ارتباط ذهن و بدن، چند نکته برای تقویت ارتباط

 ارتباط ذهن و بدن، چند نکته برای تقویت ارتباط

ارتباط ذهن و بدن

با توجه به تحقیقات و مطالعت علمی،استرس طولانی و شدید و افکار منفی مکرر می توانند سیستم ایمنی بدن ما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین افرادی که نگرش مثبتی درباره زندگی دارند در قیاس با افرادی که نگرش شان به زندگی منفی است، کمتر دچار بیماری می شوند.
تا به حال به این فکر کرده اید که در هر شرایطی می توانید یک تصویر مثبت از خود داشته باشید؟

ادراک ذهنی ما از جهان، سیستم ایمنی ما را به گونه ای هدایت می کند که باعث شود نسبت به هر چیزی یک واکنش داشته باشیم. این نشان می دهد که عواطف، احساسات، باورها و نگرش های یک فرد می تواند به طور مثبت یا حتی منفی بر عملکرد بیولوژیکی تأثیر بگذارد. زیرا که ذهن ما می تواند نقش مهمی در ارتباط با حرکات بدن ما ایفا کند.
ارتباط ذهن و بدن چیست؟

ارتباط ذهن و بدن، ارتباط بین افکار، نگرش ها، رفتارها و سلامت جسمانی فرد است. این ارتباط به هیچ وجه یک نظریه جدید نیست. تقریباً تا ۳۰۰ سال پیش هم، هر سیستم پزشکی در سراسر جهان ارتباط مغز و بدن را به عنوان یک موضوع مهم مطرح می کرد. اما، در طول قرن هفدهم، جهان غرب شروع به دیدن ذهن و بدن به عنوان دو موجودیت مجزا کرد. در این دیدگاه، بدن به نوعی مانند یک ماشین بود، با قطعات قابل تعویض و مستقل، بدون هیچ ارتباطی با ذهن. مغز می تواند مواد شیمیایی خاصی تولید کند که با بهبود سلامت شما مرتبط هستند. این شامل اندورفین است که برای کمک به سیستم عصبی برای مقابله با استرس یا درد تولید می شود و آنتی بادی هایی که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به یک ماده خارجی تولید می شود تا آن را از بدن خارج کند. اثرات وضعیت ذهنی شما می تواند بر ترشح این مواد شیمیایی تأثیر بگذارد. یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های آن، پاسخ پرواز یا مبارزه است. اگر احساس استرس یا اضطراب می کنید، بدن شما طوری عمل می کند که انگار مورد حمله قرار گرفته است و هورمون هایی ترشح می کند که شما را وادار به ماندن یا دویدن می کنند. ضربان قلب شما می تواند افزایش یابد، هضم کند می شود، ممکن است احساس تنش کنید، و حواس شما ممکن است افزایش یابد، که همه اینها با احساس استرس یا اضطراب تحریک می شوند. همچنین گفته شده است که اگر احساس بیماری می کنید اما نگرش مثبت خود را حفظ می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مغز شما مواد شیمیایی مناسب مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما را تولید کند. به همین دلیل است که داشتن یک ذهن مثبت، با سلامت روانی و جسمی مرتبط و امری بسیار مهم است.
چگونه باید بدن و ذهن خود را به هم متصل کنیم؟
۱٫ مدیتیشن

اصطلاح “مدیتیشن” به انواع اعمالی اشاره دارد که بر ارتباط ذهن و بدن تمرکز دارد و برای آرام کردن ذهن و افزایش رفاه کلی استفاده می شود.برخی از انواع مدیتیشن شامل حفظ تمرکز ذهنی بر یک حس خاص مانند تنفس، صدا، تصویر بصری یا مانترا است که یک کلمه یا عبارت تکراری مانند “Om” است. مدیتیشن می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش توجه و تمرکز و سلامت جسم و روان در افراد کمک کند. اثرات مثبت مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی می تواند شش ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.
۲٫ تنفس عمیق

همانند مدیتیشن، تکنیک های تنفس عمیق می توانند برای سلامت جسمی و روانی بسیار کارآمد و مفید باشند. تنفس یوگی، نام دیگر (تنفس عمیق)، تنظیم ارادی نفس با استفاده آگاهانه و فعالانه از دیافراگم برای افزایش جریان ورودی و خروجی هوا و همچنین کاهش دفعات هر چرخه تنفسی است. دیافراگم عضله ای است که شکم و حفره قفسه سینه را از هم جدا می کند. دیافراگم که به پایه ریه ها متصل است، به ندرت هنگام تنفس ناخودآگاه فعال می شود. این به یک الگوی تنفس کم عمق تبدیل می شود که منجر به تهویه ضعیف و کاهش کارایی تنفسی می شود. امروزه بیشتر ما فقط نفس های کوتاه و کم عمق می کشیم و بدنمان را در یک واکنش دائمی در حال مبارزه یا گریز نگه می داریم، که همان طور که در بالا ذکر شد باعث ایجاد واکنش های زیادی می شود.
۳٫ مدیریت استرس

درک نحوه واکنش و رفتار ما در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا و اضطراب می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه استرس را بهتر مدیریت کنیم. ما ممکن است نتوانیم شرایط خود را تغییر دهیم، اما می توانیم آنها را متفاوت ببینیم. گاهی اوقات، صرفاً چارچوب‌ بندی مجدد موقعیت استرس‌ زا می‌تواند به شما کمک کند تا با تغییر نحوه تفسیر مغز از رویدادها و موقعیت‌ها و افزایش تمرکز از دیدگاه مثبت‌تر، استرس را مدیریت کنید. اولویت دادن به خودمراقبتی راهی عالی برای مدیریت استرس است و برای حفظ عملکرد خوب و بهبود سلامت کلی ما ضروری است.
برای مدیریت استرس چه کار هایی انجام دهیم؟

۱٫ خواب کافی
۲٫ وقت گذاشتن برای خود و تفریحات روزانه
۳٫ فعالیت بدنی
۴٫ رژیم غذایی متعادل و درست
۵٫ تمرکز برای انجام کار های مورد علاقه خود
۶٫ ذهن آگاهی( ذهن آگاهی به شما می آموزد که از آنچه در حال حاضر در بدن و ذهن خود می گذرد آگاه باشید و با کنجکاوی و مهربانی به روی آن باز باشید. این به شما امکان می دهد تا باورها، دیدگاه ها و تجربیات را به روشی جدید کشف کنید که ممکن است به بینش های جدیدی در مورد سؤالات معنوی منجر شود)
چرا باید مثبت اندیش باشیم؟

محققان در حال یافتن شواهد بیشتری هستند که به مزایای فراوان خوش بینی و مثبت اندیشی اشاره می کند. چنین یافته‌هایی نشان می‌دهد که نه تنها افراد مثبت‌ اندیش سالم‌ تر هستند و استرس کمتری دارند، بلکه از رفاه کلی بیشتری نسبت به افراد منفی نگر نیز برخورددارند.
مزایای سلامتی مثبت اندیشی چیست؟

افزایش طول عمر
میزان کمتر افسردگی
سطوح پایین تر ناراحتی و درد
مقاومت بیشتر در برابر بیماری ها
سلامت روانی و جسمی بهتر
سلامت قلب و عروق بهتر و کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی
کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان
کاهش خطر مرگ ناشی از شرایط تنفسی
کاهش خطر مرگ ناشی از عفونت
مهارت های مقابله ای بهتر در هنگام سختی ها و زمان های استرس

الگوهای تفکر منفی مانند فرض بدترین ها، نتیجه گیری سریع و انتقاد از خود، می تواند مقابله با مشکلات سلامتی را دشوارتر کند. به عنوان مثال، زنی که برای کاهش وزن تلاش می کند ممکن است فکر کند “همه در خانواده من اضافه وزن دارند، بنابراین من نمی توانم کاری انجام دهم”، حتی پس از اینکه پزشکش به او گفت که وزن آنها را می توان با رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد. شما می توانید یاد بگیرید که افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید. این فرآیند، بسیار ساده است، اما برای ایجاد یک عادت جدید نیاز به زمان و تمرین دارد. اگر می‌خواهید افکار مثبت بیشتری داشته باشید، با شناسایی بخش‌هایی از زندگی‌تان که معمولاً درباره‌شان منفی فکر می‌کنید، شروع کنید، خواه شغلتان باشد، رفت‌وآمد روزانه‌تان، تغییرات زندگی یا یک رابطه. شما می توانید با تمرکز بر یک حوزه کوچک شروع کنید تا به روشی مثبت تر به آن نزدیک شوید. حتماً به طور دوره‌ای متوقف شوید و آنچه را که فکر می‌کنید ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتا منفی هستند، سعی کنید راهی برای ایجاد یک چرخش مثبت در آنها پیدا کنید. پذیرفتن مثبت اندیشی به معنای نادیده گرفتن جنبه منفی یک موقعیت نیست، بلکه به معنای درک این است که راهی برای دور زدن آن پیدا خواهید کرد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید