح استیل

استفاده از پد زبر و ساینده باعث ایجاد خراش‌هایی می‌شود که پاک کردنشان از هر لکه‌ای دشوارتر است. به منظور جلوگیری از این موضوع بهتر است به محض ایجاد لکه آن را پاک کنید تا سفت نشود.

 

۴. قرار دادن تخته‌های برش چوبی در ماشین ظرفشویی

قرار دادن تخته‌های برش چوبی در ماشین ظرفشویی

داشتن ماشین ظرفشویی نعمت است زیرا نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود بلکه در یک بار می‌توانید ظرف‌های بسیار زیادی را شسته و آن‌ها را تمیز تحویل بگیرید. البته نباید همه چیز را داخل ماشین ظرفشویی بیندازید و این مورد شامل تخته‌های برش چوبی هم می‌شود.

قرار گرفتن این تخته‌ها در معرض حرارت و آب در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث جدا شدن قطعات چوب و خط‌دار شدن آن شود. برای ایمن ماندن بهترین کار این است که آن‌ها را با دست با آب و مایع ظرفشویی شسته و پیش از برداشتن به صورت کامل خشک کنید.
۵. استفاده از پاک‌کننده‌های جادویی روی سطوح بازتابی

در کارایی بالای پاک کننده‌های جادویی هیچ شکی نیست. در واقع این پاک‌کننده‌ها به اندازه‌ای خوب کار می‌کنند که افراد فکر می‌کنند برای همه چیز کاربرد دارند، اما متاسفانه اینگونه نیست. در صورتی که از پاک کننده جادویی روی سطوحی مانند آینه، شیشه یا سایر سطوح درخشان/بازتابی استفاده کنید این سطوح دارای بخار به نظر می‌رسند. البته این دستمال‌ها برای پاک کردن ماژیک از روی دیوارهای تازه رنگ شده عالی هستند.

 

۶. استفاده از تی زمین شوی برای کف زمین

هنگامی که تی‌های زمین‌شوی برای نخستین بار وارد بازار شدند وسیله‌ای به شمار می‌رفتند که کار را برای بسیاری از افراد ساده می‌ساختند. با این تی‌ها دیگر نیازی به استفاده از سطل و تی برای تمیز کردن زمین نبود، زیرا این تی‌ها همه‌ی این کاها را به یکباره انجام می‌دادند. اما متاسفانه آنچنان که مردم فکر می‌کردند خوب نبودند و ردی از خودشان روی کف زمین به جای می‌گذاشتند که باعث می‌شد زباله‌ها به آن‌ها بچسبند.
۷. پاک نکردن آب از روی کف‌های چوبی

پاک نکردن آب از روی کف چوبی

به نظر می‌رسد استفاده از یک سطل آب و یک تی بهترین و موثرترین روش برای پاک کردن سطوح سخت چوبی هستند، اما در طی این فرایند به آن‌ها آسیب می‌زنید. بسیاری از افراد بیش از اندازه از آب برای این کار استفاده می‌کنند و وجود آب زیاد روی سطوح چوبی سخت باعث ضعیف و ورقه شدن آن‌ها می‌شود.
به منظور تی کشیدن مناسب و صحیح سطوح چوبی سخت از یک تی نم‌دار استفاده کرده و خیلی سریع روی سطح حرکت کنید سپس با یک دستمال سطح را خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ آبی باقی نمانده باشد.

 

۸. استفاده از اسفنج نامناسب

برخی افراد ممکن است فکر کنند که اسکاچ ظرفشویی همه جا می‌تواند کارایی داشته باشد، اما فکر این افراد اشتباه است. اسکاچ‌های ساده برای شستن قابلمه‌ها یا ماهیتابه‌های فلزی یا نچسب مناسب هستند، اما برای تمیز کردن چدن یا استیل احتمالا بخواهید از اسفنج‌هایی که خاصیت سایندگی بیشتری دارند استفاده کرد.

در صورتی که از اسفنج‌های ساینده روی ظروف نچسب، فلزی و سرامیک استفاده کنید عمر ظرف‌هایتان کوتاه‌تر می‌شود.
۹. شستن همیشگی لباس‌ها با آب داغ

با وجود اینکه شستن لباس‌ها با آب داغ باعث می‌شود لکه‌ها از بین بروند اما انجام همیشگی این کار خوب نیست. زیرا نه تنها باعث صرف انرژی بیش از مقدار لازم و افزایش هزینه شده بلکه باعث آسیب به لباس‌ها هم می‌شود. آب داغ می‌تواند به بسیاری از پارچه‌ها آسیب بزند و شستن مکرر لباس با آب داغ باعث محو شدن رنگ لباس می‌شود.

توصیه می‌شود بیشتر لباس‌هایتان را با آب سرد بشویید و آب داغ را برای لباس‌های سفید استفاده کنید.
۱۰. تمیز کردن پنجره‌ها در نور آفتاب

تمیز کردن پنجره‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تمیز کردن منزل و کارهای خانه است. به هر حال باید شیشه‌ها را پاک کنید اما مجبور نیستید این کار را دو یا سه بار انجام دهید.

این بدان معنا است که زمان مناسبی از روز را برای انجام این کار انتخاب کنید و پنجره‌ها را زیر نور مستقیم خورشید نشویید، زیرا گرما شیشه پاک‌کن را سریع‌تر خشک می‌کند و رگه‌هایی از آن روی شیشه باقی می‌ماند.
۱۱. اسپری کردن خوش بو کننده‌ی هوا بعد از تمیز کردن کف

پس از تمیز کردن کف ممکن است فکر کنید زمان مناسبی برای اسپری کردن خوش‌بو کننده‌ی هوا است. درست است که داشتن منزل خوش بو خوب است اما باید اسپری کردن خوش‌بو کننده هوا را تا زمانی که کف زمین به صورت کامل تمیز شود به تعویق بیندازید. در صورت عدم انجام این کار کف زمین چسبناک می‌شود و باید فرایند تمیز کردن کف را دوباره انجام دهید.

 

۱۲. اسپری کردن مستقیم براق کننده‌ی چوب روی سطح

اسپری کردن مستقیم براق کننده‌ی چوب روی سطح

هر چند مدت یکبار برخی از سطوح چوبی منزل نیازمند استفاده از یک براق کننده‌ی خوب هستند که درخشندگی و براق بودن خود را به دست بیاورند. کاری که نباید در این قسمت انجام دهید این است که براق کننده‌ی چوب را به صورت مستقیم روی سطح اسپری نکنید.

انجام این کار باعث می‌شود کل سطح پوشیده از مایع جلادهنده شود و همین مساله منجر به ایجاد لکه و حتی خراب شدن وسیله می‌شود. به جای این کار ابتدا مایع براق‌کننده را روی یک پارچه‌ی تمیز اسپری کنید.
۱۳. استفاده از سفید کننده روی زنگ‌زدگی فلز

سفید کننده کاربردهای بسیاری دارد و یکی از محصولات نظافتی محبوب در خانه‌ها به شمار می‌رود. اما به هیچ عنوان نباید آن را روی زنگ‌زدگی فلزات بریزید زیرا به جای پاک کردن زنگ زدگی کار مخالف را انجام می‌دهد.

دلیل این مساله این است که سفید کننده با کمک اکسیداسیون به خوبی کار می‌کند و اکسیداسیون همان چیزی است که منجر به زنگ‌زدگی می‌شود. بنابراین حتی زنگ‌زدگی را تشدید می‌کند.
۱۴. استفاده از دستمال‌های ضدعفونی کننده روی سطوح کثیف

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بین تمیز کردن و ضدعفونی کردن مرز باریکی وجود دارد. فقط به این دلیل که روی محصول نوشته است که میکروب‌ها و باکتری‌ها را می‌کشد دلیل بر این نیست که روش مناسبی برای رهایی از گرد و غبار، آلودگی یا جرم‌هایی است که سعی دارید آن‌ها را پاک کنید.

برای نظافت و تمیز کردن کامل یک سطح در ابتدا با استفاده از یک دستمال و آب و صابون آن را دستمال بکشید و سپس با دستمال دیگری خشک کنید سپس از یک دستمال دیگر برای ضدعفونی و پاک کردن سطح استفاده کنید.

تمیز کردن اتاق‌ها بدون پاک‌سازی این ۷ مکان فایده ندارد!

۱۵. تمیز کردن از پایین

با وجود اینکه این مساله ممکن است واضح به نظر برسد اما بسیاری از افراد تمیز کردن خانه را از کف شروع می‌کنند. این یکی از زمان‌بر ترین کارها است که افراد می‌خواهند زودنر انجام دهند اما باید آخرین کار در فرایند تمیز کردن باشد.

در طول فرایند نظافت و تمیز کردن گرد و غبار، آلودگی و سایر اجزا هنگام تمیز کردن پیشخوان‌ها، گردگیری یا هر کاری دیگری زباله‌ها روی زمین می‌ریزند. در صورتی که تمیز کردن را از بالا به پایین شروع کنید دیگر نیازی به نگرانی برای این مساله نیست.
۱۶. بررسی نکردن تاریخ انقضای محصولات

بسیاری از افراد هنگام خرید محصولات نظافتی و پاک کننده تاریخ انقضای آن‌ها را بررسی نمی‌کنند. بسیاری از محصولات نظافتی اغلب تاریخ انقضا دارند که مواد پاک‌کننده و آنتی‌باکتریال آن‌ها تنها یک سال عمر می‌کند.

در صورتی که برای نظافت از محصولات قدیمی استفاده می‌کنید فقط وقت خود را هدر می‌دهید. علاوه بر این حتما این محصولات را در یک فضای خنک و تاریک نگه دارید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.
۱۷. پاک کردن سنگ پیشخوان با سرکه

 

سرکه به دلیل اسیدی بودن یکی از بهترین محصولات پاک‌کننده است و حتی می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌ها را هم از بین ببرد. اما با این وجود بهتر است از آن روی سنگ پیشخوان استفاده نکنید. زیرا اسید می‌تواند لایه‌ی محافظتی سطح را از بین برده و آن را در برابر خط و خش و لکه‌هایی که از بین بردنشان غیر ممکن است آسیب‌پذیر کند. سعی کنید ایمنی را رعایت کرده و از محصول مناسب پاک کردن سنگ استفاده کنید.

 

۱۸. شستن چاقوها در ماشین ظرفشویی

هنگام کار کردن در آشپزخانه آخرین کاری که انجام می‌دهید احتمالا قرار دادن چاقو در ماشین ظرفشویی است. اگرچه این مساله ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد اما یکی از مضرترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

قرار دادن چاقوها در ماشین ظرفشویی آن‌ها را خرد کرده و به مرور زمان باعث کدر شدن‌شان می‌شود. بهتر است چاقوها را با دست به وسیله‌ی آب، مایع ظرفشویی و اسکاچ به صورت کامل بشویید و تمیز کنید.
۱۹. استفاده از روزنامه برای پاک کردن سطوح بازتابی

احتمالا شنیده‌اید که پاک کردن شیشه با روزنامه رد‌های به جا مانده را از بین می‌برد، اما این موضوع به صورت کامل درست نیست. موضوع جالب این است که همیشه کاغذ مشکل‌ساز نیست بلکه جوهر موجود در آن با خیس شدن از کاغذ بیرون آمده و روی شیشه، آینه یا هر چیز دیگری که در حال تمیز کردن آن هستید می‌نشیند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید