اگر جو کاملا آرام است چرا فیلترینگ برداشته نمی‌شود؟

 اگر جو کاملا آرام است چرا فیلترینگ برداشته نمی‌شود؟

فیلترینگ

یکی از حقوقدانان فضای مجازی بر این باور است که اعلام بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات در پرونده فیلترینگ نوعی فرار به جلو است و این که میگویند مسئولیتی نداریم در واقع ترک فعل است و از نظر کیفری و قانون مجازات اسلامی جرم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مراسم رونمایی از پایگاه و مرکز تماس ۱۶۴۹ در سازمان فناوری اطلاعات که با حضور محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در راستای حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال صورت گرفت، مدیران پیام‌رسان‌های بومی که در این مراسم حضور داشتند آمار های جنجال برانگیزی از پلتفرم‌های خود ارائه کردند.

حسین قائمی، روابط عمومی ایتا با ادعای اینکه ۱۵.۸ میلیون کاربر فعال ماهانه در این پلتفرم وجود دارد، تأکید کرد روزانه ۹.۲ میلیون کاربر در ایتا فعال هستند. او این آمار را یک نسبت شصت درصدی دانست و تأکید کرد که روزانه اندازه یک استادیوم آزادی به آمار این پلتفرم اضافه می‌شود. او تأکید کرد بیش از ۴ میلیون کانال و ۷ میلیون گروه در ایتا وجود دارد و ۸۲ هزار کانال به‌طور روزانه در این پیام‌رسان فعال هستند. او همچنین ادعا کرد که میزان بازدید از کانال‌های عمومی در ایتا به بیش از ۱ میلیارد در روز می‌رسد و آن را برابر با جمعیت کشور هند دانست. از طرفی دیگر، بختیاری، نماینده روبیکا نیز با اعلام اینکه ۴۵۸ میلیون کانال و گروه در روبیکا وجود دارد، اعلام کرد که مجموع کاربران رجیسترشده در روبیکا تقریباً به‌اندازه جمعیت ایران بوده و درحال‌حاضر به حدود ۷۰ میلیون کاربر رسیده است.
یا چنین آمار و ارقامی، روبیکا دیگر چرا به حمایت نیاز دارد؟

محمدجعفر نعناکار، حقوقدان فضای مجازی در واکنش به این اعداد و ارقام نجومی، به خبرآنلاین گفت:” اگر برنامه ای مانند روبیکا چنین اعداد و ارقامی را ارائه میکند، به حمایت نیازی ندارد! درخواست های حمایتی روبیکا دیگر برای چیست؟! و اگر برای جذب مخاطب است، چرا کسی را در اطراف خود نمیبینیم که بخواهد از این برنامه های داخلی استفاده داشته باشد و اگر هم هستند آمار جزئی است. چرا که ورود پیدا کردن این برنامه به سبک زندگی مردم بسیار حائز اهمیت است.”
سازمان نظام صنفی باید راستی‌آزمایی کند

نعناکار افزود:” مسئله بعدی، بعد فنی این موضوع است؛ بنده بعید می‌دانم برنامه داخلی ای وجود داشته باشد که از لحاظ معماری بتواند چنین حجم زیادی کاربر را در خود جای دهد. به نظر بنده باید نسبت به این موضوع راستی آزمایی از سوی سازمان نظام صنفی کشور صورت گیرد. هنوز یادمان نرفته که روبیکا در ۱ یا ۲ سال پیش برای افرادی مانند بازیگران ، سلبریتی ها، ورزشگاران و غیره، بدون اجازه افراد، صفحه ایجاد کرده بود. اگر این چنین به موضوعات نگاه میکنند و آمار ارائه میکنند، از لحاظ قانونی کلاه برداری محسوب میشود و اگر واقعا به چنین تکنولوژی دست پیدا کرده اند که دیگر حمایت نمیخواهند و آن ها باید از دولت حمایت بکنند و نه برعکس آن باشد که دولت به آن ها وام ۵ میلیارد تومانی و یا ۵۰ میلیارد تومانی با سود ۴ درصدی بدهد. اگر چنین پوششی را ارائه میکند پس در کسب و کار موفق بوده است و احتیاجی به حمایت های مالی ندارد. به نظر میرسد که این آمار ها بازی با اعداد و ارقام است.”

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید