قبل از اینکه تصمیم به مهاجرت بگیرید، این ۱۲ نکته را بخوانید

 قبل از اینکه تصمیم به مهاجرت بگیرید، این ۱۲ نکته را بخوانید

مهاجرت

از گذشته مهاجرت تصمیمی غم انگیز اما سرشار از شور، اشتیاق و گاهی سردرگمی بوده است. هر شخصی برای مهاجرت دلایل خاص خودش را دارد. اما می توان احساس کرد که عدم وجود شرایط مناسب زندگی در وطن، تصمیم مهاجرت گرفته می شود. اگر تصمیم به مهاجرت دارید، قبل از شروع مهاجرت به این نکات توجه کنید.

دل کندن از کشوری که در آن متولد شده ایم و شروع زندگی دوباره و موفق در دیاری غریب کار دشواری است و هر کسی که تصمیم به این کار می گیرد کاملا بر سختی مهاجرت واقف است. افرادی که قصد مهاجرت دارند و تصمیمشان راسخ است با چند سوال بزرگ روبه رو می شوند.

پیش از مهاجرت باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟
آیا اصلا مهاجرت برای ما مناسب است یا خیر؟

باید بگوییم که برای تجربه مهاجرت موفق لازم است کمی با دید بازتر به ماجرا نگاه کنیم و تا جایی که می توانیم خطرات و مشکلات پیش رو را به حداقل برسانیم. بدین منظور به بررسی برخی نکات مهم و تاثیر گذار که لازم است پیش از مهاجرت آن ها را در نظر داشته باشیم خواهیم پرداخت.
۱٫ تصمیمی جدی بگیرید

اولین گام برای مهاجرت، داشتن تصمیمی جدی است؛ باید حتما پیش از شروع مهاجرت مطمئن باشید که تصمیم شما آن قدر محکم است که حاضر هستید به خاطر آن با تمامی مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم کنید.

اگر اقدام به مهاجرت کرده و در بین راه پشیمان شوید و احساس کنید که انتخاب اشتباهی کرده اید بازگشت کمی سخت و پر هزینه خواهد بود. پس ابتدا از تصمیمتان مطمئن شوید.
۲٫ چرا قصد مهاجرت دارید

قبل از اینکه بخواهید به مهاجرت فکر کنید، ابتدا باید دلایل مهاجرت کردن خودتان را بررسی کنید.

برای مثال به دنبال رفاه کاری بیشتر هستید یا به قصد ادامه تحصیل مهاجرت می کنید؟
لازم است دقیق و جزئی موضع خود را مشخص کنید مثلا پاسخ شما این است که برای تحصیل در دانشگاه های خوب و بین المللی قصد سفر دارید، اما آیا بعد از فارغ التحصیلی می خواهید به کشور مادری بازگردید یا خیر؟
آیا در کشور مبدا شرایط خوبی برای تحصیل نیست؟ آیا کشور مقصد از لحاظ آموزشی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد؟ اصلا تحصیل چقدر در زندگی فعلی شما تاثیر دارد؟

این موارد گوشه ای از سوالاتی است که کمک می کنند هدف اصلی شما از رها کردن وطن و رهسپار شدن به سوی سرزمینی دیگر مشخص شود.
۳٫ با استرس ها رو به رو شوید

برای مهاجرت علاوه بر نکاتی که باید در کشور مقصد در نظر داشته باشید و مشکلاتی که شاید در این کشورها با آن ها مواجه شوید باید در ابتدا با دو چالش بزرگ رو به رو گردید.

شغل خود را از دست می دهید: اگر شاغل هستید یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مهاجرت از همان ابتدای راه مد نظر داشته باشید این است که باید شغل خود را رها کنید. شغلی که با تلاش و کوشش به دست آورده اید و جزئی از زندگی روزمره ی شماست. اگر دلبستگی زیادی به محیط کار و شغل فعلیتان دارید لازم است کمی بیشتر فکر کنید.

باید در نظر داشته باشید که اگر به دلایل شخصی مانند ازدواج، شرایط بهتر تحصیلی فرزندتان و … بدون داشتن شغل در مقصد اقدام به مهاجرت می کنید با استرس و نگرانی زیادی رو به رو خواهید شد، آیا می توانید این نگرانی ها را پشت سر بگذارید؟

به خانه باز نخواهید گشت: رها کردن خانه و کاشانه ای که سال ها در آن زندگی کرده اید از سخت ترین کارهایی است که باید انجام دهید، جدایی از اقوام و دوستان و گام نهادن به دنیایی نو کار دشواری است. افراد زیادی به دلیل دلبستگی های عاطفی از مهاجرت منصرف می شوند.

پس با خود رو راست باشید و جواب محکمی برای این سوال که می توانند خانه و آشنایانتان را رها کنید یا خیر بیابید زیرا اگر وارد مراحل مهاجرت شوید پشیمانی در میانه ی راه هزینه و زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

هیچ دوستی ندارید: پیش از مهاجرت باید بدانید پیدا کردن دوستان جدید در کشوری دیگر کار دشواری ایست، شما حتما در زندگی روزانه نیاز به دوست را احساس خواهید کرد تا مسائل و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید، این خلأیی است که بسیاری از مهاجران آن را احساس می کنند.

در سال های اخیر برخی از مهاجران از طریق آنلاین اقدام به پیدا کردن دوست در کشور مقصدشان می کنند که می تواند برخی مواقع راه خوبی باشد، اما موضوع این است که پیش از مهاجرت باید توجه کنید در ابتدا هیچ دوستی نخواهید داشت و این موضوع مهم تر از آن چیزی است که تصور می کنید.
۴٫ چه بودجه ای را در نظر گرفته اید؟

از گام های نخستین برای مهاجرت این است که چه میزان بوجه ای دارید؟! باید به این سوال کاملا صادقانه پاسخ دهید و عددی که در نظر می گیرید مطابق با واقعیت و حساب بانکی شما باشد.

آیا به روش سرمایه گذاری می خواهید اقامت بگیرید؟ آیا بودجه ی شما برای این کار مناسب است؟
اگر نتوانید شغل مناسبتان را پیدا کنید، می توانید تا چه مدت با بودجه ی فعلی زندگی کنید؟
آیا می توانید از پس هزینه ی حمل و نقل، اجاره خانه و خوراک و پوشاکتان بر بیایید؟
باید به فکر هزینه هایی که گرفتن ویزای کاری و اقامت برای شما در پی خواهد داشت هم باشید.

در حقیقت میزان نقدینگی شما در امر مهاجرت از موضوعات بسیار مهم است و باید دقیق و با حوصله به بررسی این موضوع پیش از هر اقدام دیگری بپردازید.
. ذخیره پول

چیزی که کاملا واضح است موضوع نیاز شدید به پول در مهاجرت می باشد، هر اندازه ای هم که برای مهاجرت پول کنار گذاشته باشید باز هم نیاز دارید که صرفه جو باشید زیرا به قول معروف حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و احتمال این که بودجه ای که در نظر گرفته اید به گونه ای دیگر خرج شود همیشه وجود خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که برای دست یابی به زندگی بهتر در حال مهاجرت هستید، نمی توانید غذا مصرف نکنید یا نیازهای اولیتان را برآورده نکنید چون ضرر بیشتری خواهید کرد و باید در طولانی مدت خرج بیشتری برای سلامتی و درمانتان خرج کنید.

پس همیشه بهتر است صرفه جو باشید و پول هایتان را ذخیره کنید. حتی گاهی لازم است عادت های همیشگیتان را کنار بگذارید مثلا اگر عادت دارید همیشه قهوه، شکلات یا خوراکی خاصی را مصرف کنید می توانید عادت هایتان را تغییر دهید.
۶٫ انتخاب کشور مقصد

پس از پشت سر گذاشتن مرحله اول و مشخص شدن هدفتان از مهاجرت کمی کارتان آسان تر می شود. گام بعدی این است که با توجه به انگیزه و شرایط کنونی شما، قوانین کشور مبدا و مقصد، چند کشور را به عنوان مقصد پیش روی خواهید داشت.

برای مثال: برخی از کشورها در جستجوی نیروی کار و انسانی هستند پس پیدا کردن شغل مناسب در آن ها آسان تر است. برخی دیگر دارای دانشگاه های معتبر و سطح بالایی هستند که با تحصیل در آن ها و قائداتا تلاش و کوشش پس از فارغ التحصیلی به فرد ماهری تبدیل خواهید شد.

بعضی کشورها شرایط خوبی را برای افراد کهنسال برای گذراندن اوقات بازنشستگی آرام مهیا می کنند. هر سرزمینی ویژگی های خاص خود را دارد و این نکته که هدف شما کاملا با مقصدتان همخوانی داشته باشد نکته ی حائز اهمیتی است.

علاوه بر این موارد باید نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:

همخوانی شرایط مالی کنونی با کشور مقصد.
همخوانی فرهنگ جامعه ای که قرار است در آن زندگی کنید با آداب و رسومی که با آن رشد کرده اید.
توجه به وضعیت بهداشت و درمان مقصد.
آشنایی با میزان مالیات و قوانین مقصد.
وضعیت تحصیلی جامعه.
. چگونه کشور مناسب را برای مهاجرت انتخاب کنیم؟

توجه به وضعیت بهداشت و درمان مقصد: باید حتما از وضعیت بهداشت و درمان کشوری که می خواهید آن را به عنوان خانه ی همیشگی انتخاب کنید اطلاعات جامعی داشته باشید تا سلامتیتان در خطر نباشد. آب و غذای سالم، آب و هوای خوب و بدون آلودگی از نیاز های اولیه ی زندگی هستند، آن ها را از یاد نبرید.

وضعیت اقتصادی: با وضعیت اقتصادی مقصد حتما آشنا شوید. در سرزمین هایی که با بحران اقتصادی رو به رو هستند و یا دچار مشکلات حادی در این زمینه می باشند حتما کار شما بسیار دشوارتر خواهد بود و جوانب مختلف زندگی شما را با چالش درگیر خواهد کرد.

باید پیش از مهاجرت بدانید که میزان مالیات، وضعیت اقتصاد و تورم در کشور مقصد چگونه است و مناسب با شرایط شما هست یا خیر.

آداب و رسوم جامعه: پیش از مهاجرت در رابطه با آداب خاص منطقه ای که می خواهید در آن زندگی کنید آشنا شوید تا با تفکرات و عقاید شما همخوانی داشته باشد زیرا زمانی که به محلی دیگر مهاجرت می نمایید شاخص ترین امری که به چشمتان می آید فرهنگ جامعه می باشد.

توجه به اعضای خانواده: اگر به تنهایی مهاجرت می کنید تمامی مشکلات رو به روی شخص شما است اما زمانی که با خانواده قصد مهاجرت دارید اوضاع کمی پیچیده تر می شود. باید حتما شرایط تک تک اعضای خانواده را در کشور فعلی و مقصد بررسی کنید و مطمئن شوید در سرزمین آینده ی شما همه ی خانواده اوضاع و شرایط خوبی خواهند داشت.

هزینه ی زندگی چقدر است؟ با توجه به بودجه ای که دارید، نوع اقدامتان برای مهاجرت، هدف اصلی از مهاجرت و… باید بررسی کنید که چگونه هزینه های زندگی را پرداخت خواهید کرد. باید این نکته را در هنگام انتخاب مقصد در نظر داشته باشید.

وضعیت کار: هر نوعی که اقدام به مهاجرت می کنید؛ تحصیلی، سرمایه گذاری، روشهای شخصی همه و همه نیاز به تامین مخارج زندگی در آن ها مشترک است، شما پس از تحصیل نیاز به استخدام شدن دارید و یا شرایط باید به گونه ای باشد که سرمایه ی شما به بهترین نحو استفاده شود به همین دلیل باید از چگونگی وضعیت کار در کشورهایی که علاقمند به زندگی در آن ها هستید مطلع باشید.

هزینه ی مسکن: در کشورهای مختلف هزینه ای که باید برای مسکن پرداخت کنید متفاوت است، آیا توانایی زندگی در مکانی که اجاره خانه نسبت به درآمدتان بسیار بالا است را دارید؟ اگر بخواهید خانه بخرید چقدر هزینه در بر خواهد داشت؟ باید از وضعیت مسکن و این که قرار است کجا مستقر شوید به خوبی مطلع باشید.
. انتخاب مشاور خوب

این روزها وکلا و مشاوران زیادی در حوزه ی مهاجرت فعالیت می کنند، اگر با روند و مراحل خارج شدن از کشور و اخذ اقامت آشنایی ندارید باید امور خود را به وکیلان مهاجرت بسپارید.

هزینه ی مشاوره در رابطه با مهاجرت بالاست و البته بستگی به میزان شهرت وکیل و کشور مقصد هم دارد، به همین دلیل برخی تصمیم می گیرند به تنهایی و بدون مشورت با وکیل اقدام نمایند که کار آسانی نیست.

توصیه می کنیم که از همان ابتدا با وکیلان مهاجرت مشورت نمایید که روند سریع تر و آسان تری را در پیش داشته باشید. انتخاب وکیل منصف و ماهر هم نقش بسیار مهمی در موفقیت مهاجرت شما دارد، پیشنهاد می کنیم از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید و بهترین و مناسب ترین مشهور را برای امر مهاجرتتان انتخاب نمایید.
۹٫ آشنایی با شرایط اخذ اقامت در کشور مقصد

وکیلان خبره با بررسی پرونده ی مهاجرت شما می گویند که آیا کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده اید مناسب برای شرایط فعلیتان هست یا خیر. آن ها به دلیل داشتن تجربه ی زیاد می توانند تشخیص دهند که آیا تصور شما از مکانی که می خواهید برای همیشه در آن زندگی کنید درست و مطابق واقعیت هست یا خیر.

شرایط اخذ اقامت دائم را از وکیلتان جویا شوید و یا اگر بدون مشاوره اقدام می کنید، در صورت مناسب بودن کشور مقصد باید کاملا با شرایط و قوانین اخذ اقامت، تحصیل و کار آشنا باشید. شرایط اقامت در هر کشوری متفاوت است و نباید به هیچ وجه این موضوع را فراموش کنید.
. محل اقامتتان را از قبل انتخاب کنید

از مهم ترین نکاتی که باید در مهاجرت در نظر داشته باشید محل اقامت است، به این نکته در انتخاب کشور اشاره کردیم اما آن قدر محل اقامت حائز اهمیت است که بارها و بارها باید به آن فکر کنید.

شاید پیش از حرکت فکر کنید که خانه ی امروزی خود را دوست ندارید و می خواهید به هرجایی بروید جز اینجایی که هستید، اما آیا خانه ی آینده ی شما از مسکن حالایتان بهتر است؟ آیا حقیقتا شرایط بهتری خواهید داشت؟ دقیقا کجا اقامت می کنید؟

شما باید در این معقوله وسواس به خرج دهید؛ حتی باید بدانید آب و هوای محل خانه ی جدیدتان چگونه خواهد بود! آیا زیاد باران می بارد و شما هوای ابری را دوست ندارید؟ آیا منطقه ی شلوغی است و رفت و آمد برای شما از خانه تا محل کار سخت خواهد بود؟

آیا در محله همه شب زنده دارند و آرامش نخواهید داشت؟ آیا به مراکز مهم شهر به راحتی دسترسی دارید؟ باز هم تکرار می کنیم، باید به همه ی نکات پیرامون خانه ی جدیدتان توجه کنید.
۱۱٫ توجه به وضعیت حمل و نقل

پس از اخذ ویزا کمی درگیری هایتان جزئی تر می شود. یکی از موارد مهم این است که با چه وسیله ای مهاجرت خواهید کرد؟ حتما این از آخرین موضوعاتی است که به آن توجه می کنید و آن را به دقایق آخر واگذار کرده اید، اما باید پیش از مهاجرت به وسایل حمل نقل از کشور مبدا به مقصد هم فکر کنید.

حتی باید بدانید با وسایل نقلیه ی عمومی مقصدتان هم آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به تنهایی به اقامتگاهتان برسید، حتی پیشنهاد می کنیم نقشه ی وسایل نقلیه ی عمومی اطراف محل زندگی خود را از قبل تهیه کرده و با آن آشنا باشید.
. آشنایی با زبان کشور مقصد

گاهی قرار است شما از سرزمین مادری کیلومترها فاصله بگیرید، حتما باید در نظر داشته باشید که زبان کشور مقصد شما چیست و در صدد یادگیری آن برآیید. در برخی از کشورها به چند زبان صحبت می کنند باید توجه کنید که کدام گویش و زبان برای نوع زندگی شما در آن سرزمین مناسب است.
آیا به زبان کشور مقصدتان مسلط هستید؟

شما قرار است برای همیشه در کشوری جدید با زبان جدید زندگی کنید پس باید بتوانید با جامعه ای در آن قرار خواهید گرفت ارتباط برقرار کنید، از برطرف کردن نیازهای اولیه خرید خوراک و پوشاک گرفته تا تحصیل و کار لازم است برای آن ها زبان کشور مقصدتان را بیاموزید.

امروزه یادگیری زبان انگلیسی از ابتدایی ترین مراحل برای مهاجرت است اما برای مهاجرت به بسیاری از کشورهای دنیا تنها دانستن این زبان کافی نیست مثلا برای مهاجرت به آلمان حتما باید علاوه بر زبان انگلیسی زبان آلمانی را هم بدانید.

سخن پایانی

لازم است بدانید که شرایط و قوانین مهاجرت هر کشوری با هم متفاوت است به همین دلیل باید بعد از انتخاب کشور مقصد در رابطه با شرایط و ضوابط آن اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید.

مهاجرت به هر شکلی که باشد یک تصمیم مهم و تاثیر گذار در زندگی است و باید قبل از هرگونه اقدامی درباره اتفاقات بعد از آن فکر کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید