وداع زیبا با عجیب‌ترین ورزشگاه جام جهانی

 وداع زیبا با عجیب‌ترین ورزشگاه جام جهانی

ورزشگاه ۹۷۴ به عنوان اولین ورزشگاه موقت تاریخ جام جهانی، ماموریت خود را بامداد امروز به پایان رساند. این ورزشگاه که قبلا راس اوعبود نامیده می شد، سازه‌ای است که از ۹۷۴ کانتینر حمل و نقل بازیافتی تشکیل شده و به گفته قطری‌ها پس از پایان مسابقات به طور کامل برچیده خواهد شد و اجزای آن به مناطقی از دنیا ارسال می‌شود که نیاز به زیرساخت دارند.

در ساخت این ورزشگاه با ۴۰ هزار نفر گنجایش، از ۹۷۴ کانتینر حمل بازیافتی استفاده شده که ادای احترامی است به تاریخ صنعتی سایت و کد شماره‌گیری بین‌المللی قطر (۹۷۴+). ورزشگاه ۹۷۴ که در شهر دوحه و کنار دریا بنا شده تنها ورزشگاه جام جهانی به شمار می رفت که از سیستم تهویه هوای مطلوب بهره نمی برد و به همین خاطر بازی‌های برگزار شده در آن در ساعات پایانی شب بود.

بعد از انجام شش بازی، برزیل و کره جنوبی، هفتمین و آخرین بازی با میزبان این ورزشگاه خاص را در چارچوب ششمین بازی مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی برگزار کردند تا ۹۴۷ با ۵ گل (چهار تا سهم برزیل و یکی سهم کره) با جامِ بیست و دوم خداحافظی کند.

معماران ورزشگاه ۹۷۴ که دو ورزشگاه دیگر را در جام جهانی قطر هم ساخته‌اند، می‌گویند ایده اصلی آنها این است که از ساختن فیل سفید (اصطلاحی برای توصیف دارایی که نمی‌توان به سادگی از آن رها شد و هزینه نگهداری آن بیشتر از فایده آن است) جلوگیری شود تا اتفاقی که در آفریقای جنوبی، روسیه و برزیل افتاد دیگر تکرار نشود. با توجه به نوع ساخت ورزشگاه و اجزای به کار رفته در آن، تصمیم یاد شده، تصمیمی است که بابت آن قطریها خیلی هم ضرر نخواهند کرد.

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید