کدام دانشگاه‌های ایرانی در استرالیا مورد تایید هستند؟

 کدام دانشگاه‌های ایرانی در استرالیا مورد تایید هستند؟

تحصیل در استرالیا

همانطور که می‌دانید استرالیا یک مقصد فوق‌العاده برای دانشجویان بین‌المللی است که امکانات شغلی و رفاهی زیادی برای مهاجران و شهروندان خود دارد. به همین دلیل هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در استرالیا و مهاجرت به این کشور درخواست می‌دهند. بیش از ۴۱۸۰۰۰ دانشجو بین المللی در سال ۲۰۲۰ تحصیل در استرالیا را انتخاب کرده‌اند. در سال ۲۰۲۰، ۳۶۵۰ دانشجوی ایرانی در سیستم آموزش عالی کشوراسترالیا حضور داشته‌اند که یک آمار خیره کننده است.

 

همانطور که می‌دانید استرالیا یک مقصد فوق‌العاده برای دانشجویان بین‌المللی است که امکانات شغلی و رفاهی زیادی برای مهاجران و شهروندان خود دارد. به همین دلیل هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در استرالیا و مهاجرت به این کشور درخواست می‌دهند. بیش از ۴۱۸۰۰۰ دانشجو بین المللی در سال ۲۰۲۰ تحصیل در استرالیا را انتخاب کرده‌اند. در سال ۲۰۲۰، ۳۶۵۰ دانشجوی ایرانی در سیستم آموزش عالی کشوراسترالیا حضور داشته‌اند که یک آمار خیره کننده است.

 

دانشجویان بین‌المللی با توجه به استاندارد عالی تدریس، صلاحیت‌های پذیرفته شده بین‌المللی و سطح بالای رفاه جامعه، جذب کشور استرالیا می‌شوند. شش دانشگاه استرالیا در بین ۱۰۰ موسسه برتر آموزش عالی جهان در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی ( آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۰ ) نامگذاری شدند.

 

در سال ۲۰۱۹ ، تقریباً تمام شهرهای بزرگ استرالیا – ملبورن ، سیدنی ، بریزبن ، کانبرا ، آدلاید ، پرت و گلد کوست Gold Coast جزء ۱۰۰ شهر برتر دانشجویی جهان قرار گرفتند.

در طی ۵۰ سال گذشته نیز، ۲.۵ میلیون دانشجو بین‌المللی از موسسات آموزشی استرالیا فارغ التحصیل شده‌اند. استرالیا طیف متنوعی از گزینه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد، با بیش از ۱۱۰۰ موسسه و بیش از ۲۲۰۰۰ دوره متناسب با متقاضیان. حال وقت آن رسیده که به موضوع اصلی یعنی درجه‌ی اعتبار دانشگاه‌های ایران از منظر دانشگاه‌های استرالیا بپردازیم چرا که بسیاری از افراد می‌خواهند برای ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری به این کشور سفر کنند که باید مدرک و دانشگاهی که در مقطع کارشناسی در ایران در آن درس خوانده اند مورد تایید دانشگاه‌ها و موسسات استرالیایی باشند. به همین دلیل ما در این مطلب به طور کامل این دانشگاه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد پس تا انتها همراه ما باشید

 

مهاجرت به استرالیا

ارزیابی مدارک تحصیلی

اکنون که قصد مهاجرت به استرالیا را از طریق تحصیل در دانشگاه‌های این کشور و یا مهاجرت از طریق ویزاهای کاری یا تخصص و مهارت را دارید در ابتدای امر نیاز به ارزیابی مدارک تحصیلی خود خواهید داشت. این بدین معنی است که مدرک تحصیلی و سوابق کاری شما بر اساس معیارهای یک سازمان مرتبط در استرالیا ارزیابی می­شود. سازمان‌های ارزیابی کننده یا Assessment Body های مختلفی در استرالیا وجود دارد که مهمترین آنها سازمان VETASSESS، Engineers Australia (EA) و Australian Computer Society (ACS) می‌باشند. هرکدام از این سازمان‌های ارزیابی کننده یک سری از مدارک تحصیلی و سوابق کاری را بررسی می نمایند.

سکشن بندی دانشگاه‌ها

موردی که بسیار حائز اهمین است و موضوع اصلی مقاله ی ما نیز می باشد دانستن این موضوع است که اصلا آیا مدرک تحصیلی و دانشگاهی اخذ شده‌ی شما، قابل استفاده هست یا خیر؟ همچنین مدرک دانشگاهی شما چند امتیاز را می‌تواند در پروسه مهاجرت به استرالیا برای شما اخذ نماید؟

 

با توجه به آنچه در بالا خدمتتان مطرح گردید، مدارک تحصیلی یکی از شاخص­های اصلی در پروسه امتیازگیری در امر مهاجرت می‌باشد. کشور استرالیا و سازمان‌های ارزیابی کننده این مدارک تحصیلی ارائه شده توسط متقاضیان را به سکشن‌های مختلفی دسته بندی می‌کنند. بدین ترتیب دانشگاه‌های هر کشور را در سکشن‌های ۱ و یا در سکشن ۲ قرار می‌دهند. برخی از دانشگاه‌ها هم که اصلا در این رتبه بندی جایگاهی ندارند و داخل هیچ سکشنی مورد قبول واقع نمی‌شوند.

 

مدرک لیسانسی که از دانشگاه هایی که در سکشن ۱ قرار می‌گیرند صادر شده باشند برای پروسه مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تخصص و مهارت ۱۵ امتیاز خواهند داشت. همچنین مدرک لیسانس از دانشگاه های سکشن ۲ برای متقاضی ۱۰ امتیاز خواهد داشت. چنانچه دانشگاهی نه در سکشن ۱ و نه در سکشن ۲ وجود لیست شده باشد، مدرک دانشگاهی کسب شده فاقد اعتبار بوده و قابل استفاده نخواهد بود.

 

جدول زیر، ارزش مدارک دانشگاهی سکشن یک ایران برای مهاجرت به استرالیا را نشان می‌دهد:

ردیف مدرک دانشگاهی ایران ارزش مدرک برای سازمان‌های ارزیابی استرالیا
۱ فوق دیپلم پایینتر از فوق دیپلم و بالاتر از دیپلم
۲ لیسانس پیوسته لیسانس
۳ لیسانس ناپیوسته لیسانس
۴ فوق لیسانس پیوسته لیسانس
۵ فوق لیسانس ناپیوسته فوق لیسانس
۶ دکترا (PhD) دکترا

 

جدول زیر، ارزش مدارک دانشگاهی سکشن دو ایران برای مهاجرت به استرالیا را نشان می‌دهد:

ردیف مدرک دانشگاهی ایران ارزش مدرک برای سازمان‌های ارزیابی استرالیا
۱ فوق دیپلم پایینتر از فوق دیپلم و بالاتر از دیپلم
۲ لیسانس پیوسته فوق دیپلم
۳ لیسانس ناپیوسته فوق دیپلم
۴ لیسانس پنج ساله لیسانس
۵ فوق لیسانس پیوسته لیسانس
۶ فوق لیسانس ناپیوسته پایینتر از فوق لیسانس و بالاتر از لیسانس

 

سیستم آموزش عالی کشوراسترالیا

سکشن بندی دانشگاه‌های ایرانی مورد تایید استرالیا

از منظر سازمان ارزیابی کننده کشور استرالیا، دانشگاه‌های دولتی ایران فقط شامل دانشگاه‌های سراسری هستند (یعنی دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی را شامل نمی‌شود). دانشگاه‌های سراسری ایران در رده موسسات آموزشی سکشن یک طبقه بندی شده‌اند. سازمان ارزیابی کننده استرالیا، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور و علمی‌ کاربردی را در طبقه دانشگاه‌های خصوصی قرار داده است.

 

بر مبنای این طبقه بندی اداره آموزش استرالیا، دانشگاه‌های آزاد تهران شعبه جنوب، مرکز و علوم و تحقیقات، اهواز، اردبیل، قائم شهر، قوچان، اصفهان، کرج، خوراسگان، مشهد، نجف آباد، شیراز، تبریز، یزد ، گناوه و قائم شهر جزو دانشگاه‌های سکشن یک هستند.

 

علاوه بر آن‌ها، شعبه‌های تهران دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی هم در رده سکشن یک قرار می‌گیرند.

 

اکثر شعبه های دیگر دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی‌ کاربردی که در بالا به آنها اشاره نشده سکشن دو هستند.

 

چنانچه دانشگاه شما در لیست موجود نبود، می‌توانید برای بررسی آخرین به روزرسانی لیست موجود با سازمان مهاجرتی یونیک ویزا در ارتباط باشید. کارشناسان سازمان مهاجرتی یونیک ویزا شما را در جریان آخرین به روزرسانی‌های لیست دانشگاه‌های ایرانی مورد تایید استرالیا قرار خواهند داد.

 

سخن پایانی

کشور استرالیا یکی از محبوب‌ترین و منحصر به فرد ترین کشور برای ادامه تحصیل خصوصا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد، و همان طور که در این مقاله مشاهده کردید تعداد زیادی از دانشگاه‌های ایران در امتیاز بندی‌های سازمان ارزیابی استرالیا دارای رتبه هستند. لذا این مسیر را برای دانشجویان مهاجری مه از ایران قصد ادامه‌ی تحصیل در دانشگا‌های استرالیا را دارند بسیار آسان کرده است. استرالیا از نظر تعداد کل دانشجویان بین المللی ثبت نام شده، سومین مقصد محبوب بین المللی است. دانشجویان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله: علوم کامپیوتر، مدیریت کسب و کار، روانشناسی، مهندسی برق، پزشکی و موارد دیگر در مدرک کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. همچنین برای فارغ التحصیلانی که دارای تخصص و مهارت هستند و برای کار قصد مهاجرت به این کشور فوق‌العاده را دارند نیز بستر فراهم است،

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید