اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ نکات طلایی بازاریابی اینستاگرام

 اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ نکات طلایی بازاریابی اینستاگرام

اینستاگرام

در این مقاله با توجه به فرصت های بی‌شماری که فضای اینستاگرام در زمینه های سودآوری همچون فروش محصول و معرفی برند، به وجود آورده به مبحث مهم اینستاگرام مارکتینگ چیست؛ می‎پردازیم. متخصصان بازاریابی رسانه ای معتقدند که ورود به شبکه های اجتماعی برای اجرای کمپین های تبلیغاتی و معرفی محصول، از ضروریات کسب و کارها محسوب می‌شود.

فعالیت در بستر اینستاگرام که از اشاره به آمار بالای طرفداران و کاربران علاقه مند به آن می‌گذریم، نیازمند اطلاع و یادگیری برخی از مهم ترین و اصولی ترین قواعدی است که زمینه ساز موفقیت تان خواهد شد. هدف از پرداختن به مبحث اینستاگرام مارکتینگ، در این مقاله نشان دادن مسیر پیشرفت و سودآوری کسب و کار شما از طریق مدیریت و راهبری پیج حرفه ای اینستاگرام تان است. برای این منظور تا پایان مقاله، همراه رشدانا باشید.

اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام

در پاسخ به پرسش اینستاگرام مارکتینگ چیست؛ باید بگوییم که متخصصان حوزه دیجیتال، اینستاگرام مارکتینگ یا Instagram Marketing را یکی از بسترهای دیجیتال مارکتینگ می‌دانند. آن ها معتقدند که این پلتفرم به دلیل تصویر محور بودن و فیلتر نبودن در کشور، برای کسب و کارهایی که مستقیما با شمار زیادی از مشتریان در ارتباط هستند؛ باعث افزایش ارتباط با مشتری و فروش چندبرابری محصول خواهد شد.
دقت داشته باشید که برخی از کسب و کارها با مشتریان محصور و معدودی در ارتباط هستند مانند فروش قطعات کشتی های مسافربری و یا مخصوص حمل بار. در سمت دیگر؛ اکثر مشاغل و به ویژه مشاغل خانگی، محصولات یا خدماتی را ارائه می‎کنند که مخاطبین بسیاری نیاز به استفاده از آن محصول دارند پس طبیعتا بازاریابی، بخش عمده و مهم در موفقیت کسب و کارها خواهد بود.

در یک تعریف ساده میتوان معادل اینستاگرام مارکتینگ چیست، بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام را قرار داد. شما با توجه به هدف طلایی کسب و کارتان، روش های مختلفی برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام را در پیش خواهید گرفت. روش هایی همچون: معرفی و نمایش محصولات خود، رسیدن به درآمد از طریق استوری و لایک اینستاگرام، نمایش تبلیغات محصولات دیگر و…

البته آنچه در بازاریابی از طریق اینستاگرام اهمیت دارد، داشتن برنامه و استراتژی های منسجم است. این گونه تصور نکنید که با جذب فالوور و معرفی محصول به درآمد قابل قبولی خواهید رسید؛ این مسیر همان طور که گفتیم، قواعد و اصول خود را دارد. می توانید در این زمینه از متخصصان بازاریابی یا یک ادمین اینستاگرام حرفه ای که تجربه بیشتری دارند، کمک بگیرید.
چرا باید بر روی اینستاگرام مارکتینگ سرمایه گذاری کنید؟

اینستاگرام سه شاخصه متمایز دارد که با استفاده از آن ها می‎توّانید محصول و برندتان را به کاربران نشان دهید:

تصاویر در جلب احساسات قدرت بالایی دارند.
تعامل نزدیک با کاربران
جنبه سرگرم کنندگی

به علاوه مواردی که گفتیم، اینستاگرام به خوبی می‎تواند Brand voice یا صدای برند را به گوش کاربران برساند. در واقع مانند یک ویترین مسحور کننده عمل کند که تعداد زیادی از افراد را به خرید می‎‌کشاند و حتی یک کاتالوگ بزرگ و به روز از برندتان باشد.
اصل طلایی موفقیت برای بازاریابی در اینستاگرام

یک پیج موفق، یک شبه ایجاد نمی‎شود و برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی، باید به ۴ قاعده طلایی زیر عمل کنید:

۱. مخاطبین کسب و کارتان را همه جوره بشناسید

پس از آنکه به بررسی پرسونای مخاطب خود پرداختید و با توجه به محصول یا خدمت خود، جامعه هدف تان را مشخص کردید؛ از ابزارهایی که داخل این پلتفرم وجود دارد می‎توانید برای شناخت علائق و نیازهای فالوورها استفاده کنید. به عنوان مثال: به فالوورهای فعال خود یک پیام در دایرکت بدهید و جویا شوید که شما را چطور ارزیابی می‌کنند.

insights یا همان داده های آماری اینستاگرام، به شما می‎گوید که مخاطبین شما چه جنسیتی دارند، چند ساله هستند و در چه مکانی زندگی می‎کنند. این اطلاعات، برای تولید محتوا و کمپین ها بسیار ضروری اند.
راه های جذب کاربران را بیاموزید

در استراتژی هایی که برای بازاریابی اینستاگرام طراحی شده، از برخی روش های جذب مخاطب، به این نحو نام برده می‌شود:

هشتگ سازی مناسب در اینستاگرام؛ هشتگ چیزی شبیه کلمات کلیدی کسب و کارها است.
تولید محتوای منحصر به فرد.
استفاده از فرصت هایی مانند چالش، مسابقه، قرعه کشی
برنامه منظم در انتشار محتوا

بی نظمی و نداشتن تقویم محتوایی، باعث می‎شود خود را مکلف به انتشار پست، استوری و لایو در زمان های مشخص، ندانید. بنابراین گاهی پیج شما با انفجار مطالب، مخاطب را خسته می‎کند و گاهی روزها می‎گذرد اما مخاطب نشانی از شما نمی‎بیند؛ در نتیجه این گونه شما را رها می‎کند. بهترین راه برای اینکه بتوانید پیج خود را به درستی مدیریت کنید و زمان را از دست ندهید، این است که به استخدام یک ادمین اینستاگرام بپردازید.
برگزاری کمپین های حرفه ای

بر اساس نوع کسب و کارها، کمپین های مختلفی برای افزایش فالوور و دیده شدن حداکثری در میان کاربران، به کار گرفته می‌شود. کمپین های تبلیغاتی همچون راه اندازی مسابقات و ارائه تخفیف های شگفت انگیز، کمپین های انگیزشی مثل حمایت از حیوانات، محیط زیست و یا حمایت از یک قشر خاص مانند نابینایان و در نهایت کمپین های آگاهی دهنده یا اطلاع رسان که با معرفی ویژگی های محصول، باعث ترغیب مخاطب شده و او را به سمت خرید سوق می‌دهد.
جدیدترین روش های بازاریابی در اینستاگرام

پس از توضیح چند اصل طلایی در بازاریابی اینستاگرام و پاسخ به این پرسش که اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ قصد داریم راجع به کاربردی‎ترین روش‌های اینستاگرام مارکتنیگ صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید بازاریابی مبحثی بسیار گسترده است و در موارد نوظهوری مثل اینستاگرام مارکتینگ، روش‎های آن، چندان شناخته شده نیستند. بنابراین در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با جدیدترین متد این شیوه از بازاریابی آشنا کنیم.

دایرکت مارکتینگ

بازاریابی از طریق ارسال پیام به کاربران یکی از متد جدید و پرطرفدار اینستاگرام مارکتینگ است. این روش گرچه برای تمام کسب و کارها، توصیه نمی‌شود اما اغلب برندهای تازه کار به خوبی می‎توانند در جهت رسیدن به اهداف خود از آن بهره ببرند. دایرکت مارکتینگ به ۳ روش زیر انجام می‌شود:

ادمین یا صاحب پیج، با ورود هر فالوور جدید به پیج، از طریق دایرکت به او پیام خوش‌آمدگویی ارسال می‌کند و از این طریق، مخاطب را با محصولات و یا خدمات کسب و کار خود آشنا می‌کند.
ادمین یا صاحب پیج، پس از بررسی پیج رقبای خود، به دایرکت افرادی که پست‎های رقبا را لایک کرده و یا در زیر پست‌ها کامنت گذاشته‌اند مراجعه می‌کنند. سپس اینطور عنوان می‌کنند که به دلیل پسندیدن پست رقیب، ممکن است شما پست‎های پیج ما را نیز بپسندید و یا محصول موردنظر خود را در میان محصولات ما ببینید. این در حالی است که به صورت کاملا اصولی، صادقانه و مستقیم به تبلیغ برند خود از طریق دایرکت مارکتنیگ در اینستاگرام پرداخته‌اند.
در حالت سوم، صاحب پیج یا ادمین پس از ورود به دایرکت مخاطبان هدف خود، ارزش افزوده محصول یا خدمات خود را بازگو می‎کند. به این صورت که اگر پیج فروش روسری دارد، محتوای ویدئویی با موضوع ۱۰ روش بستن روسری را برای مخاطب ارسال می‌کند و از این راه، به هدف نهایی خود که افزایش مشتری و فروش است؛ دست می‌یابد.

بازاریابی محتوا

واقعیت این است که بازاریابی محتوا برای هریک از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نحو خاصی انجام می‌شود. از این رو آشنایی با تکنیک‌های تولید محتوا در اینستاگرام برای تمامی ادمین‌ها و صاحبان پیج‌های کاری در اینستاگرام بسیار ضروری است.

در اغلب موارد هدف از تولید محتوا در این پلتفرم، سرگرم کردن و انتقال احساس لذت به مخاطبان است. چرا که این شبکه، تصویر محور است و بر همین مبنا نیز ایجاد شده است. از این رو، با تولید محتوای متنی کوتاه و تصاویر با کیفیت، تا حد زیادی می‎توانید کاربران را جذب کنید. در ادامه به بیان چند نکته کلیدی دیگر راجع به بازاریابی محتوا در اینستاگرام، پرداخته‌ایم:

اصل بصری بودن محتوا را فراموش نکنید. به عبارت دیگر، هر چقدر جنبه بصری محتوای کسب و کارتان بیشتر باشد، درصد موفقیت‌تان نیز افرایش می‌یابد. بلاگرهای حوزه مد، لایف استایل، غذا و امثال آن دقیقا با تکیه بر همین نکته کلیدی، جزء پرطرفدارترین‎ پیج‎های اینستاگرام هستند.
مخاطب محصول یا خدمات خود را بیابید. یعنی اگر محصول شما، کتاب‌های آموزشی کنکور است؛ باید برای پشت کنکوری‌ها، نوجوانان کنکوری و والدین آن‌ها تولید محتوا کنید و نه برای جوانانی که کنکور خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و وارد دانشگاه شده‌اند.
بازاریابی محتوا شامل فرمت‌های متنوعی است که باید متناسب با پلتفرم موردنظر از آن‎ها استفاده کرد. به عنوان مثال تولید محتوا در قالب مقاله، برای بستر اینستاگرام به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود مگر اینکه لینک مقاله خود را در یک کپشن کوتاه بنویسید و مخاطب را به خواندن آن دعوت کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ

در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر به فردی گفته می‌شود که دارای جایگاهی ویژه میان مخاطبان است، افراد بسیار زیادی او را دنبال می‌کنند و از قدرت بالایی در تأثیرگذاری بر آگاهی و تصمیمات فالوورهای خود برخوردار است. اینفلوئنسر مارکتینگ نیز به معنی بازاریابی از طریق این گونه افراد تأثیرگذار می‌باشد.

این شیوه یکی از رای‌‎ترین و پربازده‌ترین راه‌های بازاریابی در اینستاگرام است. کافی است که یک اینفلوئنسر مانند یکی از بازیگران معروف سینما محصول شما را به عنوان یک محصول مرغوب و باکیفیت به مخاطبانش معرفی کند، خواهید دید که بسیاری از آن‎ها به زودی سراغ پیج‌تان می‌آیند.
اما برای اجرای این نوع کمپین تبلیغاتی باید به این نکته توجه داشته باشید که از اینفلوئنسرهای مطرح و مرتبط با حوزه کسب و کارتان استفاده کنید. مثلا اگر محصول شما ظروف یکبار مصرف با طراحی جدید باشد، نباید از یک اینفلوئسر در حوزه پسماند صفر توقع همکاری داشته باشید چون این دو موضوع درتضاد با یکدیگر هستند. در مقابل، اگر محصول شما مربوط به حوزه پوشاک و مد است، ضمن همکاری با یکی از بلاگرهای لایف استایل، به نتیجه دلخواهتان می‎رسید.
کامنت مارکتینگ

بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing) یکی از شیوه‌های پربازده بازاریابی در اینستاگرام است. در کامنت مارکتینگ، شما از نظرات کاربران در پیج خود استفاده می‌کنید و در مقابل می‎توانید در پیج‌های دیگران نیز جهت معرفی کسب و کارتان، کامنت بگذارید.

این کار با هدف افزایش تعامل پیج، معرفی برند، افزایش اعتماد مخاطبان و نمایش محصول انجام می‌شود و تأثیرات مثبت فراوانی همچون افزایش ترافیک و فروش محصول را به دنبال خواهد داشت. اما پرسش اصلی این است که هر کامنتی می‎تواند چنین تأثیری بر کسب و کار بگذارد؟

به منظور بهره گیری از این شیوه باید نکات زیر را رعایت کنید:

کامنت علاوه بر برخورداری از لحن محترمانه، باید برای مخاطبان ارزش آفرین و سودمند باشد.
کامنت‌ها باید با موضوع مطلب، مرتبط و در یک راستا باشند.
برای درک بهتر نظرات از سوی دیگران، حتما نکات نگارشی و املایی را در جملات خود رعایت کنید.
ضروری است که در مورد نیت و اهداف کامنت‌های خود صادق و شفاف باشید.

در پایان

در این مقاله و در پاسخ به سؤال اینستاگرام مارکتینگ چیست، تلاش کردیم مزیت های بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام را خاطر نشان کنیم. همچنین توضیح دادیم که چرا باید برای کسب سود و درآمد بیشتر، بر روی این پلتفرم سرمایه گذاری کنید. در انتها به ۴ اصل طلایی برای موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ پرداخته و نمونه هایی از کمپین های مختلف بازریابی را برشمردیم. شما تا به حال از اینستاگرام مارکتینگ چگونه در کسب و کار خودتان بهره برده اید؟

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید