تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳

 تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳

تقویم پرهیجان سینما در سال

از فیلم‌های جدید مارتین اسکورسیزی و کریستوفر نولان تا قسمت جدید فیلم‌های ترسناک «جن‌گیر» و «جیغ» و دنباله‌ فیلم‌های اکشن چون «ایندیانن جونز» و «ماموریت غیرممکن»؛ بخشی از فهرست جذاب فیلم‌های رو به اکران سینمای جهان را در سال ۲۰۲۳ تشکیل می‌دهند.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین فیلم‌هایی که طبق برنامه‌ریزی قرار است در سال جدید میلادی روی پرده بزرگ سینما اکران شوند:

قاتلان ماه کامل (Killers of the Flower Moon)

«قاتلان ماه کامل» جدیدترین ساخته «مارتین اسکورسیزی» است. این فیلم بر اساس کتاب پرفروش و غیرداستانی نوشته «دیوید گرن» ساخته شده و داستان آن درباره مجموعه قتل‌هایی است که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در اوکلاهاما روی می‌دهد؛ زمانی که سرخپوستان منطقه اوسیج در زیرزمین‌های خود نفت کشف کردند و سپس تک به تک کشته شدند و با افزایش آمار قتل‌ها سازمان تازه‌تاسیس اف‌بی‌آی پرونده را در دست گرفت و یکی از هولناک‌ترین جنایت‌های سازمان‌یافته تاریخ آمریکا افشا شد.

در این فیلم «لئوناردو دی کاپریو» در نقش «ارنست برکهات» بازی می‌کند که خواهرزاده یک دامدار قدرتمند به نام «ویلیام هیل» با نقش‌آفرینی «رابرت دنیرو» است. «لیلی گلداستون» نیز در فیلم در نقش همسر «دی کاپریو» بازی می‌کند.

ناپلئون (Napoleon)

جدیدترین درام تاریخی از «ریدلی اسکات» ریشه‌های ناپلئون رهبر فرانسه با بازی «واکین فینیکس» را ردیابی خواهد کرد و روایتی است از صعود سریع ، بی رحمانه او به امپراتوری. این فیلم همچنین به رابطه اعتیاد آور و غالباً بی‌ثبات او با همسرش ملکه ژوزفین نیز پرداخته که «ونسا کربی» ایفاگر نقش آن است. «فینیکس» پیش‌تر در فیلم «گلادیاتور» با «ریدلی اسکات» همکاری کرده بود و این دومین تجربه همکاری این دو چهره سینمایی است.

مایسترو (Maestro)

«بردلی کوپر» در دومین تجربه کارگردانی خود پس از فیلم «ستاره‌ای متولد شده است»، فیلم زندگی‌نامه «لئونارد برنستاین» موسیقیدان و رهبر ارکستر برجسته آمریکایی را به تهیه‌کنندگی «مارتین اسکورسیزی» و «استیون اسپیلبرگ» به سینما می‌آورد. در این فیلم که محصول کمپانی نتفلیکس است، «بردلی کوپر» با گریمی سنگین در نقش اصلی «برنستاین» در دوران سالخوردگی نیز ایفای نقش کرده و «کری مولیگان» نیز در نقش همسرش «فلیسیا» مقابل دروبین رفته است.

اوپنهایمر (Oppenheimer)

ساخته جدید «کریستوفور نولان» برای اکران در تاریخ جولای ۲۰۲۳ از سوی کمپانی یوینورسال برنامه‌ریزی شده که در آن «کیلین مورفی» در نقش «رابر اوپنهایمر» دانشمند و فیزیکردان آمریکایی ملقب به پدر بمب اتمی بازی کرده است. این فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری، از فیلم‌های علمی تخیلی او فاصله گرفته و شبیه فیلم «دانکرک» یک روایت تاریخی است. فیلم‌نامه این فیلم بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته شده و علاوه بر «کیلین مورفی» در نقش اصلی؛ «امیلی بلانت»، «رابرت داونی جونیور» «مت دیمون»، «کنت برانا» و «کیسی افلک» بازیگران اصلی این فیلم هستند.

ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت (Indiana Jones and the Dial of Destiny)

این فیلم که ابتدا قرار بود باز هم به کارگرانی «استیون اسپیلبرگ» ساخته شود، سرانجام توسط «جیمز منگولد» ساخته شده و «هریسون فورد» ۸۰ ساله در نقش ایندیانا جونز نقش محبوب خود را تکرار کرده است.این فیلم دنباله «ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه بلورین» (۲۰۰۸) پنجمین قسمت از این سری فیلم است. داستان جدیدترین فیلم «ایندیانا جونز» در سال ۱۹۶۹ و در پس‌زمینه رقابت فضایی اتفاق می‌افتد و جونز به همراه دخترخوانده‌ای با بازی «فیبی والر-بریج» در تلاش برای کشف این موضوع است که آیا دولت آمریکا دشمنان سابق خود را در جنگ جهانی دوم برای شکست دادن اتحاد جماهیر شوروی، به خدمت گرفته است یا خیر.

استروید سیتی (Asteroid City)

داستان جدیدترین فیلم «وس اندرسون» در یک کنوانسیون نجوم در یک شهر بیابانی در دهه ۱۹۵۰ روی می‌دهد. «مارگو رابی»، «اسکارلت یوهانسون» ، «ادوارد نورتون»، «تام هنکس»، «استیو کارل» و «برایان کرانستون» از جمله بازیگران مطرح این فیلم سینمایی هستند.

سریع و خشن ۱۰ (Fast X)

قسمت جدید از سری فیلم‌های اکشن و محبوب «سریع و خشن» شاهد بازگشت «وین دیزل» و تیمش با هم خواهد بود و این بار «بری لارسون» به عنوان بازیگر جدید به این سری فیلم ملحق شده است. مجموعه فیلم‌های «سریع و خشن» که تاکنون ۹ قسمت از آن اکران شده، به فروشی بالغ بر ۶.۶ میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته است. «لوئیس لتریر» جایگزین «جاستین لین» برای کارگردانی دهمین قسمت از سری فیلم‌های اکشن «سریع و خشن» شده است.

تل ماسه: قسمت دوم (Dune: Part Two)

نیمه دوم اقتباس علمی تخیلی ساخته «دنیس ویلنوو» داستان را از جایی دنبال می‌کند که قسمت اول متوقف شد و پل آتریدس به دنبال انتقام گرفتن از خانواده اش با همکاری با فرمن‌ها است. «آستین باتلر» و «فلورانس پو» به «تیموتی شالامی» و «زندایا» در این فیلم پیوسته اند.

«دنیس ویلنوو» کارگردان این فیلم نیز پیش از این در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که اقتباس او از رمان نوشته «فرانک هاربرت» دو قسمتی است و در قسمت دوم شاهد بازگشت به آراکیس خواهیم بود.

رمان «تل ماسه» درباره جنگ برای کنترل یک سیاره، نخستین بار در سال ۱۹۸۴ توسط «دیوید لینچ» اقتباس سینمایی شد و در سال ۲۰۰۰ نیز یک سریال تلویزیونی بر اساس آن ساخته شد. داستان‌ این فیلم درباره مرد جوان و مستعدی است که برای نجات آینده خاندانش و مردم باید سفری به خطرناک‌ترین سیاره در جهان هستی داشته باشد.

جن‌گیر (The Exorcist)

«دیوید گوردون گرین» در سال ۲۰۱۸ فیلم موفق «هالووین» را ساخت که با بودجه ۱۰ میلیون دلاری به فروش ۲۵۵ میلیون دلار دست یافت، ساخت یک سه گانه جدید از فیلم ترسناک «جن گیر» با بودجه چشمگیر ۴۰۰ میلیون دلاری را بر عهده گرفته که قست نخست آن امسال اکران می‌شود. نسخه اصلی «جن گیر» در سال ۱۹۷۳ به کارگردانی «ویلیام فردکین» و بر اساس رمانی به همین نام نوشته «ویلیام پیتر بلتی» به سینما آمد و به عنوان یکی از موفق ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما به فروش ۴۴۱ میلیون دلاری دست یافت و برای ۴۴ سال پرفروش ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما بود تا رکورد آن توسط فیلم «آن» شکسته شد. «جن گیر» در ۱۰ شاخه نامزد اسکار شد و دوجایزه نیز دریافت کرد.

جیغ ۶ (Scream ۶)

ادامه سری فیلم‌های ترسناک «جیغ» با نسل بعدی بازماندگان ادامه می‌یابد که تلاش می‌کنند وودزبورو را برای شروعی جدید در شهر نیویورک پشت سر بگذارند. «جنا اورتگا»، «جاسمین ساووی براون»، «ملیسا بارارا» و «میسون گودینگ» به همراه «هیدن پانتییر» به این فیلم بازگشته‌اند.

مهمانی خانگی (House Party)

بازسازی فیلم کلاسیک ۱۹۹۰، روایتگر داستان دو دوست است که یک مهمانی بزرگ در خانه «لبرون جیمز» فوق ستاره بسکتبال NBA برگزار می کنند. «لبرون جیمز» تهیه ‌کننده فیلم است و در نقش خودش هم در فیلم ظاهر شده است.

مرد مورچه‌ای و زنبورک: جنون کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)

فیلم ابرقهرمانی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: جنون کوانتومی» بر اساس کتاب‌های مصور مارول ساخته شده‌است و شخصیت‌های «اسکات لانگ» (مرد مورچه‌ای)، «هوپ پیم» و «واسپ» در آن حضور دارند. این فیلم که توسط مارول استودیوز تولید و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع می‌شود، دنباله‌ای بر فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» (۲۰۱۵) و «مرد مورچه‌ای و زنبورک» (۲۰۱۸) و سی و یکمین فیلم در دنیای سینمایی مارول است. «پیتون رید» کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد.

خرس کوکائینی (Cocaine Bear)

این فیلم به کارگردانی «الیزابت بنکس» بر اساس داستانی واقعی و درباره خرسی است که بر اثر اشتباه یک قاچاقچی مواد مخدر با نام «اندرو تورنتون» مقدار زیادی کوکائین (به ارزش ۱۴ میلیون دلار) را می‌بلعد و منجر به مرگ خرس می‌شود.

کرید ۳ (Creed III)

«مایکل بی. جردن» ستاره مجموعه فیلم‌های اکشن «کرید» این بار علاوه بر بازیگری، کارگردانی این فیلم را نیز بر عهده گرفته است که در آن «آدونیس کرید» در برابر دوست دوران کودکی و اعجوبه‌ای سابق بوکس با بازی «جاناتان میجرز» قرار می‌گیرد.

جان ویک: فصل چهارم (John Wick: Chapter ۴)

«کیانو ریوز» در نقش یک قاتل سابق به قسمت جدید سری فیلم‌های «جان ویک» به کارگردانی «چاد استاهلسکی» بازگشته است. «بیل اسکارسگارد» به عنوان جدیدترین دشمن در فیلم ظاهر شده است در حالی که «دانی ین» در نقش دوست قدیمی شخصیت اصلی فیلم بازی کرده است.

فیلم برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie)

جدیدترین تلاش برای اقتباس از بازی ویدیویی «ماریو» یک انیمیشن است که با صدای «کریس پرت» در نقش اصلی و صداپیشگی «چارلی دی» در نقش لوئیجی و «آنیا تیلور جوی» در نقش پرنسس هلو همراه است.

رنفیلد (Renfield)

«نیکلاس کیج» در پروژه جدید سینمایی کمپانی یونیورسال با عنوان «رنفیلد» در نقش دراکولا بازی کرده است. در فیلم جدید «رنسفیلد» که «کریس مک‌کی» کارگردانی آن را بر عهده دارد، قرار است «نیکلاس هولت» نیز در کنار شخصیت «نیکلاس کیج» یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کند و «آدام مک‌کی» و «رابرت کرکمن» نیز تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را بر عهده خواهند داشت. شخصیت «رنسفیلد» نخستین بار در رمان «دراکولا» نوشته «بارن استوکر» در سال ۱۸۹۷ معرفی شد و روایتگر شخصیتی بیمار در یک بیمارستان روانی است که فکر می‌کند با نوشیدن خون جاودان می‌شود.

نگهبانان کهکشان قسمت سوم (Guardians of the Galaxy Vol. ۳)

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی «جیمز گان» ساخته شده و در آن گروهی از بازیگران متشکل از «کریس پرت»، «زوئی سالدانیا»، «دیو باتیستا»، «وین دیزل»، «بردلی کوپر»، «سیلوستر استالونه»، «ویل پولتر» و «ماریا باکالوا» حضور دارند. در این قسمت، نگهبانان برای دفاع از جهان و محافظت یکی از خودشان دست به انجام ماموریتی می‌زنند.

پری دریایی کوچک (The Little Mermaid)

جدیدترین انیمیشن پری دریای از دیزنی بازسازی انیمیشن کلاسیک سال ۱۹۸۹ است و در آن «هالی بیلی» در نقش پرنسس آریل بازی خواهد کرد. «ملیسا مک کارتی» نقش اورسولا و «خاویر باردم» در نقش شاه تریتون ظاهر شده است.

مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

در ادامه انیمیشن برنده اسکار مارول، «مایلز مورالز» وارد دنیای مالتی‌ورس می‌شود و با ملاقات با اسپایدرمن‌های جدید و دشمنانی مواجه می‌شود که صداپیشگی آنها توسط بازیگرانی چون «اسکار آیزاکـ»، «عیسی رای» و «دانیل کالویا» انجام شده است.

تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران (Transformers: Rise of the Beasts)

اولین فیلم «تبدیل شوندگان» پس از «آخرین شوالیه» (۲۰۱۷) با بازی «آنتونی راموس» و «دومینیک فیش‌بک» درباره یک باستان شناسان اهل بروکلین در دهه ۱۹۹۰ میلادی است که یک درگیری باستانی را کشف می‌کنند.

فلَش (The Flash)

«ازرا میلر» بازیگر نقش اصلی این فیلم ابرقهرمانی دی سی را بر عهده خواهد داشت که شاهد بازگشت «بن افلک» و «مایکل کیتون» در نقش بتمن است.

مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول (Mission Impossible: Dead Reckoning — Part One)

هفتمین قسمت از سری فیلم‌های اکشن «ماموریت غیرممکن» هم اکنون با حضور «تام کروز» و به کارگردانی «کریستوفر مک‌کوایر» در آفریقای جنوبی در حال ساخت است. پس از موفیت چشمگیر فیلم «تاپ گان: ماوریک»، «تام کروز» و «کریستوفر مک‌کوایر» با فیلم جدید از «مامویت غیرممکن» بازخواهند گشت که بدون شک با بدلکاری شگفت‌انگیز «تام کروز» نیز همراه خواهد شد.

باربی (Barbie)

«باربی» که مدت‌هاست در لیست انتظار سینمادوستان قرار دارد بر اساس اسباب‌بازی پرفروش باربی ساخته شده و «مارگو رابی» در نقش اصلی، «رایان گاسلینگ» در نقش کِن به کارگردانی «گرتا گرویگ» در آن ظاهر شده‌اند.

«آنتونی فوکوا»در مقام کاگردان و «دنزل واشنگتن» به عنوان بازیگر اصلی در جدیدترین فیلم درباره تفنگدار بازنشسته آمریکایی و افسر سابق DIA «رابرت مک کال»، بار دیگر با هم همکاری کرده‌اند.

بی‌مصرف‌ها ۴ (The Expendables ۴)

در «بی مصرف ها»؛ «سیلوستر استالونه»، «جیسون استاتهام» و «دولف لاندگرن» به عنوان نیروهای نظامی برمی‌گردند و این بار وظیفه دارند یک دلال اسلحه را که فرماندهی یک ارتش خصوصی عظیم را بر عهده دارد، سرنگون کنند. «ایکو اویس» و «اندی گارسیا» نیز در این فیلم بازی می‌کنند.

بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes)

دنباله‌ای پیش نگرانه به فیلم اصلی «بازی‌های گرسنگی» با حضور «راشل زگلر» در نقش لوسی گری است. این فیلم یک اکشن علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی «فرانسیس لارنس» است که از فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی «مایکل آرندت» بر اساس رمانی به همین نام اثر «سوزان کالینز» است.

رنگ ارغوانی (The Color Purple)

این فیلم یک اقتباس سینمایی از نمایش موزیکال برادوی بر اساس رمان برنده پولیتزر نوشته «آلیس واکر» است که در آن بازیگرانی چون «فانتازیا بارینو»، «هلی بیلی» و «سی‌یرا» حضور دارند. این دومین اقتباس سینمایی از این رمان، پس از اقتباس سینمایی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۵ است.

بلوار ناامیدی (Disappointment Blvd)

«واکین فیلنیکس» نقش اصلی این کمدی ترسناک به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی «آری آستر» را بازی می کند.

در این فیلم واکین فینیکس، ناتان لین، پتی لوپن، ایمی رایان، کیلی راجرز، پارکر پوزی، استیون مک‌کینلی هندرسون، هیلی اسکوایرز، مایکل گاندولفینی، زوئی لیستر-جونز و ریچارد کیند به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم توسط ای۲۴ در سومین همکاری این شرکت با استر، پس از موروثی (۲۰۱۸) و میدسامر (۲۰۱۹) تولید شده‌است و قرار است در سال ۲۰۲۳ منتشر شود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید