روسیه به غرب نسبت به تهدید نیروهایش در «ترانسنیستریا» هشدار داد

 روسیه به غرب نسبت به تهدید نیروهایش در «ترانسنیستریا» هشدار داد

زلنسکی

 

به نقل از خبرگزاری رویترز، این تهدید یک روز پس از آن مطرح شد که مسکو، اوکراین را به برنامه‌ریزی برای حمله به نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه جدایی‌طلب مولداوی متهم کرد.

 

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ادعای مسکو دال بر اینکه کی‌یف قصد دارد منطقه ترانسنیستریا را تصاحب کند، رد کرده و مولداوی نیز تاکید کرد که این اتهامات حقیقت ندارند.

 

این هشدار در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در مولداوی نسبت به تهدید احتمالی از سوی روسیه مطرح شد. مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی که حامی اروپاست در ماه جاری میلادی مسکو را به “توطئه‌چینی برای یک کودتا” متهم کرد.

 

روسیه روز پنجشنبه کی‌یف را به برنامه‌ریزی برای حمله به ترانسنیستریا که هم‌مرز با اوکراین است، متهم کرد. منطقه ترانسنیستریا که اکثر ساکنین آن روس‌زبان هستند، از سال ۱۹۹۰ میلادی یعنی یک سال پیش از فروپاشی جماهیر شوروی سابق، از مولداوی جدا شد.

 

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد:‌ ما به آمریکا، کشورهای عضو ناتو و اوکراین نسبت به انجام یک اقدام بی‌ملاحظه دیگر هشدار می‌دهیم. هرگونه اقدامی که امنیت صلح‌بانان روس در ترانسنیستریا را تهدید کند، تحت قوانین بین‌المللی به عنوان حمله به فدراسیون روسیه تلقی می‌شود.

 

در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ نیروی روس در ترانسنیستریا حضور دارند؛ منطقه‌ای که جمعیت آن حدودا ۴۴۰ هزار نفر است.

 

 

نیکو پاپسکو، وزیر امور خارجه مولداوی گفت، اظهارات “تحریک‌آمیز” روسیه درباره حمله احتمالی اوکراین صحت ندارند.

 

وی در پیامی در تلگرام نوشت: مقامات مولداوی این بیانیه‌ها را که هدفشان تاثیر منفی گذاشتن بر افکار عمومی بوده، به عنوان اظهاراتی بی‌اساس رد می‌کنند. وضعیت امنیتی در این منطقه باثبات است.

 

زلنسکی در کنفرانسی خبری گفت، روسیه دائما درگیر اقدامات تحریک‌آمیز است.

 

وی افزود: آنها کاملا درک می‌کنند که ما به تمامیت ارضی مولداوی احترام می‌گذاریم و باور داریم که منطقه ترانسنیستریا بخشی از کشور مستقل مولداوی است.

 

 

 

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید