پروتئین تراپی مو چیست و چگونه انجام می شود؟

 پروتئین تراپی مو چیست و چگونه انجام می شود؟

مو

موهای ما برای اینکه شاداب، زیبا،‌ و سالم باشند به مواد مغذی و عناصر مختلفی نیاز دارند. به عنوان مثال، اکسیژن برای رطوبت رسانی و انتقال مواد مغذی به ساختار مو بسیار ضروری است. به همین دلیل اکسیژن تراپی مو تاثیر فوق العاده ای بر احیا و صافی موهای ما دارد. پروتئین نیز یکی دیگر از عناصر مهم و ضروری برای موهاست که نبودن آن می تواند سلامت موهای ما را به خطر بیندازد. پروتئین تراپی مو یا پروتئین درمانی روشی برای احیا و صافی موها محسوب می‌شود. همان گونه که می‌دانید
آموزش صافی مو
آموزش صافی مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

پروتئین یکی از اجزای اصلی در بافت موهای شماست که نقش موثری در سلامت آن‌ ایجاد می‌کند. بنابراین کمبود پروتئین می‌تواند ظاهر ناخوشایندی برای موهای شما ایجاد می‌کند. اما پیش از هر چیز باید بدانید آیا موهایتان از کمبود پروتئین رنج می‌برد یا خیر. البته تشخیص این موضوع کار چندان دشواری هم نیست. در ادامه این مطلب آموزشی به بررسی نشانه‌های کمبود پروتئین و همچنین پروتئین درمانی مو می‌پردازیم.
پروتئین تراپی مو چیست؟
پروتئین تراپی مو چیست

همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم، پروتئین کراتین بخش عمده تارهای مو را تشکیل می‌دهد. این پروتئین نقش عمده‌ای در سلامت و تقویت موها ایفا می‌کند. عدم مراقبت از موها و آسیب‌های ناشی از رنگ شدن‌های مکرر، آلودگی‌ها و مواردی از این دست می‌تواند منجر به تجزیه کراتین شود. در این صورت موهایتان بر اثر کمبود پروتئین از ظاهر ناخوشایندی برخوردار می‌شود.

شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی نقش موثری در کمبود پروتئین دارند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین، امری ضروری برای رشد و تقویت موها به شمار می‌رود. در واقع عدم مصرف پروتئین کافی ممکن است منجر به ریزش موهایتان شود. در این شرایط برای کمک به رشد و سلامت موهایتان نیاز به پروتئین درمانی خواهید داشت.
نحوه عملکرد پروتئین های موی سر

پروتئین تراپی مو با اعمال محصولات سرشار از پروتئین به موهایتان منجر به جذب بیشتر مواد کراتین و تقویت موهایتان می‌شود. البته برای پروتئین درمانی می‌توانید از محصولات شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید و یا درمان‌های خانگی را برای موهایتان آغاز کنید.

این شیوه در واقع با اتصال پروتئین‌های هیدرولیز شده به کوتیکول‌های مو، منجر به تقویت لایه‌های کوتیکول و ترمیم رشته‌های مو می‌شود. همچنین این درمان، تخلخل رشته‌های مو را از میان بر می‌دارد و مانند سدی در اطراف ساقه، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب منجر به تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود.
نشانه‌های کمبود پروتئین در موها
۵ دلیل که نشان می دهد نیاز به پروتئین تراپی داریدنشانه های کمبود پروتئین در موها قبل و بعد از پروتئین تراپی

قبل از اینکه به آموزش پروتئین تراپی مو بپردازیم، لازم است برخی نشانه ها برای کمبود پروتئین در موها را تشخیص دهید. بسیاری از افراد بر این باورند که داشتن موهای خشک نشانه‌ای از کمبود پروتئین در موها به شمار می‌رود. اما بد نیست بدانید خشکی مو به تنهایی نمی‌تواند نشانه کمبود پروتئین باشد. اگر از موهای خشکی برخوردار هستید، بهتر است پیش از شروع پروتئین درمانی از محصولات مرطوب کننده و آبرسان‌های قوی استفاده کنید. اما اگر پس از مدتی همچنان دچار خشکی مو بودید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. در ادامه این مطلب ۵ نشانه کمبود پروتئین را برایتان شرح می‌دهیم.
۱٫ از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها

از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها یکی از نشانه‌های واضح کمبود پروتئین است. اما برای این که خاصیت ارتجاعی موهایتان را کنترل کنید، کافیست این ترفند را امتحان کنید. بخش کوچکی از رشته‌های موهایتان را انتخاب کنید و آن را به آرامی بکشید. اگر این رشته پس از کشیده شدن به حالت طبیعی خود باز نگردد و یا بشکند، به احتمال زیاد نیاز به پروتئین درمانی مو خواهید داشت.
نشانه کمبود پروتئین در مو و از بین رفتن خاصیت موها
۲٫ خشک و وز شدن موها

اگر مداوم به رنگ کردن مو مشغول هستید، احتمال کمبود پروتئین در آن‌ زیاد است. موهای رنگ شده نسبت به موهای طبیعی در معرض آسیب‌ها و تخلخل بیشتری هستند. در این موارد پروتئین درمانی مو می‌تواند به تقویت موهای رنگ شده و حفظ سلامت آن‌ کمک بسزایی داشته باشد.
۳٫ شکستگی و ریزش موها

ریزش بیش از اندازه مو می‌تواند زنگ خطری برای کمبود پروتئین در موهای شما باشد. البته فراموش نکنید ریزش ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و لازم نیست نگران باشید. اما اگر حس می‌کنید موهایتان بیش از این‌ها می‌ریزد بهتر است پروتئینه کردن مو را آغاز کنید. به خصوص اگر ریزش موهایتان از ریشه نباشد و به راحتی بشکند، حتما برای تقویت آن اقدام کنید.
نازک شدن مو در اثر کمبود پروتئین
۴٫ نرم و نازک شدن موها

موهای نرم و نازک که بر اثر نشانه دیگری برای کمبود پروتئین به شمار می‌رود. پروتئین می‌تواند به احیای بافت رشته‌های مو کمک کند و از افتادگی و نرمی بیش از حد موها جلوگیری کند.
۵٫ تخلخل زیاد

اگر در بافت موهایتان تخلخل زیادی وجود دارد، احتمال شکستگی و همچنین موخوره در موهایتان زیاد است. این عوامل باعث آسیب پذیری بیشتری رشته‌های مو می‌شود. این نوع موها آب بیشتری نیاز دارند. همچنین وجود عواملی از جمله گره خوردن و وز شدن تجربه آشنایی برای موهای متخلخل هستند. پروتئین درمانی نقش موثری در درمان موهای متخلخل دارد. این روش با تغذیه مناسب موها از عوامل آسیب رسان مانند موخوره جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید تخلخل موهایتان را چک کنید، این ترفند را امتحان کنید. یکی از تارهای مویتان را در یک کاسه آب قرار دهید. اگر مو در کاسه آب فرو برود، یعنی تخلخل زیادی دارد.
پروتئین تراپی‌ مو چه فواید و ویژگی هایی دارد؟
انواع پروتئین درمانی مو

به طور کلی دو نوع پروتئین درمانی وجود دارد:
۱. پروتئین درمانی مرطوب کننده

این روش مناسب برای موهای خشک و آسیب دیده است. کسانی که موهای خود را مکرر رنگ می‌کنند یا در اثر عوامل محیطی مختلف موهای آن‌ها دهیدراته شده، می‌توانند از این روش استفاده کنند.
۲. پروتئین درمانی ترمیم کننده

پروتئین تراپی ترمیم کننده نیز برای موهای آسیب دیده استفاده می‌شود. این نوع تراپی علاوه بر رطوبت، مواد مغذی مورد نیاز موها را نیز تامین می‌کند. توصیه می‌شود که برای اثربخشی بهتر، هر دو هفته یک بار از این روش درمانی استفاده شود.
پروتئین تراپی باعث ترمیم موهای سر می شود و شکلی زیبا به آنها می بخشد
پروتئین تراپی چگونه انجام می شود؟
۱. موهای خود را بشویید

برای اینکه پروتئین درمانی به درستی تاثیر خود را بگذارد، مهم است که موهای شما تمیز باشد. پیشنهاد ما استفاده از شامپوی مخصوص موهای آسیب دیده است. پس از شستشوی شامپو، موهای خود را با حوله خشک کنید.
۲.محصول پروتئین تراپی را اعمال کنید

برای سهولت در کار، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. با یک بخش شروع کنید. مواد را دو سری به موها بمالید و با یک شانه دندان پهن شانه کنید. (نکته برای موهای فر: پس از شانه زدن، موهای خود را بهم فشار دهید. این کار به خشک شدن موهای شما به حالت فر کمک می‌کند.)
پروتئین تراپی چگونه انجام می شود
۳. اجازه دهید مواد خشک شود

از خشک کن دستی با گرمای متوسط و جریان هوای زیاد استفاده کنید. هنگام خشک کردن از کلاه پلاستیکی استفاده نکنید و موهای خود را لمس نکنید. بسته به طول و ضخامت مو، حدود ۲۰ -۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا پروتئین به طور کامل به موهای شما بپیوندد.
۴. موهای خود را بشویید

اجازه دهید آب گرم از بین موهای شما عبور کند. اطمینان حاصل کنید که تمام مواد را از رور موهای خود شسته‌اید.
مراحل انجام پروتئین تراپی مو – شستن موی سر
۵. متعادل کننده رطوبت را به موهایتان بزنید (این مرحله ضروری است)

بگذارید ۲ دقیقه بماند و سپس بشویید.

و تمام!
فواید پروتئین درمانی مو

همان گونه که پیش‌تر هم گفتیم، پروتئین تراپی مو فواید بسیاری برای موهای شما دارد. این روش فوق العاده با پر کردن شکاف‌های ناشی از گرما یا آسیب‌های دیگر در کوتیکول مو، منجر به ترمیم بافت موها می‌شود. همچنین این درمان در کاهش شکستگی، نرم شدن، تقویت و کراتینه مو نقش موثری دارد. البته درمان‌های پروتئینی بهتر است با آبرسانی‌های عمیق و مرطوب کننده‌ها همراه باشند تا بهترین نتیجه را حاصل کنند.
فواید پروتئین تراپی مو

به علاوه این درمان‌ها باید فقط روی موهای آسیب دیده اعمال شوند و نه موهای سالم. بهتر است بدانید استفاده بیش از حد از این روش درمانی هم می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. خواص پروتئین تراپی بیش از اندازه ممکن است منجر به خشکی، شکنندگی و حتی سخت شدن موها شود. بنابراین در نخستین قدم باید از کمبود پروتئین در موهایتان مطمئن شوید و سپس اقدام به درمان کنید.

نکته آخر در خصوص میزان استفاده از پروتئین درمانی مو است. در واقع استفاده از این روش بستگی به نوع درمانی دارد که انتخاب می‌کنید. برخی از انواع ملایم‌تر پروتئین درمانی می‌توانند هفته‌ای یک بار انجام شوند. اما روش‌های درمانی شدیدتر و سنگین‌تر باید به صورت ماهیانه یا هر ۶ هفته یک بار انجام شوند. بنابراین پیش از مصرف محصولات درمانی بهتر است برچسب روی آن و توصیه‌های چگونگی مصرف را با دقت بخوانید.
عوارض پروتئین تراپی مو
عوارض پروتئین درمانی مو چیست و از چه مواردی باید پرهیز کنید

در حالی که استفاده از این روش برای موها مفید است و رشد آنها را تقویت می‌کند، اما باید بدانید که پروتئین تراپی مو عوارض هم دارد. بسیاری از محصولات درمانی ممکن است باعث واکشن های پوستی و سایر عوارض جانبی شوند. همچنین متخصصان زیبایی نیز که بیشتر در معرض تماس با این مواد هستند، ممکن است به سلامت آنها نیز آسیب وارد شود.

توصیه می‌کنیم قبل از هرکاری با یک متخصص در حوزه زیبایی و آرایشی مشورت کنید تا احتمال چنین آسیب هایی وجود نداشته باشد. برای این کار می‌توانید با آموزشگاه آرایشگری رز سرخ ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را از مربیان با سابقه ما بپرسید. اگر آسم، آلرژی یا حساسیت به بو دارید، ممکن است در خطر بیشتری برای عوارض جانبی مواد شیمیایی موجود در هوا باشید.
چرا به پروتئین درمانی مو نیاز دارم؟
چرا باید از پروتئین درمانی مو استفاده کنیم؟

قبل از صحبت درباره چرایی استفاده از پروتئین درمانی مو، بیایید درباره مو بیشتر بدانیم. همانطور که همه ما می‌دانیم، موهای قابل مشاهده از سلول‌های مرده ساخته شده‌اند. رشد مو در زیر پوست سر، در فولیکول مو اتفاق می‌افتد. وقتی سلول‌های موی جدید تشکیل می‌شوند، سلول های مرده قدیمی به سمت بالا رانده می‌شوند و به همین دلیل است که مو رشد می‌کند. در واقع، مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است.

تمام پروتئینی که می خوریم به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند که توسط کبد برای ایجاد پروتئین‌های مختلف استفاده می‌شوند. بنابراین، در زیر پوست سر، میلیون‌ها فولیکول مو وجود دارد که از آمینو اسیدهای موجود در غذا، کراتین ایجاد می‌کنند. رشد مو در این سلول‌ها اتفاق می‌افتد و به این ترتیب مو تشکیل می‌شود.

بنابراین پروتئین به معنای واقعی کلمه برای تشکیل هر رشته مو حیاتی است! پروتئین درمانی به شما کمک می‌کند سطح پروتئین را در مو و پوست سرتان به حالت ایده‌آل برسانید. همچنین استفاده از شامپو، نرم کننده و ماسک موی غنی از بیوتین برای کمک به این مسئله عالی است.
پرونئین تراپی مو در خانه با وسایلی ساده مانند شانه، لیمو و بسیاری وسایل دیگر
انواع پروتئین درمانی خانگی با مواد طبیعی

در ادامه چند ماسک پروتئین تراپی مو را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید به راحتی از آنها در خانه استفاده کنید.
۱. ماسک پروتئین و نرم کننده مو

مواد لازم:

۵ قطعه شی باتر خام.
۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل تصفیه نشده ، ارگانیک.
۵ قاشق غذاخوری روغن کرچک آلی.
ماست یونانی ۱ فنجان.
۱ قاشق غذاخوری عسل آلی خام.
۱ عدد تخم مرغ

روغن نارگیل را به مدت ۳۰ ثانیه گرم کنید. شی باتر را به مدت ۱ دقیقه گرم کرده و با روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را با مواد باقی مانده ترکیب کنید. برای مخلوط کردن آسانتر می‌توانید از مخلوط کن نیز استفاده کنید.
مخلوط را به موهایتان بزنید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت و ۱ ساعت دیگر بدون حرارت بماند. در صورتی که علاقه مند بودید، در مقاله ای جداگانه بیشتر درباره خواص روغن نارگیل برای مو بخوانید.
ماسک پروتئین درمانی مو با مواد طبیعی مانند تخم مرغ و ماست
۲. ماسک پروتئین و مرطوب کننده مو

مواد لازم:

۱ عدد تخم مرغ
۱ قاشق غذاخوری عسل
۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل

همه مواد را با هم مخلوط کرده و به طور یکنواخت به موهای خود بمالید. بگذارید ۱ الی ۲ ساعت روی موهایتان بماند و سپس آبکشی کنید.
ماسک خانگی پروتئین درمانی مو
۳. ماسک پروتئین و صاف کننده مو

مواد لازم:

۱ عدد تخم مرغ
۱ عدد آووکادوی رسیده
۱ قاشق چایخوری روغن زیتون

آووکادو را له کرده و با مواد دیگر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید. پس از این مدت موهای خود را با آب خنک و شامپو بشویید و حالت دهید. هفته ای یک بار از این ماسک استفاده کنید. برای موهای بسیار خشک و آسیب دیده می‌توانید هفته ای دو بار از آن استفاده کنید.
نحوه پروتئین تراپی مو در خانه با مواد طبیعی
۱. مواد را با هم مخلوط کنید
ویدئو شماره ۱- آماده سازی ماسک پروتئین تراپی

در ادامه نحوه پروتئین تراپی مو در خانه را برای شما با ویدیوهای آموزشی توضیح می‌دهیم. برای تهیه ماسک پروتئین درمانی با مواد طبیعی به ۵ قاشق سس مایونر، ۳ قاشق روغن زیتون، و یک عدد تخم مرغ کامل نیاز دارید. تمام این مواد را در یک کاسه بریزید و خوب بهم بزنید تا یک مخلوط یکدست ایجاد شود.

سس مایونز حاوی تخم مرغ، سرکه و روغن است. این مواد موهای شما را نرم و مرطوب کرده و پوست سرتان را تقویت می کنند. علاوه بر این، تخم مرغ حاوی بیوتین است که باعث تقویت و رشد موهای شما می شود.
۲. مخلوط را به موهای خود بمالید
ویدئو شماره ۲- گذاشتن ماسک پروتئین روی موها

موهای خود را دسته بندی کنید و هر قسمت را به طور کامل به ماسک آغشته کنید. موهایتان را ماساژ بدهید تا ماسک کاملا به تمام تار موها برسد.
۳. موهایتان را با حوله بپوشانید
ویدئو شماره ۳- بستن موها با حوله

برای تاثیر بیشتر ماسک، بهتر است که موهایتان گرم باشد. برای ایجاد یک محیط گرم می توانید یک لایه پلاستیک روی موهایتان بکشید و سپس با یک حوله آن را بپوشانید. گرما باعث می شود مواد مغذی موجود در ماسک بهتر به موها و پوست سر شما نفوذ کند.
۴. چند دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را بشویید
ویدئو شماره ۴- پروتئین درمانی مو در خانه

پس از پیچیدن حوله دور سر خود، ۳۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک به خوبی روی تار موهای شما تاثیر بگذارد. سپس می توانید موهایتان را با شامپوی ملایم روزانه و آب ولرم آبکشی کنید. پس از خشک شدن، متوجه زیبایی و درخشش موهایتان خواهید شد. این بود مراحل پروتئین تراپی مو در خانه.
حرف آخر

در مقایسه با روش های درمان شیمیایی، افزودن پروتئین به موهای شما می‌تواند یک گزینه ایده آل محسوب شود. این کار نه تنها باعث می‌شود موهای شما از بیرون تغذیه شود، بلکه به تقویت یکپارچگی ساقه مو از داخل نیز کمک می‌کند. با این حال، شما باید مطمئن شوید که پروتئین معمول روزانه را برای موهای خود تامین نمائید.

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید