اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

 اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

اتصال ماهواره ای

پس از معرفی خط آیفون ۱۴ با پشتیبانی از اتصال ماهواره ای، گفته می شود که تعدادی از اپراتورها و تولیدکنندگان روی ویژگی های مشابه کار می کنند.

نگارعلی_ T-Mobile (همکاری با SpaceX) و Bullitt (که تلفن های مقاوم تولید می کند) با سازنده تراشه MediaTek شریک هستند. طبق شایعات، سامسونگ می تواند سال آینده این فناوری را به دستگاه های گلکسی S۲۳ خود نیز بیاورد. اما اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟
اتصال ماهواره ای در تلفن‌های همراه موضوع تازه‌ای است؟

نه واقعا. تلفن های ماهواره ای دهه هاست که وجود دارند. آنها راهی برای برقراری تماس و ارسال پیام در جایی که پوشش تلفن همراه مشکل است، پیدا می‌کنند مانند دریاهای آزاد، کوه های مرتفع و مناطق روستایی.

اگرچه این نوع دستگاه‌ها محدود بودند، خدمات آنها نیز گران هستند و نگه داشتن همه آن ماهواره‌ها در مدار هزینه زیادی دارد. از طرف‌ دیگر سیگنال‌دهی این تلفن‌های همراه نیز خوب نیست چراکه سیگنال باید دو بار به فضا برود و برگردد، که با تاخیر بسیاری همراه است.
بیشتر بخوانید:
پهپاد عجیب که برای امن کردن فرودگاه ساخته شده/ عکس
پژو جذاب‌تر از همیشه به میدان آمد/ ورود به لمانز پس از ۱۱ سال / عکس

بنابراین، در بیشتر موارد، اتصال ماهواره‌ای روی تلفن‌ها چیزی نیست که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. استارلینک ایلان ماسک تا حدی برخی از مشکلات را حل کرد؛ سرعت اتصال خوب است، اگرچه تاخیر و قیمت ها هنوز در سطح بالایی هستند اما پوشش آن از هم اکنون محدود است.
پوشش ماهواره‌ای و معمولی چه تفاوتی دارند؟

تفاوت در واقع بسیار ساده است. در حالی که سرویس تلفن همراه معمولی دستگاه را به یک دکل رادیویی متصل می‌کند که به شبکه‌های اینترنت و تلفن موجود متصل است، در اتصال ماهواره‌ای معادل برج، مدار زمین است.

در هر دو مورد، تلفن سیگنال‌های بی‌سیم را در فرکانس‌های مختلف (بسته به نوع اتصال) ارسال می‌کند که توسط ایستگاه دریافت می‌شود و سپس (با سیم یا بی‌سیم) مجددا ارسال می‌شود تا به مقصد برسد و هنگامی که مقصد پاسخ می دهد، سیگنال برعکس حرکت می کند.

از آنجایی که ماهواره ها در فضا هستند، می توانند اتصالات ورودی را از مکان هایی دریافت کنند که دکل های تلفن همراه به هر دلیلی در دسترس نیستند. بسته به نوع ماهواره مزایا و معایب خاصی دارند.

برخی از ماهواره‌ها کوچک‌تر هستند، بنابراین به آنتن‌های کوچک‌تری نیاز دارند، منطقه محدودی را پوشش می‌دهند و تعداد بیشتری از آن‌ها برای یک ارائه‌دهنده برای اطمینان از اتصال خوب مورد نیاز است. همچنین، آنها برای کار قابل اعتماد به یک دید مستقیم نیاز دارند و سیگنال فقط در فضای باز خوب است. اگرچه تأخیر در این شبکه ها کمتر است و طرح ها هزینه کمتری دارند.

از سوی دیگر، ماهواره‌های ژئوسنکرون به آنتن‌های بزرگ‌تری برای اتصال نیاز دارند و هم دستگاه‌ها و هم هزینه‌های آنها بیشتر است. آنها منطقه بسیار بزرگتری را پوشش می دهند و برای برقراری تماس ها و پیام ها نیازی به دید مستقیم ندارند. معایب دیگر تاخیر بیشتر است، به دلیل فاصله بیشتر، و اینکه آنها در نزدیکی قطب های زمین کار نمی کنند.

اتصال ماهواره‌ای در آیفون چگونه برقرار می‌شود؟

با شروع خط آیفون ۱۴ اپل، اتصال ماهواره ای برای تلفن های هوشمند به یک جز اصلی بدل شد.

استفاده از Emergency SOS در آیفون از طریق سرویس های ماهواره ای فقط برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است. آنها چند پیام از پیش تعیین شده دارند که به همراه مختصات GPS برای خدمات نجات ارسال می شوند. اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یک طرفه است و می‌توانید ببینید که تماس برای کمک شما دریافت شده است، اما نمی‌دانید اولین پاسخ‌دهندگان چقدر نزدیک هستند.

این امکانات اپل در ابتدا فقط در ایالات متحده و کانادا در دسترس بود. در دسامبر ۲۰۲۲ نیز وارد بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند شد. با استفاده از مودم Qualcomm که در آیفون‌ها جدید است و برخی سخت‌افزارهای سفارشی که برای داشتن یک اتصال قوی کار می‌کند. این ماهواره از ماهواره های گلوبال استار استفاده می کند که دارای محدوده پوشش نسبتاً محدودی هستند.
به غیر از اپل، سایر شرکت ها در حوزه ماهواره چه می کنند؟

چند هفته قبل از راه اندازی خط آیفون ۱۴، شرکت حمل و نقل آمریکایی T-Mobile و شرکت موشکی اسپیس ایکس اعلام کرد که یک همکاری دارد. به گفته مدیر عامل T-Mo، هدف “پایان دادن به مناطق مرده تلفن همراه” با استفاده از اینترنت ماهواره ای Starlink است. آزمایشات بتا باید در سال ۲۰۲۳ شروع شود.

با این حال، شرکت‌ها چیزی متفاوت را برای خدمات خود برنامه‌ریزی می‌کنند. اولاً، آنها می‌خواهند SMS، MMS، و برخی از برنامه‌های پیام‌رسانی دو طرفه را از روز اول فعال کنند، با تماس‌ها و اتصال گسترده‌تر به اینترنت در تاریخ بعدی.
بیشتر بخوانید:
پاهای خود را با فویل آلومینیومی بپیچید و چند ساعت بعد، نتیجه خارق‌العاده‌است!
رفتارهای بسیار عجیب حیوانات که از نگاه انسان دور مانده بود! / عکس

همچنین، این سرویس برای اکثر نمونه کارها طرح فعلی T-Mobile رایگان خواهد بود. شرکت‌های رده پایین‌تر باید هزینه آن را جداگانه بپردازند، اگرچه شرکت مخابراتی قول می‌دهد هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به اتصالات ماهواره‌ای سنتی داشته باشد. از سوی دیگر، پیشنهاد اپل “رایگان برای دو سال اول” است و هیچ کس نمی داند که وقتی شرکت شروع به شارژ آن کند، چقدر هزینه دریافت خواهد کرد.

Bullitt یک تولید کننده گوشی های هوشمند بریتانیایی است که به خاطر دستگاه های مقاوم خود مانند تلفن های Cat و نسخه ۲۰۲۱ Motorola Defy شناخته شده است. ماه گذشته، این شرکت از همکاری با شرکت سازنده تراشه MediaTek برای راه اندازی یک “پیام رسان هوشمند ماهواره‌ای متصل به موبایل” خبر داد.

انجام این حرکت از سوی Bullitt اصلا غیرمنتظره نیست. بخش بزرگی از پایگاه مشتریان آن متشکل از مشاغل و افراد حرفه‌ای است که در شرایطی کار می‌کنند که احتمالاً شامل پوشش کم یا بدون پوشش تلفن همراه است.

گفته می شود که دستگاه Bullitt و MediaTek در کمتر از ۱۰ ثانیه به شبکه ماهواره ای متصل می شود و به کاربران اجازه می دهد تا با افراد در شبکه های تلفن همراه معمولی تبادل پیام کنند. قیمت دقیق مشخص نشده است، اما باید در سه ماهه اول ۲۰۲۳ وارد بازار شود و برای یک سال پیام های رایگان داشته باشد.
سامسونگ در این رقابت کجا ایستاده‌است؟

در حال حاضر این فقط یک شایعه است، بنابراین ما خیلی به این یکی نمی پردازیم. گفته می شود سامسونگ در حال همکاری با حامل ماهواره ایریدیوم است تا اتصال خود را به خط Galaxy S۲۳ بیاورد.

تفاوت اصلی با آیفون ها در اندازه صورت فلکی خواهد بود: اپل با Globalstar که تنها ۲۴ ماهواره دارد شریک می شود. ایریدیوم دارای ۶۶ است، یعنی پوشش قوی تر و گسترده تر.

طبق گزارش ها، طرح سامسونگ شامل پیام های متنی دو طرفه و تصاویر با اندازه کوچک است، اما هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت آن وجود ندارد. انتظار می رود نسل بعدی گوشی های گلکسی سامسونگ در فوریه سال آینده عرضه شود.
تلفن های هوشمند ماهواره ای برای همه نیستند

واضح است که اتصال ماهواره ای برای تلفن های هوشمند در چند سال آینده رایج تر خواهد شد. اپل در هر نسل ده‌ها میلیون آیفون به فروش می‌رساند و عرضه ۲۰۲۲ آن در حال حاضر این فناوری را تعبیه کرده است. سامسونگ، T-Mobile، و دیگر بازیگران بزرگ به این حزب ملحق می شوند به این معنی است که این تازه شروع است.

اگرچه این نوع اتصال برای همه مناسب نیست. موارد استفاده بسیار خاص هستند و اکثر مردم با دستگاه های LTE و ۵G فعلی خود خوب کار می‌کنند.

از سوی دیگر، اگر با مخاطبان هدف مناسب هستید، دلایلی برای جشن گرفتن وجود دارد. ملوانان، کوهنوردان، دانشمندان مناطق دورافتاده، کشاورزان و ارتش تنها برخی از افرادی هستند که از ماهواره در گوشی های هوشمند بهره مند خواهند

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید