خدا لبخند زد ،دختر آفریده شد …

 خدا لبخند زد ،دختر آفریده شد …

پاکی و سادگی معصومانه از زمان تولد در وجودش به ودیعه نهاده شده است. آنچنان زیبا به چشمان اطرافیان می نگرد که گویی جهانی در چشمانش نهفته هست. هدیه ای دوست داشتنی که خانه را روشن کرده و موجبات شادی پدر و مادر را فراهم می کند. او همدم تنهایی پدر و مادر می شود، دوست و یار و در نهایت شریک زندگی و مادر می گردد. فرشته مهربان و زیبایی که خلقت با وجودش کامل گشت. دختران شیرین زبانی هستند که با هر نگاه دل همه را به لرزه در می آورند و جهان را شاد و زیبا می سازند. ۱۱ اکتبر یا به عبارتی ۱۹ مهر، روز جهانی دختر است. روز دختر، بهانه ای می شود که به آن ها نشان دهیم که بودنشان چه نعمت بزرگی است و نبودشان جهانی را غمگین و داغدار می کند.

گرامیداشت روز جهانی دختر قدمت زیادی ندارد و از سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل نامگذاری و به صورت رسمی آغاز شده و هدف از این روز ایجاد فرصت های بیش تر اجتماعی، بهبود وضعیت تغذیه و سلامت دختران و رفع نابرابری ها می باشد.این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی در خصوص نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیتشان مواجه‌اند برگزار می‌شود.

روز دختر در کشور ما ایران به دلیل اینکه دین رایج است و اسلام بهای زیادی به مقام دختر می دهد، همه ساله برابر با اول ذی القعده و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه (س) است. سپندارمذگان در ایران باستان به عنوان یادبود روز دختر جشن گرفته می شد. در حقیقت سپندارمذ نام ایزدبانو یا الهه و نگهبان سرزمین سبز و نماد باروری است. این رسم یادگاری از زمان هخامنشیان بوده و نشانگر بها دادن ایران و ایرانی به مقام این فرشتگان زیبا و دوست داشتنی می باشد. چند کشور برای شناساندن بیش تر روز دختر مراسم های مختلف و متنوعی را برگزار می نمایند که برخی از آن ها از طرف سازمان ملل نیز کمک هایی دریافت می کنند.

و کلام آخر این است که دختران بایستی از حق برخورداری از امنیت، سلامت، آموزش، زندگی سالم و مطلوب برخوردار باشند. دختران کنونی زنان فردا هستند که باید مادر شوند و به عنوان مادر ایفای نقش کنند و همچنین در عرصه اجتماع به عنوان عضوی از جامعه از تمامی حقوق برخوردار باشند. بالا بردن سطح سرمایه گذاری برای دختران به مناسبت ۱۱ اکتبر یا ۱۹ مهر باعث خواهد شد که این دختران در آینده به عنوان زنان که نیمی از جمعیت جامعه و جهان را تشکیل می دهند، بتوانند بیش از پیش از حقوق و آزادی های اساسی برخوردار باشند. بر طبق واقعیت های موجود و مطابق با آمار ۱۱ اکتبر یا ۱۹ مهر جمعیت زیادی از دختران در دوران دبستان و راهنمایی مجبور به ترک تحصیل شده و از حق آموزش محروم می شوند، همچنین تعداد زیادی از دختران از معضل سلامت و بهداشت رنج می برند و حق سلامت آنان در معرض نابودی قرار دارد. نامگذاری روزی بین المللی به اسم دختر در ۱۱ اکتبر یا ۱۹ مهر در جهت حمایت از آنان و ممانعت از خشونت، تبعیض و ازدواج اجباری صورت گرفته است. به مناسبت ۱۱ اکتبر یا ۱۹ مهر باید بدانید که دختر هدیه ای خواستنی است که نباید به بهانه زیبایی و دختر بودن در خانه حبس شود، کشته شود یا مورد آزار و اذیت قرار گیرد. نامگذاری این روز یا به عبارتی ۱۱ اکتبر یا ۱۹ مهر علی رغم تمامی زشتی های این دنیا در برابر دختران و ظلم و ستمی که در جای جای این کره خاکی بر آنان روا داشته می شود، می تواند کمکی باشد تا آنان را از اسارت زشتی ها و بدی ها رهایی داده و آنان پا به پای پسران تحصیل کنند، کار کنند و مادران و همسرانی برازنده و عاقل باشند.

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید