۱۰ غذا و ادویه‌ی پرخاصیت که پزشکان به رژیم غذایی خود می‌افزایند

 ۱۰ غذا و ادویه‌ی پرخاصیت که پزشکان به رژیم غذایی خود می‌افزایند

ادویه

رژیم غذایی سالم از شما در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان محافظت می‌کند. اکثر متخصصان علوم پزشکی انتخاب‌های غذایی سالمی دارند و خوراکی‌هایی را به رژیم غذایی خود می‌افزایند که به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می‌کنند و از فوایدی مثل افزایش سطح انرژی و مبارزه با بیماری برخوردارند. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قصد داریم شما را با بهترین غذاهایی که پزشکان مصرف می‌کنند، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
۱. پاپریکا

پاپریکا از فلفل دلمه‌ای شیرین، فلفل چیلی تند و سایر فلفل‌های خانواده‌ی کاپسیکوم آنوم به دست می‌آید و دارای طعم‌ها و رنگ‌های متنوع است. این ادویه‌ی محبوب و پرکاربرد منبع خوب ویتامین A، بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از آسیب سلولی که می‌تواند به بیماری‌های قلبی-عروقی و مشکلات مفصلی منجر شود، جلوگیری می‌کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که پاپریکا در محافظت از سلامت چشم‌ها نقش دارد، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد، به کنترل قند خون کمک می‌کند و اثرات ضدسرطانی دارد. همچنین با افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها در کنترل وزن مؤثر است.

پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟

۲. زردچوبه

زردچوبه یک ضدالتهاب قوی است که می‌تواند به درمان بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم و بیماری التهابی روده (IBD) کمک کند. این ادویه‌ی خوش‌رنگ ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را بالا می‌برد، حافظه را بهبود می‌بخشد و به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.
۳. زیره‌ی سبز

ماده‌ی پرخاصیت دیگری که معمولاً پزشکان علاقه‌ی زیادی به آن دارند، زیره‌ی سبز است که منبع خوب فیبر و مواد معدنی محسوب می‌شود. فیتوکمیکال‌ها یا ترکیبات گیاهی زیره‌ی سبز خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی دارند.

زیره یکی از ادویه‌هایی است که فعالیت آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهد و به بهبود هضم کمک می‌کند. به‌علاوه، محققان بر این باورند که زیره‌ی سبز برای چشم‌ها مفید است، با عوارض دیابت مقابله می‌کند و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
۴. دانه‌ی چیا

دانه چیا

آیا به‌دنبال یک سوپرفود هستید که بتوان آن را به بسیاری از غذاهای روزمره اضافه کرد؟ ممکن است دانه‌ی چیا همان چیزی باشد که به‌دنبال آن می‌گردید. این دانه‌ی پرخاصیت را می‌توان به اسموتی، ماست، سس سالاد، کیک و… اضافه کرد.

استفاده از دانه‌ی چیا راهی عالی برای افزودن فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین به رژیم غذایی است. تنها یک اونس (۲۸ گرم) از این دانه‌ی کوچک حاوی ۱۰ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین است. فیبر به حرکات دستگاه‌ی گوارش کمک می‌کند و در کنترل قند خون نقش دارد.

دانه‌ی چیا منبع غنی آنتی اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها از چربی‌های موجود در دانه‌ی چیا در برابر فساد محافظت می‌کنند، بلکه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به ترکیبات سلولی بدن آسیب برسانند، برای سلامت انسان مفیدند. افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن به پیری زودرس و سرطان منجر می‌شود.
۵. دانه‌ی بزرک

دانه‌ی بزرک سرشار از چربی‌های امگا ۳ است و فواید ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدانی قوی دارد. به همین دلیل، یکی از سوپرفودهایی است که باید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این دانه‌ی پرخاصیت مقدار زیادی تیامین (ویتامین B1) دارد که نقش کلیدی در متابولیسم انرژی و عملکرد سلولی ایفا می‌کند. همچنین منبع بسیار خوبی از مس است که در رشد مغز و حفظ سلامت سیستم ایمنی نقش دارد.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دانه‌ی چیا خواص ضدسرطانی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را، به‌خصوص در زنان یائسه، کاهش دهد. دانه‌ی چیا به‌دلیل فیبر فراوانی که دارد از سلامت روده محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، افزودن این دانه به رژیم غذایی روزمره با کاهش کلسترول خون و کنترل بهتر قند خون مرتبط است.
۶. سیر

سیر نه تنها به غذاها طعمی متمایز می‌بخشد، بلکه باعث افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود. اکنون دانشمندان می‌دانند که بیشتر فواید سیر از ترکیبات گوگردی آن ناشی می‌شود که هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن یک حبه سیر ایجاد می‌شوند. آلیسین شناخته‌ شده‌ترین ترکیب سیر است. سایر ترکیباتی که می‌توانند در خواص سیر نقش داشته باشند عبارتند از: دی‌آلیل دی‌سولفید و اس-آلیل سیستئین.

سیر کم‌کالری است، اما مقدار قابل توجهی ویتامین B، ویتامین C، سلنیوم و زینک (روی) دارد که همگی به تولید انرژی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بر اساس تحقیقات، سیر در کاهش فشار خون و کلسترول خون، کاهش علائم سرماخوردگی، بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر زوال عقل نقش دارد و به شما کمک می‌کند که عمر طولانی‌تری داشته باشید.

۲۸ خاصیت باورنکردنی سیر برای سلامتی بدن، پوست و مو

۷. زنجبیل

خواص زنجبیل

زنجبیل هم از غذاهایی است که بسیاری از متخصصان علوم پزشکی به خواص بی‌شمار آن پی برده‌اند. از زنجبیل می‌توان به‌شکل تازه، خشک‌شده یا پودرشده استفاده کرد. این ادویه به‌طور گسترده در طب مکمل و طب سنتی کاربرد دارد. جینجرول که اصلی‌ترین ترکیب زنجبیل است مسؤول ایجاد بسیاری از خواص دارویی آن به شمار می‌رود.

نکته‌ی مهم در مورد زنجبیل این است که نه تنها خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه فنل‌های موجود در آن واقعاً برای کاهش بعضی از علائم گوارشی مفیدند. همچنین استفاده از زنجبیل با کاهش درد قاعدگی مرتبط است و به رفع حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی کمک می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده روی انسان و حیوان، زنجبیل می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد. توانایی زنجبیل برای تأثیرگذاری بر وزن بدن ممکن است به مکانیسم‌های خاصی مثل افزایش متابولیسم یا کاهش التهاب مرتبط باشد.

۲۰ خاصیت جادویی زنجبیل برای سلامتی، زیبایی و لاغری

۸. سبوس جوی دوسر

متخصصان توصیه می‌کنند که با افزودن سبوس جوی دوسر به غذاهایی که به‌راحتی با آن ترکیب می‌شوند (مانند سس‌ها یا اسموتی‌ها)، مصرف فیبر محلول خود را افزایش دهید. فیبر محلول به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و باعث سرکوب اشتها می‌شود. به‌ عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که برای صبحانه سبوس جوی دوسر مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که از غلات صبحانه‌ی حاوی ذرت استفاده می‌کنند، احساس سیری بیشتری دارند و کالری دریافتی آن‌ها در وعده‌ی غذایی بعدی کمتر می‌شود.
۹. انواع توت

معمولاً توت‌ها در صدر فهرست غذاهایی که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند، قرار می‌گیرند. آن‌ها سرشار از ویتامین C هستند که با رادیکال‌های آزاد و انواع عفونت‌ها مبارزه می‌کند. همچنین مقدار زیادی فیبر، منگنز و مس دارند که همگی باعث بهبود سلامتی عمومی بدن می‌شوند.

شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن توت سطح قند خون و انسولین را بهبود می‌بخشد و از سلول‌ها در برابر سطوح بالای قند خون محافظت می‌کند. کسانی که توت‌ها را به رژیم غذایی خود می‌افزایند، کلسترول پایین‌تری دارند و کمتر از دیگران به سرطان مبتلا می‌شوند.
۱۰. عدس

خواص عدس

عدس سرشار از مواد معدنی، پروتئین، فیبر محلول، فولات (ویتامین B9)، منگنز، آهن، فسفر، تیامین (ویتامین B1)، پتاسیم و ویتامین B6 است و منبع خوب ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، سلنیوم، مس، منیزیم و روی محسوب می‎شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در عدس خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند. استفاده از این ماده‌ی غذایی به کاهش قند خون و چربی‌های خون کمک می‌کند و در محافظت از سلامت قلب نقش دارد.

عدس به‌دلیل داشتن پروتئین غذای ایدئالی برای گیاه‌خواران است. ترکیب کردن عدس با کینوا باعث تکمیل پروتئین‌های آن می‌شود، به طوری که ارزش غذایی آن می‌تواند با گوشت یا ماهی برابری کند.

ترکیبی به نام اسید فیتیک در عدس وجود دارد که می‌تواند مانع جذب مواد معدنی در روده شود. بهتر است قبل از پختن عدس آن را چند ساعت خیس کنید تا مقدار اسید فیتیک کاهش پیدا کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید