محصول جدید ایران خودرو، یک کراس‌اور با قیافه‌ای آشنا!

 محصول جدید ایران خودرو، یک کراس‌اور با قیافه‌ای آشنا!

کراس‌اور چینی

ظاهرا ایران خودرو برای مونتاژ یک کراس‌اور چینی از برند کایی (Kaiyi) برنامه دارد تا جای خالی هایما S5 را پُر کند. در کمال تعجب، این خودرو تفاوتی با چری X55 مونتاژ مدیران خودرو ندارد.

سود هنگفت حاصل از مونتاژ خودروهای چینی در ایران، با هجوم مردم برای خرید همراه شده است. حالا نه‌تنها شرکت‌هایی مثل مدیران خودرو، بهمن و کرمان موتور، تنوع مدل‌های چینی مونتاژ ایران را افزایش داده‌اند، مدعیان بزرگ‌ترین خودروسازی کشور هم، علاقه‌مند به این شیوه‌ی فعالیت هستند.

طبیعتا، وارد قطعات خودرو و مونتاژ ساده (CKD) یکی از سودآورترین راه‌ها برای عرضه‌ی و فروش وسایل نقلیه در ایران است. حال که واردات خودروهای ساخت برندهای شناخته شده از ژاپن یا کره جنوبی با ممنوعیت روبرو شده؛ راه‌کارهایی مثل عقد قرارداد با خودروسازان کمترشناخته شده‌ی چینی، توسط شرکت‌های مختلف دنبال می‌شود.

بنابر اطلاعات موجود، ایران خودرو درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی خودرویی جدید به نام تانا است که در بازار چین با اسم کایی X3 فروخته می‌شود. اطلاعات دقیق از سابقه‌ی تاسیس و سرمایه‌گذاران شرکت کایی (kaiyi) در دسترس نیست. ظاهرا این برند ناشناخته، صرفا ۲ خودرو از شرکت چری را با کمی تغییرات ظاهری و البته قیمت کمتر، در چین مونتاژ می‌کند.

 

کراس‌اور X3 که در ۲ تیپ ساده و پرو توسط شرکت کایی چین مونتاژ می‌شود؛ از جهات مختلف، مشابه چری تیگو ۵X است که مدیران خودرو به نام X55 عرضه می‌کند. اگر ایران خودرو اقدام برای مونتاژ تانا (کایی X3) را عملی کند؛ تقابلی مزحک و البته غیرمنطقی با مدیران خودرو خواهد داشت.

دیگر محصول کایی به نام E5 نیز یک سدان مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس CVT است که حتی در جزئی‌ترین مشخصات ظاهری یا فنی، ریسپکت بهمن موتور را نشان می‌دهد. ریسپکت مونتاژ ایران هم، خودرویی چینی ساخت برند ناشناخته‌ی کووین (Cowin) براساس چری آریزو ۷ است.

آنچه از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت؛ احتمال عرضه‌ی کراس‌اور ایران خودرو با تکیه بر مونتاژ محصولی از یک برند سطح پایین چینی است که در دراز مدت، تفاوت فنی با خودروی اصلی ساخت چری را نشان خواهد داد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید