چطور زندگی موفق و شادی داشته باشیم؟

 چطور زندگی موفق و شادی داشته باشیم؟

چطور زندگی موفق و شادی داشته باشیم؟

همه می‌خواهند زندگی شاد و موفقی داشته باشند و هیچکس نمی‌خواهد احساس کمبود و خفت کند. درحقیقت، هرکسی می‌تواند به اندازه‌ای که می‌خواهد موفق و شاد باشد. نیازی به جادو نیست.

اگر به همه افراد موفق، نظیر بیل گیتس، استیو جابز، ایلان ماسک، مایکل جردن و موارد دیگر نگاه کنید، می‌بینید، همه آنها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. همه‌ی ‌‌این افراد بزرگ، گذشته‌های متفاوتی داشتند. بعضی، قبل از معروف شدن در فقر زندگی می‌کردند. برخی از آنها ترک تحصیل کردندو بعضی در یادگیری بسیار کُند بودند. با‌‌ این وجود، علی رغم همه مشکلات، ‌‌این افراد موفق ادامه می‌دهند و به نتایج برجسته‌‌ای می‌رسند. اگر ‌‌این افراد می‌توانند موفق باشند، پس شما هم می‌توانید.

اگر تخم‌مرغ توسط یک نیروی بیرونی شکسته شود، جوجه می‌میرد. اما اگر توسط یک نیروی درونی شکسته شود، زندگی آغاز می‌شود. اتفاقات بزرگ و عالی، همیشه از درون شروع می‌شوند.

چطور زندگی موفقی داشته باشیم؟

فرمولی خاصی برای داشتن یک زندگی شاد و موفق وجود ندارد. شاید برای رسیدن به یک هدف مانند خرید ماشین، برنامه‌ریزی کنید و به هدفتان برسید اما منظور ما از موفقیت متفاوت است. اگر داستان زندگی افراد موفق و خودساخته را بخوانید به تعاریف خوبی از موفقیت خواهید رسید. زندگی شاد و موفق فقط رانندگی با یک ماشین اسپرت یا زندگی در یک خانه بزرگ و لاکچری نیست.‌‌ موفقیت نتیجه روشن‌فکری است.

موفق شدن، رسیدن به یک نقطه خاص نیست، موفقیت، تمام جنبه‌های زندگی است، موفقیت یک مسیر بی‌پایان است. باید در تمام طول مسیر برای موفق و شاد بودن تلاش کنید.

برای ساختن یک زندگی شاد و موفق باید بیشتر و بهتر، فکر و عمل کنید. می‌دانیم که شرایط برای همه یکسان نیست و مسیرهای رسیدن به موفقیت متفاوت است. اما چند نکته مشترک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.
۱٫ خودمحور زندگی کنید

خودمحوربودن با خودخواه بودن و خودشیفتگی فرق می‌کند. خود محور زندگی کردن، زندگی براساس شرایط شماست بدون نگرانی زیاد درباره اینکه دیگران درباره شما چه فکر می‌کنند. افراد خارق‌العاده واقعاً اهمیتی نمی‌دهند که دیگران چطور به آنها نگاه می‌کنند.
اگر به گذشته استیو جابز نگاهی بیندازید، یک جوان هیپی می‌بینید که با پای برهنه سرکار می‌رفت. فقط سبزیجات و میوه می‌خورد. آیا او به نظر دیگران اهمیت می‌داد؟ اصلاً مهم نبود. در حقیقت، افراد موفق خودمحور هستند. آنها به روشی که می‌خواهند زندگی می‌کنند و درمورد ‌‌اینکه دیگران چگونه به آنها نگاه می‌کنند، زیاد فکر نمی‌کنند. به همین دلیل فوق‌العاده هستند.

توماس ادیسون، یکی از بزرگ‌ترین مخترعین که گفته می‌شود بیش از ۱۰ هزار باردر آزمایشات خود شکست خورده است، اصلاً به‌‌این فکر نکرد که دیگران چگونه به او نگاه می‌کنند. او آنچه را که می‌خواست می‌دانست وهمچنان برروی اختراعات خود کارمی‌کرد. سرانجام موفق به اختراع لامپ شد و دنیا را تغییر داد. تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر توماس ادیسون نگران شکست‌های خود بود و دائماً درمورد چگونگی درک مردم فکر می‌کرد.

از همین الان تلاش کنید خودمحورتر باشید. زندگی را طبق شرایط خودتان ادامه دهید و بهترین‌ها را رقم بزنید. لازم نیست دنباله‌رو دیگران باشید وزندگی خود را بر اساس نظر دیگران انجام دهید. از تجربیات دیگران استفاده کنید اما با برنامه خودتان جلو بروید.

خودتان باشید ومسئولیت زندگی خود را تماماً برعهده بگیرید. اگر مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید، موفق خواهید شد!
. به فکر خلق ارزش باشید

اگر می‌خواهید خوشحال باشید، داشتن حداقل‌ها را تمرین کنید. زندگی ساده به معنای نداشتن ماشین یا کالاهای لوکس نیست بلکه درعوض، براحساسات درونی شما متمرکز می‌شود. ‌‌آنچه در اختیار دارید مهم نیست، بلکه مهم اینست، چگونه می‌توانید با آنچه در گذشته داشتید، بدرخشید.

بسیاری از افراد در زندگی، به اشتباه فکر می‌کنند موفقیت، رانندگی با یک ماشین گران‌قیمت، زندگی در یک خانه بزرگ، غذاخوردن در بهترین رستوران‌ها و ولخرجی است. اما…

پول سطح موفقیت شما را تعیین نمی‌کند! درعوض، پول فقط برای ارزشی که شما در زندگی افراد دیگر ‌‌ایجاد کرده‌‌اید، یک امتیاز محسوب می‌شود.

شما اگر ارزشی ایجاد کنید، به درآمد هم می‌رسید. اما چرا پول، موفقیت نیست؟ چرا خلق ارزش، موفقیت است؟ در ادامه چند مثال می‌زنیم:

بیل گیتس با اختراع خود، یعنی یک سیستم نرم‌افزاری (ویندوز) با کاربرد آسان که زندگی همه را تغییر داد ثروتمند شد. او آینده‌‌ای را که هر خانه‌‌ای دارای یک کامپیوتر شخصی است، پیش‌بینی کرد.
وارن بافت ازطریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و کسب وکارهایی که برای رشد به سرمایه نیاز دارند، درآمد خود را بدست آورد.
استیو جابز درباره بازگشتش از پیکسار به اپل صحبت می‌کند که هدفش ساختن محصولات زیبا بود نه ثروت. که نتیجه آن iPod, Mac, iPhone, iPad و تاحدودی حتی Apple Watch بود.

اینها افرادی موفق هستند زیرا برای مردم ارزش آفرینی کردند. مادیات نیست که باعث موفقیت ‌‌این افراد می‌شود. اگر صاحب یک ماشین لوکس هستید، به معنای موفقیت نیست.

پول حرف اول را می‌زند، بله خودمم قبول دارم اما پولدار بودن، ‌تعریف نمی‌کند که شما چه کسی هستید. مهم‌‌این است که چگونه از درون می‌درخشید، چگونه پتانسیل خود را رها می‌کنید، چگونه می‌توانید از توانایی خود طوری استفاده کنید تا برای سایر افراد، ارزش ‌‌ایجاد می‌کند.
. سلامتی خود را از نظر جسمی ‌و روحی حفظ کنید

سلامتی ثروت است. وقتی فاقد سلامتی برای لذت‌بردن از زندگی هستید تلاش چه سودی دارد؟ اگر همیشه احساس خواب آلودگی، بیماری و خستگی می‌کنید، هرگز نمی‌توانید زندگی خود را کامل کنید و هنگامی‌ که به بهترین وجه عمل نمی‌کنید هرگز شاد و موفق نمی‌شوید.

آیا می‌دانید اورسولا برنز (Ursula Burns) مدیر عامل شرکت زیراکس، هر روز ساعت ۵:۱۵ صبح از خواب بیدارمی‌شود و برنامه‌های خود را از ۶ برنامه‌ریزی می‌کند!
جف‌‌ایملت (Jeff Immelt) مدیر جنرال الکتریک، ساعت ۵:۳۰ از خواب بیدارمی‌شود تا کار کند.
میشل اوباما زود از خواب بیدار می‌شود و ساعت۴:۳۰ صبح تمرین می‌کند.
جک دورسی، مدیرعامل توییتر هم که ساعت ۵:۳۰ صبح برای مدیتیشن ودویدن بیدار می‌شود.

درست مانند آنچه لورا وندرکام (Laura Vanderkam) در کتاب خود با عنوان “موفق‌ترین افراد قبل از صبحانه” گفت، ‌‌این افراد بسیار سرشان شلوغ است. ولی برای ورزش و سلامتی همیشه وقت دارند. بنابراین، مراقب سلامتی خود باشید. افراد موفق، مولد هستند. و مولد بودن یعنی تولید و مدیریت انرژی.

وقتی انرژی دارید، قدرت اراده قوی‌تر است و همینطور سطح اطمینان بالاتر. و هنگامی‌ که انرژی دارید، می‌توانید بیشتر از بقیه برای موفقیت تلاش کنید. تنها راه برای حفظ انرژی خود در طول روز، حفظ سلامتی است. به اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید. مصرف الکل را به طور جدی کاهش داده و از سیگار کشیدن دست بکشید. وقت خود را صرف ورزش و خواندن کنید.
۴٫ یک هدف معنی‌دار داشته باشید

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، آن را به یک هدف گره بزنید نه به افراد یا چیزهای دیگر. (آلبرت انیشتین)

وقتی صحبت از تعیین هدف می‌شود، بسیاری از افراد به اشتباه، اهداف مادی را تعیین می‌کنند. اهداف خود را برای به دست آوردن چندین میلیارد تومان تعیین می‌کنند. آنها داشتن یک ماشین لوکس یا‌‌ یک تجارت چند میلیارد تومانی را هدف تعیین می‌کنند. این اهداف خوب هستند، اما معنادار نیستند. هیچ معنی در کسب یک میلیارد تومان وجود ندارد، یا انجام کار پرشور لازم ندارد.

به همین دلیل ۹۲٪ مردم نتوانسته‌اند به اهداف خود در زندگی برسند. همه اهداف مالی یا مادی را انتخاب می‌کنند مثل بقیه. اگر اهداف‌تان برایتان معنادار نیست، هیچ وقت نمی‌توانید روزهای سخت تحمل کنید. مردم بخاطرکاری که می‌توانند با پول انجام دهند ثروتمند هستند. آنها فقط به خاطر ثروتمند شدن نمی‌خواهند ثروتمند شوند. پول فقط وسیله‌‌ای برای پایان دادن است. داشتن یک ماشین لوکس برای شما چه معنایی دارد؟ چرا می‌خواهید در یک عمارت بزرگ کنار دریا زندگی کنید؟ در پشت آن چه هدفی وجود دارد و باعث ‌‌ایجاد انگیزه در شما می‌شود؟ بنابراین، یک هدف معنی‌دار انتخاب کنید.
۵٫ تبدیل شدن به یک پارانویید معکوس
یکی از اصول موفقیت که مسئولیت دستاوردهای افراد را برعهده دارد، یک پارانوئید معکوس است. (جک کنفیلد)

به جای ‌‌اینکه فکر کنید دنیا چگونه به شما آسیب می‌رساند، فکر کنید که جهان چگونه به شما کمک و حمایت می‌کند. وقتی از شرکت اخراج شدید، در هر فرصتی که پیش آمد، فکر کنید. شاید سرانجام شغل بهتری پیدا کنید که واقعاً عاشق آن باشید و حقوق بهتری دریافت کنید.

جک ما، بنیانگذار Alibaba یکبار گفت: افراد موفق بسیار مثبت هستند و همیشه انتظار دارند که اتفاق خوبی در آینده رخ دهد ومن به شدت اعتقاد دارم که ‌‌این درست است.

اگر فکر می‌کنید در شرایط اقتصاد بدی قرار دارید، می‌توانید با نوآوری و ساخت محصول بهتری برای فروش به بازار این شرایط را بهتر کنید. اگر بدبین باشید، هرگز کارِ اضافی انجام نخواهید داد زیرا معتقدید تلاش شما به چاه بی‌انتها ریخته خواهد شد و هیچ کس قدردان تلاش شما نیست. افراد موفق به طورمعکوس فکر می‌کنند و نسبت به آاینده بسیار مثبت اندیشند. آنها به رویاهای خود اعتقاد دارند.

اگر باور نکنید فرصتی برای برنده شدن دارید، بلیط بخت آزمایی را هرگز نمی‌خرید. به همین ترتیب، اگر باورنکنید که به نتیجه می‌رسید، هرگز تلاش نخواهید کرد. از‌‌ این رو، وقتی چیزی از کنترل شما خارج نیست، آرام باشید و اعتماد کنید که همه چیز به یک دلیل اتفاق می‌افتد. همیشه به طرف روشن و احتمال فوق‌العاده‌‌ای که می‌تواند برای شما پیش بیاید نگاه کنید.
. در لحظه زندگی کنید

یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید. وقتی از تعطیلات خود با خانواده لذت می‌برید، نگران کار خود نباشید. وقتی مشغول کار هستید، از فکر کردن به یک تفریح سرگرم کننده خودداری کنید. مردم موفق افرادی هستند که درلحظه زندگی می‌کنند. آنها بدون نگرانی زندگی می‌کنند.

آیا می‌دانید انسان به دلیل نگرانی بیش ازحد، استرس می‌گیرد؟ حیوانات، فقط نگرانی‌های فوری دارند که می‌توانند بلافاصله برطرف کنند.هنگامی‌که شیرگرسنه است، به دنبال شکار غذا است. هنگامی‌که باران می‌بارد، شیر یک پناهگاه پیدا می‌کند. حیوانات مانند انسان دچار تاخیر نمی‌شوند و می‌توانند فوراً ازنگرانی‌های خود خلاص شوند.

ازطرف دیگر انسان‌ها استرس‌زا هستند. زیرا نگران آینده و چیزی را که نمی‌توانند کنترل کنند، هستند. آنها نگران‌‌این هستند که شغل عوض کنند. نگران هستند آایا پول کافی برای پرداخت وام تا پایان ماه دارند؟ اگر نتوانند به اهداف خود برسند، چه بکنند؟ اینها نگرانی‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم سریعاً حل کنیم. بنابراین، باعث می‌شوند استرس و اضطراب اداشته باشیم. اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، از‌‌این نگرانی‌ها خلاص شوید و لحظه به لحظه زندگی کنید.

هیچ نگرانی در مورد آینده وجود ندارد که کنترلی برآن نداشته باشید. درعوض، کاری را انجام دهید که اکنون می‌توانید انجام دهید. دیروز تاریخ بود، فردا رمز و راز است و امروز یک هدیه است، به همین دلیل آ‌را الان می‌گویند. “کاری که همین حالا می‌توانید انجام دهید، همین است. لازم نیست خیلی نگران گذشته یا‌‌ آینده باشید. درعوض، از گذشته خود یاد بگیرید و از آ‌اینده‌‌ای که می‌خواهید الهام‌بخش باشد استفاده کنید.
. عمل‌گرا باشید

افراد شاد و موفق، اهل عمل هستند. همیشه درحال حرکت هستند. منتظر نیستند تا اتفاق رخ بدهد. پیش می‌روند و اتفاقات را پدید می‌آوردند. اگر می‌خواهید موفق باشید وتمام روز خود را صرف بازی کردن می‌کنید، پایان روز احساس بی‌نظمی‌و گناه خواهید کرد.

از طرف دیگر، اگر از وقت خود برای کاربر روی اهداف خود استفاده کرده و نتیجه‌‌ای حاصل کنید، احساس خوشبختی خواهید داشت اگرطبق برنامه خود کارها را انجام می‌دهید. احساس رضایت پیدا می‌کنید. به همین دلیل عمل‌گرا بودن دارای اهمیت است.

علاوه بر‌‌این، موفقیت درصورت عدم تلاش سخت امکان ندارد. به‌‌این فکر کنید، اگر یک تنیسور حرفه‌‌ای هستید و با یک مبتدی بازی می‌کنید که حتی نمی‌تواند به درستی توپ بزند چه کارمی‌کردید؟ احساس خستگی خواهید کرد و مسابقه دریک لحظه به پایان می‌رسد. برعکس، وقتی با سایر بازیکنان حرفه‌‌ای بازی می‌کنید، از‌‌این مسابقه احساس هیجان خواهید کرد زیرا برای بدست آوردن امتیازها باید سخت تلاش کنید.

کار سخت همان چیزی است که شما را خوشحال می‌کند. هنگامی‌که بتوانید به راحتی و بدون هیچ سختی به هدف برسید به هیچ نتیجه‌‌ای نمی‌رسید. اکسیژن موجود در هوا برای همه در دسترس است وبنابراین، هیچ کس از آن قدردانی نخواهد کرد. مگر‌‌اینکه در هنگام تنفس مشکلی داشته باشید. مردم هرگز ازچیزهایی که لازم نیست سخت بدست بیاورند، قدردانی نمی‌کنند. از‌‌این رو، عمل‌گرا باشید. کار سخت و اضافی انجام دهید.
. رویاهای خود را زندگی کنید

افرادی که زندگی خود را بدون رویاها می‌گذرانند، هرگز به موفقیت زیادی نخواهند رسید. رویاهای شما به شما انگیزه می‌دهد. رویاهای شما دلایلی است که هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوید. وقتی مسیر مشخصی ندارید و بدون آنکه می‌دانید در زندگی می‌خواهید چه کاری انجام دهید، احساس بی‌حوصلگی، خواب آلودگی و بی‌جهت بودن می‌کنید. بنابراین رویاهای خود را کشف کنید و به دنبال آن بروید.

سخن پایانی

هرچه بیشتر تلاش کنید، نتایج و رضایت بیشتری خواهید داشت. با ‌‌این حال، رسیدن به نتیجه مطلوب به زمان نیاز دارد و سریعاً اتفاق نمی‌افتد. بله، موفقیت به زمان نیاز دارد، اما باید بدانید که آیا در مسیر درست قرار دارید یا نه. بعد از خواندن این مطلب، همین امروز زندگی ارزشمندی را تجربه کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید